• Jossa 79

Får man som försäljare av frimärken sälja dem för mer än de är värda?

Jag har märkt att en del tobaksaffärer som säljer frimärken säljer dem för mer pengar än de är värda. Alltså, ett frimärke kostar 6,00 kr men igår skulle ett kioskbiträde ha 7 spänn.
    Får man göra så?

Jag menar, ett hundrakort till spårvagnen kostar just 100 kr och jag tror ju inte att man som Västtrafikombud får lägga på pengar. Bara ett exempel.

Så hur ligger det till med frimärken?

• Svar på tråden Får man som försäljare av frimärken sälja dem för mer än de är värda?
  • jassikan

www.pts.se/sv/Post/Fragor-och-svar/Frimarken/

"Kan någon som säljer frimärken begära ett pris högre än portot?

Om den som säljer frimärken är officiell återförsäljare av Postens produkter, måste han följa den prislista som fastställts. Det finns dock inget som lägger hinder i vägen för att en enskild handlare på eget initiativ köper frimärken och sedan säljer dem vidare med ett påslag för egen räkning."

• Jossa 79

Jaha, där ser man....... jag som skällde sist jag skulla handla och han la på 1 kr per frimärke......

• Polargirl

Alla postombud jag har varit i kontakt med kör konsekvent efter Postens portotabell, men min lokala bokhandel lägger på någon krona per frimärke. Tror de gör det för att de inte får provosion eller nåt längre...

Someday my ship will come in, but with my luck I'll be at the airport.
  • jassikan

De som inte är officiella återförsäljare köper väl troligen frimärkena för samma pris som vi andra, bara för att erbjuda den servicen till sina kunder. Och då är det inte så konstigt att de vill ha en liten peng för det.

Svar på tråden Får man som försäljare av frimärken sälja dem för mer än de är värda?