Att rädda barnen från könsroller...
Jag skulle vilja förmedla en historia som en vis kvinna jag känner berättat:
Den gamla kvinnan berättade förnöjt för sin vänninna att hon äntligen gjort sig fri från sina föräldrar på gamla dagar. "När jag var liten hade vi bara nyttoväxter i trädgården, inte en enda blomma, ingenting som bara är för lyst... det var så tråkigt och därför har jag skapat mig en egen trädgård nu på gamla dagar och där finns minsann inte en enda nyttoväxt utan allting är där för att vara vackert... så underbart att slippa deras krav!"
Vänninan svarade... "men du är ju inte fri, du gör bara uppror mot deras ideal - för att vara fri måste dina val vara oberoende av deras "tvång"... "
Sensmoral: Om man vill att ens barn ska bli fria från att packas in i typiska könsroller är inte lösningen att göra uppror och vara "tvärtemot" - att förneka sin dotter att vara prinsessa och sin son att leka krigslekar - utan att ge dem rum för att vara både prinsessa och riddare oavsett kön...
Och framförallt - att inte föra över sina egna önskningar och behov på sina barn!!!
Dina barn får en sund syn på könsroller och "möjliga beteenden" för män och kvinnor om de vuxna de lever med tillämpar detta själva. Som den gamla reklamfilmen - barn gör inte som du säjer utan som du gör!