Att rädda barnen från könsroller...
Javisst, och jag har en liten kille. Jag brukar tänka på: hur skulle jag bete mig mot en tjej? Och hur skulle jag bete mig mot en kille? Och försöka göra nån slags sammanslagning av de bilderna.
Idag tänkte jag t.ex på midsommar, då kan jag göra en krans åt honom....? Nej men!?! Han är ju en kille! Det kan jag ju inte?
Men det var fel fel!!!
VISST kan jag väl det! Jag skulle ju göra det till en tjej? Så varför kan jag inte det till honom också? Var´för kan bara tjejer ha blommor? Finns ju ingen rationell förklaring till det.
I de flesta fallen KAN man ju resonera på liknande sätt för en kille och en tjej. Man ska uppfostra de till individer. Som ska kunna göra det de vill, ha det de själva vill, och det bästa är ju då om man erbjuder båda "sidor". De får testa det som finns. Och att lära de att få självförtroende, och visa respekt för andra, det är ju ingen skillnad kille/tjej.
Egentligen är det inte så komplicerat. Men man behöver verkligen tänka igenom saker och ting, så man inte faller ner i de vanliga "könsfällorna", utan att man märker det.