• Mamma 2b

Vad är det egentligen för fel på lättdryck?

Ja jag undrar varför man inte ska dricka typ lättdryck och liknande när man ska ner i vikt?
    Visst, att det är smockat med socker vet jag, men det är lite det jag undrar över.
    Vaddå kalla det för lätt dryck om det är så pass sötat att man går upp i vikt av det?

Vad får man dricka egentligen som inte är rent kranvatten? Läsk och sånt avstår jag redan men om man ändå vill ha något läskande att släcka törsten med en het dag som denna, vad tar man då?

Ljummet kranvatten känns inte sååå lockande.

• Svar på tråden Vad är det egentligen för fel på lättdryck?
  • Jesster

Lättdryck är väl inte sötat med socker utan sötningsmedel. Det går man inte upp i vikt av men en del är tydligen känsliga för sötningsmedel och får mer sötsug av det och äter földaktligen mer och går upp i vikt av den anledningen.

Den som söker han finner - www.google.se
  • oxe79

Vatten med gurkskivor i är gott, ställ en kanna/ lägg en flaska i kylen så är den kall oxå :)
    Citron, lime, apelsin mm e oxå gott

• Wizz

Mitt tips är att köpa en Soda Stream, det finns massor med goda och kalorifria smaksättningar till kranvattnet.

Annars är det väldigt gott med citronvatten eller vatten med gurka eller rabarber.

Lyxar till det med riktig, hemlagad saft ibland. Man kan ju ha i lite mindre socker när man kokar den, men jag föredrar socker framför sötningsmedel.

• Mamma 2b

Jo men precis, det är inte rent socker i det men på det ena eller andra sättet blir man tjock av det ändå.

Ja, vatten med lime i kylen är en klassiker som funkar rätt bra

• franzjager

inför min GBPop så drack jag mängder med vatten med citron/lime/apelsin skivor
    både kolsyrat vatten och vanligt kranvatten.
    äget sodastream oxå och kan varmt rekommendera en sådan.

• Mamma 2b

Är så skeptisk mot soda streamers. Att de är snordyra och sen inte riktigt ger förväntat resultat.
    Men jag har säkert fel.

• LillaFlamman
    Jesster skrev 2009-05-30 18:54:20 följande:
    Lättdryck är väl inte sötat med socker utan sötningsmedel. Det går man inte upp i vikt av men en del är tydligen känsliga för sötningsmedel och får mer sötsug av det och äter földaktligen mer och går upp i vikt av den anledningen.
    all lättdryck är inte sötad med sötningsmedel, inte BOB, Kiviks eller Godegårds i alla fall.

TS, kranvatten är något av det äckligaste som finns i min mun så här är det smaksatt kolsyrat vatten, dock dyrare än kranvatten, har jag inget kolsyrat hemma så är det vatten med massor med citronjuice i.
    Annars blanda vatten och is med gurka, citron, lime, hallon, vadsom, ger svagt smaksatt naturligt vatten och du får ett nyttigt tilltugg
  • franzjager
    Mamman utan barn skrev 2009-05-30 19:09:50 följande:
    Är så skeptisk mot soda streamers. Att de är snordyra och sen inte riktigt ger förväntat resultat. Men jag har säkert fel.
    sådan var jag oxå innan vi väl handlade den.
    JA själva maskinen är inte billig men om man dricker mycket  kolsyrat och får släpa hem så lönar sig det i längden att ha maskinen.
    det bästa är att räkna ut månadskostnaden på vad du i dag gör av med på kolsyrat.
    och sedan jämnföra med bla. sodastreams kostnader.
  • teddy
    LillaFlamman skrev 2009-05-30 19:14:57 följande:
    all lättdryck är inte sötad med sötningsmedel, inte BOB, Kiviks eller Godegårds i alla fall.TS, kranvatten är något av det äckligaste som finns i min mun så här är det smaksatt kolsyrat vatten, dock dyrare än kranvatten, har jag inget kolsyrat hemma så är det vatten med massor med citronjuice i.Annars blanda vatten och is med gurka, citron, lime, hallon, vadsom, ger svagt smaksatt naturligt vatten och du får ett nyttigt tilltugg
    Vad trevligt. En till som inte gillar vanligt vatten.jag dricker nästan aldrig vatten om d et inte är så att det är bara det som finns där jag är.Får ofta höra. Mäh tycker du inte om vattendet som är det godaste som finns.
    Kände att jag ville slänga in ett inlägg för jag vart så glad .
  • Panzarlarv

Lätt och lightdrycker innehåller inte socker, utan sötningsmedel, oftast aspartam. Många förespråkar light varorna för de som ska gå ner i vikt, men sanningen är att trots att det inte innehåller socker är det onyttigare än socker eftersom detta kemiska ämne ökar dina hungerskänslor betydligt mer än vanligt socker, aspartam har även andra negativa effekter.

På den här sidan kan man läsa om aspartam:

www.sweetpoison.com/

• LillaFlamman
    teddy skrev 2009-05-31 15:31:38 följande:
    Vad trevligt. En till som inte gillar vanligt vatten.jag dricker nästan aldrig vatten om d et inte är så att det är bara det som finns där jag är.Får ofta höra. Mäh tycker du inte om vattendet som är det godaste som finns.Kände att jag ville slänga in ett inlägg för jag vart så glad .
    Hehe jaa folk blir lagom frustrerade när när man inte ger sig och säger att kranvatten är gott. Hemma hos min pappa när jag var lite smakade vattnet ok men inte mer (egen brunn) men sen dess har jag inte hittat nåt som smakat annat än äckligt,.
    Vårat vatten hemma nu smakar grusdamm, så kranvatten utan smak i är något jag väntar in i det allra sista med att dricka. men skitkul att höra att man inte är själv
  • Bånut

En negativ aspekt med kolsyrat vatten är ju iof att kolsyra är en syra - som fräter på tänderna... = dåliga tänder om man bara dricker sodastreamat hela tiden. Nått att tänka på!! Smaksatt "stilla" vatten med citrus eller bär är bättre i så fall Tex citron och en bit ingefära, jättegott!

• Noblesse

Smaksatt vatten eller ett glas färskpressad juice med massor av is i. Innehåller ju fruktsocker men jag tycker gott man kan ta ett glas då och då, innehåller ju massor av bra vitaminer också=) Mycket bättre en ett glas cola i alla fall!

♥Hugo 2/10-2008♥, sandrasj.blogg.se
  • Mint

Den lättdryck jag har i kylen innehåller socker; energimängden ligger på 30 kcal per dl så har man "råd" med det i sin energibudget ser jag inget fel i att dricka det. Dock är ju alla flytande kalorier rätt onödiga om man vill gå ner i vikt. Bättre att stoppa i sig energi som faktiskt mättar istället för att dricka söt dryck och gå hungrig.

• JsN

JAg gillar inte heller vanligt vatten, jag tycker det är svårt att dricka mig otörstig utan att bli full i magen på vatten utan kolsyra. Kolsyrat kranvatten däremot tycker jag är jättegott.

LillaFlamman skrev 2009-05-31 15:36:23 följande:
    Hemma hos min pappa när jag var lite smakade vattnet ok men inte mer (egen brunn) men sen dess har jag inte hittat nåt som smakat annat än äckligt,.Vårat vatten hemma nu smakar grusdamm, så kranvatten utan smak i är något jag väntar in i det allra sista med att dricka. men skitkul att höra att man inte är själv
    Prova att spola _länge_ innan du tar vatten, så att du rensar ut dina egna ledningar ordentligt och fräscht nytt vatten kommer till kranen. Ta också och gör rent silen i kranen. Sen häller du upp i en kanna och ställer i kylen/på bänken någon timme innan du smakar. De lättflyktiga smak och lukterna som _kan_ finnas i vattnet försvinner då.
Svar på tråden Vad är det egentligen för fel på lättdryck?