Inlägg från: alan |Visa alla inlägg
  • alan

Att rädda barnen från könsroller...

Jag tror att man som förälder ska stå lite "bakom" sina barn, inte leda in dom på saker och ting. Utan att skapa möjligheter av det dom tycker är intressant och roligt.

Jag har 2 barn, pojkar, och den ena är en sk "killkille" och den andra en sk "tjejkille" (låter fult, jag vet) och vi har uppfostrat våra barn på samma sätt! För den ena killen så är det bara bilar, fotboll och tuffa grejer som gäller, fast samtidigt är han väldigt mjuk och go`.
    Den andra killen älskar att leka mamma, pappa barn, leka med dockor, dra barnvagn m m, visst, han leker med bilar också men det är inte lika roligt. Vi har inte "styrt" våra barn på någon sätt att de måste leka med detta el detta. De har valt det själva och vi har skapat dessa möjligheter att de ska kunna leka med de saker de tycker är roliga och intressanta.
    Barn är olika, det är ju vi vuxna också - ALLA vuxna män gillar inte snabba bilar och ALLA vuxna kvinnor går inte klädda i rosa, gillar att laga mat m m,
    Jag tror att de viktiga är att "se" sitt barn(kille el tjej) och dess möjligheter och intressen!

• alan

När jag var liten hade vi en "ansvarslista" hemma.
    Den innehöll den mesta, potatisskalning, hämta på på dagis, dammsuga, vika tvätt m m,
    Vi syskon skulle sätta upp oss på minst 5 saker i veckan, Varje sak var värd 5 kronor. Det var jätte bra! Blev nästan slagsmål om vem som skulle göra vad....
    En sån lista ska jag ha till mina barn när dom blir lite äldre...

Svar på tråden Att rädda barnen från könsroller...