• kardemummakrydda

Bryr ni er inte om vad andra tycker?

N som väljer att ta hela mammaledigheten själva och vara hemma i 1,5 år, får ni mycket kritik för det som att: Men dit barns pappa borde ju få njuta av att vara med sitt barn också..

Bryr ni er inte om vad andra tycker?

• Svar på tråden Bryr ni er inte om vad andra tycker?
  • LjubaviMoja

Nej inte alls för vi tycker att de är bäst så min man är inte tvingad till något det är ett beslut som båda har tagit. Sen vad andra tycker bryr jag mig inte ett skvatt om för de vet inget.

Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Snooze

Nope, vi bryr oss inte det minsta. Måste jag mot förmodan försvara vårt val gör jag det genom att påpeka att karlns jobb är väldigt flexibelt och han kan jobba en hel del hemifrån om han vill... Men nu efter sommaren kommer jag ta HELA föräldraledigheten igen, för femte barnet och det är faktiskt inte många som säger nåt om det.

• Sennaboo

Nej, alla får göra som de själva vill. Det är ju det som är bra med det svenska systemet. Jag har tagit ut mest föräldraledighet, men sen är mannen lärare och ledig 14 veckor per år, så över några år har det nog jämnat ut sig.

• tisteln

Har inte barn själv men flera av mina kompisar har varit hemma två-tre år med barnet - i två fall var det mamman som var hemma med barnet, i ett fall var det mannen. Det är något som föräldrarna själva ska bestämma sinsemellan. Ingen annan som ska lägga sig i eller tycka om. Upp till var och en. Oftast är det ju den som tjänar minst som stannar hemma då de annars går i konkurs.

• MrsXanadu

Är inte mammaledig nu. Men har varit det med två barn tidigare. Vad andra anser om det rör inte mig i ryggen ett dugg.

• Meli

Vi bryr oss inte alls om vad andra tycker. SKulle man ta hänsyn till det i alla viktiga val hade det ju varit rätt jobbigt

Hos oss handlar det inte om att få eller inte få, utan att komma fram till hur man bäst löser det så att barnen kan vara hemma tills de är MINST 2 år, helst 3, ja, dottern blir ju 4, men yngsta barnet menar jag

• knäppisen

Jag har tagit all ledighet med båda barnen men har inte fått några kommentarer alls, kan bero på att de flesta i bekantskapskretsen gjort som vi.

• Melva

Nej, varför skulle vi? Vi har ju gjort vårt val baserat på vad vi vill, inte vad andra vill eller anser att vi ska göra.

Och ja, det är ett medvetet val mellan mig och maken att jag stannar hemma med barnen (det mesta).
    Barnen har ett lika tryggt och fint förhållande till honom som till mig.
    Det är inte som att jag är hemma och när maken kommer hem så servar jag honom också...

• Mimmi P

Nej, jag har fått frågor om det men bryr mig inte om vad andra tycker. Vi gör det som passar oss bäst och pga makens arbete så kommer vi få mest tid ledigt tillsammans alla tre på det här sättet. Dessutom finns en ganska stor risk att min man inte skulle ha nåt jobb om han försvann från marknaden helt i nästan ett år.

Nåt som stör mig nåt enormt dock är att jag får frågor och kommentarer om hur min man och jag valt att lägga upp föräldraledigheten medan en manlig kollega som var hemma drygt 1 år och frun bara ett halvår bara får beröm. Varför är det helt plötsligt jättebra med en ojämn fördelning av föräldraledigheten om det är mannen som är hemma mest?

Förlåt, det var ot!

• Hemmaföräldern

Varför bara 1,5 år. (Hemmförälder är en tråd för föräldrar som valt att stanna hemma länge inte föräldralediga det är nåt annat men den tråden verkar saknas är på FL). Gissa om man blir ifrågasatt som mamma om man är hemma länge. Journalisterna kallar det kvinnofälla när kvinnor väljer att bli hemmaföräldrar. Men vilken fälla är det då när 9 av 10 som arbetar med barn är kvinnor?

En majoritet av kvinnor väljer att arbeta med barn. Men det kritiseras bara när det handlar om hemmaföräldrar. Inte bra, inte rättvist tycker jag.

• lövet2

Nej, vi vet ju att vi gör rätt, så vi bryr oss inte nämnvärt. Folk har åsikter om det mesta ...

I washed my hands this morning!
  • Anne69

Vi låter våra barn vara hemma länge.......men vi delar på föräldraledigheten. Så för oss har detta aldrig varit något problem. Jag tycker verkligen att fler familjer borde dela men jag tycker att det ska ske av egen fri vilja och bygga på att det är det bästa för barnet.

• Syrenia
    kardemummakrydda skrev 2009-05-30 18:49:27 följande:
    N som väljer att ta hela mammaledigheten själva och vara hemma i 1,5 år, får ni mycket kritik för det som att: Men dit barns pappa borde ju få njuta av att vara med sitt barn också..Bryr ni er inte om vad andra tycker?
    Jag bryr mig inte om vad andra tycker i den här frågan,
    men jag skulle också önska att pappan var hemma men det vill inte han. Han har bara tagit det minsta möjliga.
    Det ska ju inte jag behöva stå till svars för, det är ju pappan som väljer att prioritera annat.
    Ta inte för givet att de tär mamman som inte delar med sig av sina mammadagar.
Svar på tråden Bryr ni er inte om vad andra tycker?