Inlägg från: Full av förhoppning |Visa alla inlägg
  • Full av förhoppning

Att rädda barnen från könsroller...

Barn ser vad andra barn har och vill ha samma.. oavsett om detta är vapen eller dockor... Könsroller har vi medfött.... Jag menar nu INTE att kvinna ska stå vid spisen och mannen ska meka i garaget.

jävla tråkigt om det inte varit någon skillnad på killar och tjejer... spänningen och attraktionen hade försvunnit helt.

Jag står för lika lön för lika arbete och lika rättigheter och lika makt... men tycker att det är löjligt att motarbeta allt som är kopplat till ens kön... det är ju som att säga till barnet att det kön du är fött till är fel!

Tror att barnen blir tillräckligt förvirrade som det är utan att vi ska tänka så himla mycket på om barnen ska ha rosa klänningar eller plastpistoler... Koncentrera er istället på att bli kärleksfulla och förstående föräldrar så inte fokusen hamnar helt snett.

VÄNLIGA hälsningar
    Linda som är pedagog och blivande mamma

• Full av förhoppning

Nej du missförstår mig Isolde!

Jag menade inte alls som motsats till kärleksfull förälder.. jag menade bara att om man koncentrerar sig på att vara kärleksfull och förstående så blir man säkert en underbar förälder och att det andra inte blir så viktigt då

jag tror inte att så mycket fokus på varken det ena eller andra hållet är så nyttigt... att man tar det som det kommer.... och jag menar inte biologiskt kön som könsroller utan jag menar könsroller... inte stereotypa könsroller.

Kvinnans könsroll är att föda barn och amma till exempel... alla väljer inte att göra detta vilket är upp till var och en, men det är det vår kropp är gjord för rent fysiskt.
    Mannen kan till exempel INTE föda och amma... däremot kan han befrukta vilket vi INTE kan göra

Män HAR mer muskelmassa och världens starkaste tjej KAN aldrig bli starkare än världens starkaste kille, för vi är helt enkelt byggda olika... därmed absolut INTE sagt att det ena skulle vara bättre än det andra.

Hoppas nu att inte detta också missförstås
    Ha en bra dag!

• Full av förhoppning

Jo självklart... nu kan du ju inte ta och summera ett barns hela uppväxt i ett generellt kortfattat inlägg jag har skrivit.

Vi har tydligen olika syn på könsroller så lika bra att låta det vara där

Jag tycker att man ska motverka STEREOTYPA könsroller genom att givetvis behandla flickor och pojkar lika... båda ska till exempel lära sig laga mat, städa, tvätta etc... och killar kan ha dockor om de vill liksom tjejer också ska få ha dockor om de vill. Men jag ser faktiskt Inget fel alls i att tjejer ska få ha klänningar.... och idag går ju killar i sarong utan att någon säger något om det vilket är underbart

Jag menar bara att man inte behöver kämpa så hårt och motarbeta allt som är tjejigt, för då tycker jag att man som kvinna motarbetar sig själv

Nu har jag på ett vänligt sätt förklarat mig, men blir gång på gång missförstådd, så nu drar jag mig ur diskussionen igen så det förblir en trevlig ton

Ha en solig dag allesammans!

• Full av förhoppning

Ok Ejnie... jag ska försöka förklara men är så rädd att missuppfattas och att det ska låta fel

För mig ÄR den biologiska rollen "könsrollen" dvs rollen som mamma, fru, kvinna, far, make, man etc...
    Jag vet att det som de flesta andra tänker på är den sociala biten med ordet Könsroll.... så jag är väl lite knäpp, men könsrollen är för mig kopplat till det biologiska könet

Folk tycker att jag är konstig nu för att jag till exempel tycker att det borde vara självklart att min sambo lät bli att dricka, röka etc.. nu när jag är gravid.
    Det är ju VÅRT barn jag bär på och jag tycker att om det är lika mycket hans barn så borde han lika mycket få "ge upp" laster....

Det är ju till exempel inte så kul för mig att med graviditetsillamående och extra känslighet för lukter, lägga mig brevid en berusad illaluktande klump. men där håller inte många med mig... det uttalas till höger och vänster om hur sjukt det är och klart att killen inte ska "straffas" för att jag är gravid.... det tycker JAG är att stärka stereotypa könsroller....

Ska killen sitta i väntrummet under förlossningen för att sen gå ut med polarna och fira och bjuda på cigarr då som man gjorde förr?

Jag tycker precis som alan att man ska stå bakom sina barn och stärka och uppmuntra oavsett vilken roll de tar, och varken dra eller putta i någon riktning alls... och det var bara det jag med alla missförstådda inlägg menade

Pust! Så hahaha NU hoppas jag iallafall att jag blir rätt förstådd.
    Ha en bra dag

• Full av förhoppning

Japp jag menar det vi antas kunna och gilla på grund av vårt kön som stereotypa könsroller..... Jag kan varken sticka, virka, väva eller är så himla bra på att baka...

Jag är bara rädd att det ska bil FÖR mycket fokus på att ta bort sånt som är tjejigt och att det ska vara fel att ha en gullig rosa klänning och klämmor i håret på en liten tjej..... när jag andra dagen kan ha blåa snickarbyxor på henne....
    jag tycker inte att man ska sätta in såna saker i fack och använda det som exempel på fel i kampen om jämställdhet mellan könen.

Jag kan vara jävligt tuff i en rosa klänning också... det handlar om attityd.
    Bara man koncentrerar sig på att utbilda och uppfostra sina barn på bästa möjliga sätt till starka självständiga och självsäkra idivider så tror jag att det kvittar om de har långa flätor och klänning eller snickarbyxor och keps... oavsett kön....

Det ligger inte i kläderna och leksakerna menar jag

Äsch nu bröt jag mitt löfte och drogs in i diskussion igen

• Full av förhoppning

Kan bara säga i egenskap av förskollärare barn 1-6 år att vi arbetar målinriktat MOT stereotypa könsroller... det står till och med i Läroplanen....
    Så blanda inte in oss iallafall

• Full av förhoppning

Sisley du behöver inte be om ursäkt, jag tog det inte som ett påhopp
    ville bara klargöra att personalen iallafall arbetar mot stereotypa könsroller,.. angående barnen och föräldrarnas påverkan så har du såklart rätt... tänkte inte ens på det
    Ha en jättebra dag!

Svar på tråden Att rädda barnen från könsroller...