• panzermensch

Vad är fel med vagina?

Denna tråd kommer säkert snabbt spåra ut men tyvärr förstår jag inte det fina i att säga snippa då det låter som någon tagit en sax och klippt sönder en snopp.

Vad är det för fel på vagina? Jag har en vagina, fick jag lära mig som barn och ser inget smutsigt eller äckligt i det ordet?

Jag har sagt till på förskolan att mina döttrar har vaginor och inget annat. De ska inte påstå till mina barn att de har snippor eller framstjärt eller whatever. Vagina är det kvinnliga könet lika som en man har en snopp anser jag.

Livet är som en regnbåge - man behöver både regn och sol för att se alla färgerna
  • Svar på tråden Vad är fel med vagina?
  • Garderobshylla

Uppenbarligen så är det alldeles för omodert lr nått, jag fattar inte heller varför man måste komma på ett nytt ord när det finns flera bra.
    RFSU hade ju kunnat välja ett av de orden som redan fanns och fokuserat på det istället för att hitta på något nytt som dessutom är så fult och uppenbarligen inspirerat av snopp.

• Joje

Inget fel med det, det heter ju vagina (latin)!

Men då måste du ju säga penis också i såna fall, för så heter ju det manliga könsorganet!!

Snopp är ju också ett sorts slang, precis som snippa (som jag för övrigt tycker är en bra benämning, lätt för barn att säga precis som snopp).

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • Cornellia

jag använder vagina på samma sätt som penis, dvs när man vill prata mer korrekt, "sjukhusspråk".
    I dom fall jag använder mer vardagsspråk så blir det snopp och mus, vagina låter alldeles för uppstultat för att kunna användas naturligt.

• Sorbus

Men vagina = slida. Dvs det är bara en del av det kvinnliga könsorganet. Så det saknas fortfarande ett bra ord för "hela paketet" eller hur jag nu ska säga.

• Tuvalia

Men vagina är ju inte samma sak som det som vi kallar snippa här hemma i alla fall. Vaginan är själva slidan, inte blygdläppar, urinrörmynnning, klitoris etc. Jag tycker det är jättebra med ett hyfsat neutralt samlingsord på allt detta även om det kändes ovant att lära sig säga snippa.

• Tuvalia

Sorbus: Du hann före mig!

• redneck girl

vagina känns på tok för sterilt för oss.lika som att säga penis.det kan jag möjligtvis säga vid kontakt med läkare.vi säger snopp och pullan alt mus.själv har jag aldrig hört något barn säga vagina(inte vuxen heller)snippa känner vi ett barn som säger,de bor i sthlm.kanske det beror på vart i sverige man bor vid olika uttryck?

• Joje
    Sorbus skrev 2009-05-29 15:53:07 följande:
    Men vagina = slida. Dvs det är bara en del av det kvinnliga könsorganet. Så det saknas fortfarande ett bra ord för "hela paketet" eller hur jag nu ska säga.
    Precis! Så egentligen vore ju vulva (= kvinnans yttre könsorgan) en bättre benämning
    ♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • Mammut och Papput

Vagina/slida och penis/snopp.

Vagina och slida beskriver ju bara det och inte hela paketet. Men det är ju samma sak med penis och snopp, de beskriver ju inte pungen, sedan har ju ollonet eget namn också.

Håller med TS, jag förstår inte varför vi ska introducera ett nytt ord på kvinnliga könet när vi har 'riktiga' ord redan. En tanke är att det kanske kommer ifrån att det varit pinigt att säga slida/vagina i många många årtionden, att det varit skämtsammare att säga 'snopp'. Därför har man enkelt kallat det kvinnliga könet för framstjärt. Nu har detta spekulerats i och det har framgått att kvinnliga könet måste få ett korrekt namn också - och då väljer man ett nytt istället för det riktiga - helknäppt tycker jag.

• Sorbus

Mammut och Papput skrev 2009-05-29 16:05:03 följande:

Nu har detta spekulerats i och det har framgått att kvinnliga könet måste få ett korrekt namn också - och då väljer man ett nytt istället för det riktiga - helknäppt tycker jag.
    Men vilket är det riktiga menar du?
Svar på tråden Vad är fel med vagina?