• konkelbär

Har min hund urinvägsinfektion?

Min hund, kastrerad hane, 15 år gammal Jack Russel går och droppar urin. Först trodde jag ju bara att han var kissnödig men trots att vi varit ute (han kissade inte så mycket ute heller, bara skvättar) så fortsätter skvättandet.

Såg ytterst lite blod vid snoppen på honom. Minimalt lite, så lite så att jag inte ens med säkerhet kan säga att det är blod.

Vad gör man åt detta? Behandlar man ens en såhär gammal hund, eller hur bär man sig åt?

• Svar på tråden Har min hund urinvägsinfektion?
  • Tözen

Kan det inte vara urinsten då? För det kan komma lite blod om man har det. Urinsten kan ju kanske sitta för lite också så att det inte kan komma ut så mycket urin. Bara en gissning.

• Apmor2
    konkelbär skrev 2009-05-30 19:23:46 följande:
    Skulle ju kunna vara det.. Men han verkar inte ha ont..
    ont kan man ha vid urinvägs infektion oxå, men jag tror att chanserna är större för sten.
    Att han inte visar att han har ont betyder inte att han intte har det, låt han va i några dagar och om det går över så kan stenen passerat av sig själv, går det inte över på några dagar kan du ringa djurkliniken och konsultera med dom.
  • Lolagumman

För några år sen skulle vår hund ut och kissa konstant. Vi fick gå ut med henne mitt i natten för att kissa. Hon hade då urinvägsinfektion och dessutom kristaller i urinen. Veterinären sade att urinvägsinfektionen kan förorsaka kristaller men även vice versa. Vår hund fick då en antibiotikakur och ett specialfoder som skulle lösa upp kristallerna. Dessutom skulle hon ha extra c-vit som gör att kisset blir surt=mindre risk för urinvägsinfektion och kristaller. Hon äter fortfarande specialf
    fodret. (som såklart kostar massor) och c-vitamin. Men hon har inte haft problem med kisseriet efter det.

Jag tycker du ska kontakta veterinären. Det är klart att man inte börjar med några stora ingrepp på en så gammal hund som du har men en antibiotikakur kan man ju kosta på. (om det nu är urinvägsinfektion din hund har)

Svar på tråden Har min hund urinvägsinfektion?