Inlägg från: Ejnie |Visa alla inlägg
  • Ejnie

Att rädda barnen från könsroller...

Jag skulle vilja förmedla en historia som en vis kvinna jag känner berättat:

Den gamla kvinnan berättade förnöjt för sin vänninna att hon äntligen gjort sig fri från sina föräldrar på gamla dagar. "När jag var liten hade vi bara nyttoväxter i trädgården, inte en enda blomma, ingenting som bara är för lyst... det var så tråkigt och därför har jag skapat mig en egen trädgård nu på gamla dagar och där finns minsann inte en enda nyttoväxt utan allting är där för att vara vackert... så underbart att slippa deras krav!"
    Vänninan svarade... "men du är ju inte fri, du gör bara uppror mot deras ideal - för att vara fri måste dina val vara oberoende av deras "tvång"... "

Sensmoral: Om man vill att ens barn ska bli fria från att packas in i typiska könsroller är inte lösningen att göra uppror och vara "tvärtemot" - att förneka sin dotter att vara prinsessa och sin son att leka krigslekar - utan att ge dem rum för att vara både prinsessa och riddare oavsett kön...
    Och framförallt - att inte föra över sina egna önskningar och behov på sina barn!!!

Dina barn får en sund syn på könsroller och "möjliga beteenden" för män och kvinnor om de vuxna de lever med tillämpar detta själva. Som den gamla reklamfilmen - barn gör inte som du säjer utan som du gör!

• Ejnie

Full av förhoppning, kom tillbaka!

Snälla förklara hur du menar för jag fattar inte skillnaden mellan det jag skulle kalla biologiskt kön - att t.ex. män generellt har större muskelmassa och kvinnor kan föda barn och amma - och det du kallar könsroller och som jag fattar är ungefär samma sak??

Jag tror det är väsentligt att låta sina barn få tillgång till - inte tvingas till - saker och beteenden som traditionellt tillhör motsatt kön för att utöka möjliheterna. Och som sagt, man visar genom sig själv som exempel. För mig är det att bekämpa könsrollerna i bemärkelsen att könet blir oväsentligt utanför relationsområdet. Sen är det en annan sak att jag tycker det är positivt med uppluckrade "regler" kring vad man gör och inte gör när man letar livskamrat... Klart tjejen kan ringa och klart killen inte måste ta alla initiativ...

• Ejnie

Ok, då kansek jag förstår - en sak till bara:

För mig är könsrollen den roll som samhället tilldelar mig, när folk förväntar sig att jag ska kunna sy, sticka, baka osv för att jag är kvinna medan min man förväntas gilla tekniska saker. Är det det du menar är "stereotypa könsroller"? För när jag säjer stereotypa är det bara förstärkning av det redan begränsande ordet könsroll - den roll jag har pga mitt kön.

Om det stämmer så tror jag du och jag och de flesta här menar ungefär samma men använder olika betydelser för samma ord vilket gör det väldigt knepigt...

Kan vi kanske enas om att prata om KÖN när vi menar biologin och GENUS när vi pratar om samhällsskapade roller?

Klart vi inte kan förändra våra könsegenskaper i sig, men däremot frigöra våra genus så de har fler möjliga egenskaper...

• Ejnie

Hmm, håller med lite granna... men jag ser det som att det måste vara ok att vara både och att ge alternativ. Att inte BARA ha klänningar och dockor utan att ha snickarbyxor och bilar OCKSÅ (och tvärtom för killar)

Jag tycker kläder och leksaker HAR betydelse som symboler och medel. Hur ska man annars visa på alternativ om man inte låter det få utlopp i kläder och leksaker?

Vill också hänvisa till min liknelse med kvinnan och trädgården ovan - det handlar inte om att göra tvärt emot könsrollerna, det handlar om att BEFRIA SIG från dem!

Ps. Det går utmärkt att lägga till sånt som är tjejigt också (för grabbarna... )

Svar på tråden Att rädda barnen från könsroller...