Inlägg från: Kagi |Visa alla inlägg
  • Kagi

Att rädda barnen från könsroller...

Jag är precis inne på din linje, Isolde (inlägget kl 11.15). Det är ju bara att se på fakta: tjejer får högre betyg i skolan, bättre resultat på högskoleprovet, och utgör numera ca 60% av högskolestudenterna. Killarna börjar släpa efter på många sätt. (Dock ännu inte lönemässigt, trots ovanstående...annan diskussion...)

Jag tror därför också att det faktiskt är mer akut att ändra våra attityder till pojkar än till flickor. Flickor får vara vad de vill - det är OK om de är lugna och pyssliga, och lika OK om de är mer vilda av sig. Pojkar däremot ses lätt som veka och mesiga om de gillar att måla, pyssla, läsa... Varför ska inte pojkar ges tillfälle att fokusera och koncentrera sig?

Och så tror jag på att ge alternativ snarare än att styra barnen i någon riktning. Vi köpte både docka och bilar till dottern häromdagen, det slumpade sig så att hon börjat visa intresse för båda samtidigt, så det var inget uppvägande det var fråga om. Hon leker nu precis lika mycket med dockan som med bilarna. Varför skulle jag INTE ge henne en docka nu när hon är superbebisintresserad? Varför skulle jag INTE ge henne bilar nu när hon även pratar bilar väldigt ofta, och vet skillnad på bil, lastbil och motorcykel? (Hon är 21 månader.) Det är upp till mig som förälder att förmedla vad som är OK och inte.

Svar på tråden Att rädda barnen från könsroller...