• Sommarkatten

Hund som lägger sig ner på promenaden

Hunden och jag tog vår morronpromenad för nån timme sen och under promenaden la han sig ner tre gånger. Det är ju varmt ute så vi gick inte så fort eller så långt. Han är världens piggaste och det har aldrig hänt att han lagt sig ner under en promenad.

När vi kom hem så åt han mat och drack vatten, så jag tror inte det är nån större fara med honom.

Igår var jag ute och solade och han var en del i solen, en del i skuggan. Tillgång till vatten hade han. Kanske det som gjort honom seg?

Men borde vi hålla oss inne idag i svala lägenheten? Det var verkligen längesen det var fint väder och jag vill så gärna gå ut, men är det så smart? Kanske bättre om jag väntar ett par timmar så det blir svalare och hoppas på att solen fortfarande är kvar då.
    Vad skulle ni gjort?

• Svar på tråden Hund som lägger sig ner på promenaden
  • köttbullelydnad

La sig ner hur? Är hunden gammal, ung? Varit sjuk nån gång?

• dogcatbird

Jag har en hund som är tokig i solen och bara vill sola. Hon skulle nog söka sig till solen och vilja lägga sig ned.

• Sommarkatten

Ja han bara la sig ner och ville inte gå, fast jag lockade och väntade en stund. Så då bar jag honom tills han sprattlade och ville ner igen. Han är 3 år. Han har aldrig varit sjuk. Däremot fick han sin vaccination i måndags, kan det vara nån slags biverkning kanske?

köttbullelydnad skrev 2009-05-30 12:13:11 följande:
    La sig ner hur? Är hunden gammal, ung? Varit sjuk nån gång?
  • köttbullelydnad
    Sommarkatten skrev 2009-05-30 12:16:57 följande:
    Ja han bara la sig ner och ville inte gå, fast jag lockade och väntade en stund. Så då bar jag honom tills han sprattlade och ville ner igen. Han är 3 år. Han har aldrig varit sjuk. Däremot fick han sin vaccination i måndags, kan det vara nån slags biverkning kanske?
    Mjah, det tror jag inte. Då hade den kommit tidigare. Är ju trots allt lördag idag
    Jadu, är han pigg och frisk i övrigt kan det vara ett "protestbeteende". Hunden vill inte gå mer, och lägger sig ner. Men det är jättesvårt att svara på exakt vad det kan vara.

Svärföräldrarna här har en tik som protestlägger sig. Det ser ut om om hon inte orkar gå mer och de kan locka och pocka med henne i evigheter. Det slutar alltid med att hon blir buren, vilket lett till att beteendet etsats fast till ett problembeteende. När vi passar henne är jag inte fullt lika snäll. Hon är pigg och frisk men fruktansvärt envis. Så när hon stannar/lägger sig - då fortsätter jag framåt. Hon har egna ben att gå med. Att hon kanar med en bit ignorerar jag, det blir snabbt obehagligt för henne och vips är hon uppe och går igen som om ingenting hänt. Ett par såna gånger och hon knallar med utan att lägga sig mer.
  • Tokstolla
    Sommarkatten skrev 2009-05-30 12:16:57 följande:
    Har du plockat fästingar på sistonne? Kanske han haft en som varit smittad med borelia? Se bara till att ha uppsikt på hunden och om den blir trött igen på samma sätt kontakta veterinär och rådfråga
    Det är ju varmt, men inte överdrivet varmt.
  • Sommarkatten

Hmm jo jag tänkte oxå att det nog var lite sent nu för biverkningar. Så om det inte är det så är det nog värmen som spökar.
    Jag har aldrig burit honom på en promenad förut eftersom han inte gillar att bli buren. Jag blev ju orolig när han la sig ner eftersom han alltid är världens piggaste. =/

Han är importerad från Spanien, så jag tänkte att det kanske är nåt slags inlärt beteende att lägga sig ner om det blir för varmt (fast det kanske gäller alla hundar?).
    .

köttbullelydnad skrev 2009-05-30 12:21:33 följande:
    Mjah, det tror jag inte. Då hade den kommit tidigare. Är ju trots allt lördag idag Jadu, är han pigg och frisk i övrigt kan det vara ett "protestbeteende". Hunden vill inte gå mer, och lägger sig ner. Men det är jättesvårt att svara på exakt vad det kan vara. Svärföräldrarna här har en tik som protestlägger sig. Det ser ut om om hon inte orkar gå mer och de kan locka och pocka med henne i evigheter. Det slutar alltid med att hon blir buren, vilket lett till att beteendet etsats fast till ett problembeteende. När vi passar henne är jag inte fullt lika snäll. Hon är pigg och frisk men fruktansvärt envis. Så när hon stannar/lägger sig - då fortsätter jag framåt. Hon har egna ben att gå med. Att hon kanar med en bit ignorerar jag, det blir snabbt obehagligt för henne och vips är hon uppe och går igen som om ingenting hänt. Ett par såna gånger och hon knallar med utan att lägga sig mer.
  • Sommarkatten

Han har bara haft typ 3 fästingar men inga på några veckor sen vi skaffade ett fästinghalsband åt honom. Men om han fortsätter så här i ett par dagar till får vi väl ta och kolla upp det

Tokstolla skrev 2009-05-30 12:21:35 följande:
    Har du plockat fästingar på sistonne? Kanske han haft en som varit smittad med borelia? Se bara till att ha uppsikt på hunden och om den blir trött igen på samma sätt kontakta veterinär och rådfråga Det är ju varmt, men inte överdrivet varmt.
  • köttbullelydnad
    Sommarkatten skrev 2009-05-30 12:27:55 följande:
    Hmm jo jag tänkte oxå att det nog var lite sent nu för biverkningar. Så om det inte är det så är det nog värmen som spökar.Jag har aldrig burit honom på en promenad förut eftersom han inte gillar att bli buren. Jag blev ju orolig när han la sig ner eftersom han alltid är världens piggaste. =/ Han är importerad från Spanien, så jag tänkte att det kanske är nåt slags inlärt beteende att lägga sig ner om det blir för varmt (fast det kanske gäller alla hundar?)..
    Har helt ärligt ingen aning. En del hundar får grejer för sig, andra gånger kan det handla om smärta/sjukdom, andra gånger bara ren lathet.
  • Sommarkatten

Jo det kan ju faktiskt vara så att det helt enkelt va gött att lägga sig och slappa i solen

köttbullelydnad skrev 2009-05-30 12:29:42 följande:
    Har helt ärligt ingen aning. En del hundar får grejer för sig, andra gånger kan det handla om smärta/sjukdom, andra gånger bara ren lathet.
Svar på tråden Hund som lägger sig ner på promenaden