Att rädda barnen från könsroller...
Jag tänker också mycket på uppfostran och könsroller men jag vet inte vem som är därinne än (v. 27). Jag håller med JosefinU om att det krävs ständig självrannsakan eftersom vi alla är så påverkade av de konventionella rollerna att vi inte alltid tänker på det. Det är verkligen tråkigt att din bror blev mobbad men samtidigt måste man ju börja någonstans. När kvinnorna kom ut på arbetsmarknaden blev de rejält 'mobbade' de också, på ett sätt som vi kanske har svårt att föreställa oss idag eftersom utvecklingen ändå går långsamt framåt. Men du kan undvika att din son får samma svårigheter som din bror genom att hitta en förskola där de arbetar mycket med jämställdhetsfrågor. Det ska förstås alla förskolor göra idag men det finns de som verkligen strävar efter medvetenhet på det här området i handling och inte bara på pappret. En annan viktig sak är att du pratar med barnets pappa om hur han ser på sin egen könsroll och faderskapet i allmänhet. Männen har ett lika stort ansvar för att förändra sin egen traditionella könsroll som vi kvinnor, om vi en dag ska uppnå sann jämlikhet. Pappan kommer att vara den viktigaste mannen i barnets liv, (om han nu finns med i bliden förstås), och det kommer att påverka din son mer än barnen i lekparken och personalen på dagis.