• never die

Syskon till 7 åring och 1,5 åring

har två flickor hemma på 7 och 1,5 år. Nu kommer lillasyster om bara ett par veckor.
    Min fråga är hur vi på bästa sätt hanterar den stora omställningen för 1,5-åringen? Största flickan fick ju en syster för inte så länge sedan så hon är ganska lugn inför ytterligare en bebis. Men hur kommunicerar jag på bästa sätt om detta med min dotter på 1,5 år som inte har språket (förstår mycket, har just börjat med två ordsmeningar)?

tack på förhand

• Svar på tråden Syskon till 7 åring och 1,5 åring
  • Barnpsykologen

Hej, att förbereda tidigt kring ändring av rutiner är bra både för er och för barnen. Om det ska ändras i vem som ska lägga eller om det ska ändras med rum, så gör det så tidigt som möjligt. 
    I hennes ålder funderar hon inte på det som inte finns här och nu.
    Förberedelsen när det gäller den nya bebisen handlar mer om att skapa en kunskap om vad en bebis är och var den ska sova och osv. När det kommer till den konkreta bebisen så finns den inte förän den är där rent fysiskt.
    När magen börjar bli rund kan man prata och visa att det finns en bebis där inne. Mest för att hon ska ska kunna följa magens och din förändring, än att för att förstå att det finns en bebis i magen.

Lycka till med det nya barnet/Anneli

Svar på tråden Syskon till 7 åring och 1,5 åring