• madeleine1985

Vad händer efter 6 månaders provanställning??

I september har går min provanställning ut. Har då jobbat 6 månader. Jag trodde att min chef antingen måste behålla mej och att tjänsten blir tillsvidare eller att man får gå. Nu har jag dock hört att man kan få ytterligare månader att jobba, utan fastanställning. Mitt problem är att jag får bebis i dec och måste jobba till Nov för att få FP. Kan chefen skriva ett kontrakt att jag får jobba tills dess? Han är väldigt bra och vill göra det bästa för mej.. Men vad säger kollektivavtalet? Arbetar inom handels.

• Svar på tråden Vad händer efter 6 månaders provanställning??
  • LillaFlamman

efter provanställningen MÅSTE cheften välja, anställa eller säga upp MEN det behöver inte vara fast utan bara någon form av anställning, vik, visstid vadsom men det är olagligt att fortsätta provanställning efter 6 mån provanställning men en visstidsanstälning till Nov går jättebra

• LillaFlamman

grattis o lycka till föresten

• jassikan

www.lawline.se/besvaradfraga.php

FRÅGA:

Hej,

kan en arbetsgivare förlänga en provanställning utöver 6 månader om han/hon anser att hon inte fått en tillräckligt bra uppfattning om personen? När måste detta meddelas i så fall?

Tacksam för svar!

SVAR:

Hej!

Enligt 6 § lagen om anställningsskydd (LAS) får provanställning på högst sex månader avtalas om. Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen skall fortsätta efter det att prövotiden har löpt ut, skall besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång. Görs inte detta, övergår provanställningen i en tillsvidareanställning. 6 § är dock dispositiv och får avtalas bort genom kollektivavtal (2 § 3 stycket LAS) och man kan t.ex. avtala om en längre prövotid (dock ej kortare). Är företaget ej bundet av kollektivavtal gäller dock lagen om anställningsskydd. En arbetsgivare får då inte förlänga en provanställning utöver de sex månaderna.

Men längre tid diskuteras och om jag förstått det hela rätt så finns det vissa kollektivavtal som säger att man kan förlänga om arbetstagaren varit sjukskriven längre tid eller liknande.

• jassikan

Men ni kan ju göra så här också.

www.lawline.se/besvaradfraga.php

Hej,
    Jag har en provanställning som i dagarna "går ut".

Nu vill min arbetsgivare erbjuda mig en Projektanställning fram till årsskiftet, är detta helt enl. lag?

SVAR:
    Hej,

Lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) reglerar olika typer av anställningsformer, avvikande regler kan finnas i kollektivavtal. Enligt LAS övergår en provanställning till en tillsvidareanställning om arbetstagaren inte meddelats innan denna period löpt ut, vilket din arbetsgivare har gjort. Den anställningsform din arbetsgivare nu vill erbjuda dig är en allmän visstidsanställning (nya regler from 1 juli 2007), och då uppsägningen av provanställningen gått till på rätt sätt finns inget hinder att du blir erbjuden en annan anställningsform. Skyddet mot missbruk ligger i att den sammanlagda arbetstiden inte får överstiga 2 år under en 5-årsperiod. Så länge detta följs är det även tillåtet att använda sig av upprepade allmänna visstidsanställningar.

• madeleine1985

Om jag förstår rätt nu så får jag alltså jobba till Nov?! Vilken form det blir är upp till chefen eller vad kollektivavtalet säger?

Låter ju bra

• LillaFlamman

ja du får jobba tills november men under vilken form bestämmer chefen,
    grattis

• mika85
    madeleine1985 skrev 2009-05-31 08:17:56 följande:
    Om jag förstår rätt nu så får jag alltså jobba till Nov?! Vilken form det blir är upp till chefen eller vad kollektivavtalet säger? Låter ju bra
    ja om chefen vill ha kvar dig. men du kan inte få fortsatt provanställning till november, men ett vik, visstidsanställning eller tillsvidare (fast)
  • soryia

Hej det är soryia safi jag letar efter provtjänsgöring..

• Houssam

Hej

Hur många dager jag kan få semester efter sex månader provanställning .

Tack

Svar på tråden Vad händer efter 6 månaders provanställning??