• mandala21

ge upp innan man provat allt??

Jag verkar inte reagera på stimuleringen vid IVF och producerar inte ägg ordentligt, läkarna säger att äggdonation är sannolikt min enda chans då adpotion inte heller skulle fungera, men min sambo vägrar ägg-donation av etiska skäl. Han har tre vuxna barn sedan tidigare äktenskap och delar inte min desperata längtan efter barn, min brinnande fråga nu är ju om jag kan stanna hos honom utan att ha provat allt som finns att prova och ge upp drömmen om egna barn, eller om jag måsta lämna honom trots att jag älskar honom, för att inte bli både barnlös och bitter?
    Har någon erfarenhet av något av detta är jag tacksam för tankar kring det.
    Undrar också om någon vet om man kan få både ägg och sperma donerat om jag skulle välja att gå vidare själv?

• Svar på tråden ge upp innan man provat allt??
  • mandala21
    Okara skrev 2009-06-03 17:07:38 följande:
    Nu blir jag lite nyfiken. På vilket vis tycker din man att äggdonation är etiskt oförsvarbart?
    Jag är också nyfiken, för hans skäl är mycket luddiga vilket gör det ännu svårare för mig. Han säger att han tycker att det är att leka Gud, men är då inte IVF det också? Men IVF är ok för honom. Han säger att han redan har tre barn med en annan kvinna, nu vill han ha med mig, inte med ytterligare en annan kvinna. Vilket motsägs av att han tycker det är ok att adoptera. Sedan är han rädd att inte kunna älska barnet om det kommer till på ett sätt han inte tycker är ok. Han tycker också att det är att skapa barn utifrån sina egna egoistiska behov, inte ett barn man får som en gåva. Då jag inte tycker att någon av dessa argument är "hållbara" har han tagit tillbaks dem och säger att det känns bara inte rätt och vägrar diskutera saken vidare, han har tagit sitt beslut. Oj, vad arg jag känner mig när jag skriver detta!
Svar på tråden ge upp innan man provat allt??