• Graboid

Tapet och glas istället för kakel i kök, pris?

Är enormt sugen på att fixa lite i köket och vi har se extremt fult kakel där nu. Skulle vilja riva bort det och sätta dit någon snygg tapet och glasskiva över istället. Runt 0,5x5m. Vi har i stort sett inga pengar att spendera på renovering för tillfället, vad tror ni det kan gå på? Och visst borde det vara ganska lätt att fixa själv?

• Svar på tråden Tapet och glas istället för kakel i kök, pris?
  • smurfans

Ring till ett glasmästeri och fråga pris på glaset. Tror inte att det är så svårt att att sätta upp. Är själv lite sugen att sätta upp glas istället för kakel...

• Graboid

Har tänkt göra det, men det tar alltid tusen år för mig att ta tag i saker. :P Skulle kännas mycket smidigare om någon här redan har fixat det och kanske har lite tips och råd att dela med sig av. :)

• smurfans

Såg ett gammalt avsnitt av Äntligen Hemma för någon vecka sedan då dom satte in glas i köket. Då visade dom hur man gjorde. Har försökt hitta det, men inte lyckats...

• hannis

Vi har glas och tapet i köket i stället för kakel.

Vi valde 6 mm ohärdat glas som vi beställde hos en glasmästare. Tror det gick på ca 6000 kr. Det blev lite dyrare än beräknat eftersom jag mätte fel första gången så ett bra tips är ett mäta MYCKET noggrannt!

Glaset ligger mot diskbänken med en silikonrand längst ner i skarven samt att jag har skruvat fast en vit trälist i överkant på glaset.

Jag är jättenöjd med den här lösningen eftersom det går att tapetsera om så fort man har tröttnat på den nuvarande tapeten. Perfekt när man som mig är väldigt ombytlig i sin smak och vill göra om hemma ofta. En rulle tapet är ju både ett enkelt och billigt sätt att ändra utseende totalt i köket.

• bimadrock

Har du funderat på att använda golvlack istället för glasskiva? Betydlig mkt billigare och bra blir det också. Har själv så i vårt kök.

• LLNLLLNB

Golvlack... Vilken bra idé!
    Det tar jag till mig. Hur många gånger tror du man behöver lacka över?
    Blir det rinnsträngar?

• bimadrock

Minst tre lager golvlack ska man ha. Håller jättebra och är enkelt att torka av.

• Havanna vs Neo

Vi har vitglasskiva i vårt kök, det r nog det bästa vi haft för det är super enkelt att göra rent. När man har en klasskiva så ska den egentligen limmas mot vägg och sen köra med silikon både uppe och nere för det är väldigt lätt att det kommer in fukt annars och gör det de så blir det möggel/ fukt bakom skiva och det vill man inte vara med om. Jag tror vi betalade kring 6000 för vår skiva men vi har väldigt lång vägg. Men det lönar sig verkligen att ringa runt för det är stor skillnad på ställena.

• Graboid
    bimadrock skrev 2009-06-01 12:27:18 följande:
    Minst tre lager golvlack ska man ha. Håller jättebra och är enkelt att torka av.
    Ah, har jag aldrig tänkt på. Blir det alltså vattentätt av det? Lät ju extremt mycket enklare. :) Har du någon bild man skulle kunna få se?
Svar på tråden Tapet och glas istället för kakel i kök, pris?