Att rädda barnen från könsroller...
Svårt ämne som tål att diskuteras många gånger.
Jag tror att det vikigaste är att man är medveten om de olika könsrollerna. Först då kan man reflektera över om man bemöter flickor respektive pojkar på olika sätt. Sedan är ju mkt av detta bemötande omedvetet så det är inte alltid så lätt.
Jag hoppas och tror att jag kommer att behandla mina framtida barn som individer och inte som kön. Men bimsan tar upp ett problem som jag själv vet att jag går bet på. Hur göra med könsrollerna som man själv gått bet på? Jag tjatar jämt på min sambo om städning, matlagning etc, utan ngn större förbättring. Det går fortare och blir bättre gjort om jag gör det själv, helt enkelt. Det är då den bilden som mina barn kommer att få av hushållsarbetet, nämligen att det är mamman som tar hand om den biten. Det är dessutom så det har varit under min uppväxt, mamma har lagat maten och städat, pappa har fixat med bilen och det rent tekniska. *suckar*
Vad jag försöker få fram är följande: Förändring måste komma från båda sidor. Det är inte bara kvinnas uppgift att lösa detta problem. Varför känns det då, som om vi trots allt, står ensamma i den här kampen? Någon som vet?