• kokoskärlek med bubblor

Hård eller mjuk transportbur för katt?

Vad föreslår ni kattkunniga? Hård eller mjuk variant av transportbur för katt?
    Vi kommer använda den vid längre bilresor (dock sällan), korta bilresor om det skulle behövas någon gång (t.ex. till veterinären) samt kanske kanske nån enstaka gång på tåg.
    Vad rekommenderar ni?
    För/nackdelar?

• Svar på tråden Hård eller mjuk transportbur för katt?
  • Kampis

jag föredrar hård. Dels för att det oftast är större utrymme, katten katt utnyttja hela utrymmet plus att jag är nojjig för om nåt hårt skulle trilla ner på buren så skadas ju katten
    sen känns det säkrare vid en ev krock tycker jag.

(sen är de mjuka så fula )

• Lorelei

Hård. Av samma själv som Kampis redan skrivit.

• vackrastarflow

hehe jag tycker de hårda är jättefula.

Smilla älskar sin mjuka transportbur och springer in i den. Jag kan bära den som en väska och det är lätt att åka buss mm med den. Har åkt bil till Sthlm med henne i den, fast då fick hon vara utanför en hel del med. Men hon gick gärna in där och låg där också.
    Jag har köpt min på Rusta för en billig peng, den är riktigt bra!
    www.rusta.se/djurvaska_m_barrem_p75601073.html
    Den är ju inte mjukmjuk, den "står" upp av sig själv.
    Satt på bussen med katten en gång och en tjej blev så förtjust i väskan att hon kom fram och frågade var jag köpt den

• vackrastarflow

du kan klicka på bilden för att få upp större bild och få en bättre uppfattning om den.

• amalie79

Hård,för min lilla katt är känslig när man fraktar runt henne och blir hon nervös skiter hon i buren :) lättare att torka en hård!

• ming

Eftersom ni ska åka bil mest, så rekommenderar jag hård transportbur. De brukar ofta ha en "hållare" för säkerhetsbältet.
    Ska ni åka tåg mest så finns det mycket snyggare transportburar än de hårda i plast. Tex sådana med liknande Burberry-mönster och så... Fast det finns ju hårda i tyg som är snygga också.

• vackrastarflow
    ming skrev 2009-05-29 20:50:51 följande:
    Eftersom ni ska åka bil mest, så rekommenderar jag hård transportbur. De brukar ofta ha en "hållare" för säkerhetsbältet. Ska ni åka tåg mest så finns det mycket snyggare transportburar än de hårda i plast. Tex sådana med liknande Burberry-mönster och så... Fast det finns ju hårda i tyg som är snygga också.
    Man kan ju ha två

En till bilen och en till lättare transporter.
  • Lorelei

Åh, jag valde hård just för att jag åkte tåg mycket. Kändes mer "hållbart mot omvärlden" på något sätt. Mer skyddat. Kissarna mina delade bur och hade eget säte på tåget. Det är ju inte helt ovanligt att det är trångt och jäkligt på tåg och man stöter emot både här och där med buren, känns mycket stabilare med hård bur då tycker jag.

Hur transportburen ser ut tycker jag är ett underordnat problem. Det ska kännas säkert, hållbart, katten ska trivas och det ska vara enkelt att rengöra om det händer en olycka i buren.

• vackrastarflow
    Lorelei skrev 2009-05-29 20:56:20 följande:
    Åh, jag valde hård just för att jag åkte tåg mycket. Kändes mer "hållbart mot omvärlden" på något sätt. Mer skyddat. Kissarna mina delade bur och hade eget säte på tåget. Det är ju inte helt ovanligt att det är trångt och jäkligt på tåg och man stöter emot både här och där med buren, känns mycket stabilare med hård bur då tycker jag. Hur transportburen ser ut tycker jag är ett underordnat problem. Det ska kännas säkert, hållbart, katten ska trivas och det ska vara enkelt att rengöra om det händer en olycka i buren.
    Jag tycker tvärtom, att när man går där det är trångt är det bättre med en mjuk som ger efter mot stötar, och som dessutom är lite smidigare att komma runt med. Är ganska säker på att tösen min blivit skärrad om hon varit i en hård bur som stöter till saker hela tiden, och där väskan inte gett efter utan hon studsat runt därinne.

Men när man kör bil kan jag se fördelen med hård väska.
  • Lorelei
    vackrastarflow skrev 2009-05-29 21:00:59 följande:
    Jag tycker tvärtom, att när man går där det är trångt är det bättre med en mjuk som ger efter mot stötar, och som dessutom är lite smidigare att komma runt med. Är ganska säker på att tösen min blivit skärrad om hon varit i en hård bur som stöter till saker hela tiden, och där väskan inte gett efter utan hon studsat runt därinne.Men när man kör bil kan jag se fördelen med hård väska.
    Det kanske är annorlunda när de är två som trängs där inne, jag vet inte. Men jag tycker ändå det hade varit obehagligt om de hade kunnat klämmas Jag hade som tur var härdade katter... åkte tåg mellan Huddiksvall-Stockholm och Huddiksvall-Hallsberg 2ggr i månaden i 6 månader......
Svar på tråden Hård eller mjuk transportbur för katt?