• Anonym

Diflucan

Hjälp! Det kliar... Jag vet inte om det är svamp, men jag har recept kvar på en diflucan från i somras. Kan jag ta den även om jag skulle vara gravid??

• Svar på tråden Diflucan
  • Anonym

Är det salva eller?
    Har sett nåt annat inlägg här någonstans att salva ska gå bra även om man är gravid.
    Hoppas någon annan ochså kan ge dig ett svar!!

• Anonym

Jag igen, som svarade nyss...
    Om du går på "sök inlägg" och skriver svamp så står det en hel del som du kan läsa!!

Lycka till!!!

• Anonym

Jag har hört att det inte e bra å använda Diflucan då man e gravid....men om du ej e gravid än så kan du nog ta en tablett.

• Anonym

I fass står det lite luddigt att det kan ge vissa skador på foster i höga doser. Jag vet inte om en enda kapsel på 150 g som man tar vid en svampinfektion kan räknas som hög dos, men om jag var du skulle jag i första hand behandla med Canesten eller Pevaryl vagitorier och kräm. Om det inte hjälpte skulle jag diskutera Diflucanet med min läkare innan jag tog det.

• Anonym

Jag har ofta haft problem med svamp och har gått på Diflucan-kurer flera gånger. Nu när jag är gravid har ett par läkare sagt att jag INTE ska använda det om jag får problem, utan i första hand använda receptfria krämer som Daktacort eller Pevaryl - hjälper inte det kan jag använda vagitorier.
    En hudläkare sa till mig att även Lamisil derm gel kan användas (en veckas behandling) mot underlivssvamp. Men huruvida den kan användas vid graviditet vet jag inte.

Jag vet inte var du har klådan, men jag antar att du pratar om underlivet. Man kan få klåda av andra skäl än svamp, t ex att man är torr och får små, små sprickor (som dessutom svamp lätt kan få fäste i). Men svampmedlet i sig kan verka uttorkande på slemhinnorna och göra så att man får klåda.

Dessa råd fick jag av min gynekolog och det har hjälpt mig att komma ut ur mitt ekorrhjul med underlivsklåda:

Tvätta inte underlivet med två och vatten, inte ens bara vatten om du har klåda. Köp ACOs intimolja och använd den istället. Torka bort den överflödiga oljan och smörj in dig sedan med ACOs Intimcreme. Kliar det förj-ligt, kan du använda lite receptfri cortisonsalva och sedan ta på ett lager intimcreme. Det blir mycket men det brukar hjälpa!
    Om det inte blivit bättre efter två veckor, kör en svampkur!

• Anonym

Jag tycker det låter konstigt att man ska ta cortisonsalva mot svamp eftersom det gör svampen värre. Svamp gillar cortison...

• Anonym

Trådstartaren här. Det är en diflucan-tablett som skall sväljas. Känns lite dumt att ringa och fråga läkare eftersom jag inte vet än om jag är gravid. Läste också det där om "hög dos", men förstår inte vad som menas.

Vill inte använda receptfria krämer, för jag är rädd att det ska bli värre om det inte är svamp. Har använt ACO_oljan i ca en vecka, ska prova med cremen.

Vill gärna höra mer om cortsionet. Ska det vara hydrocortison? Eller är det sant som anonym 14.34 säger?

Tack för alla råd.

/Tvättsvampen

• Anonym

Hej, jag har svampproblem i flera år, kanske en infektion i månaden !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Mitt råd är att ta diflucantabletten, har själv tagit en idag trots BIM den 30, Min gyn sa att det var helt OK när jag ringde

Vill du inte detta rekommenderar jag pevaryls vaginal "creme"
    3 st. kapslar man ska föra in och sova med, samtidigt som man smörjer med pevarylcreme upptill.
    Dessa är receptfria men ligger inte alltid framme i hyllan utan man måste fråga efter den
    Låt aldrig svamp härja för länge, jag fick vestibulit av det, och tampas fortfarande med sjukdomen, 4 år har nu gått

Lycka till

• Anonym

"Kapslarna" heter Vagitorier och de finns som kombinationsförpackning tillsammans med kräm. Funkade jättebra för mig senast jag använde det. Brukar också ta Diflucan, men nu är jag gravid och vill inte ta det. Fråga på apoteket så kan de säkert komma mer fler tips om olika produkter. Det finns några stycken olika. Alla är bra, jag har provat det mesta.

• Anonym

Till Anonym ang "svamp gillar cortison"

Det vet jag inget om...
    Men all klåda i underlivet behöver inte bero på svamp! Har man klåda ska man inte automatiskt behandla mot svamp, eftersom den behandlingen i sig kan förvärra problemen!

Att tvätta underlivet med olja (antingen vanlig olivolja eller intimolja - ej spädbarnsolja) och smörja in sig med intimcreme räcker, men om man är mycket torr och har klåda hjälper det att komma över den första veckan. Om problemen kvarstår efter två veckor kan det vara befogat att göra en behandling mot svamp.

Jag kan inte räkna antalet gånger jag har haft svamp sedan jag fick fruktansvärda besvär som började i gymnasiet efter massiva doser penicillin, men dessa råd som jag fört vidare i mina inlägg har verkligen hjälpt mig! Jag har inte alls problem längre på samma sätt som tidigare.

Diflucan har jag dessutom tagit i längre kurer på några månader för att få bukt med problemen.
    (Diflucan, Pevaryl osv dödar själva svampen, medan sporerna överlever och kan vila en längre tid. Oftast gror de i samband med att pH-värdet ändras i underlivet, vilket gör att svampproblemen återkommer t ex efter varje mens eller att man lättare får problem när man är gravid)

Så fort jag märker av klåda idag, tvättar jag mig med olja ett tag istället för vatten och besvären klingar för det mesta av ganska snabbt.

• Anonym

Om du inte är säker på att det är svamp, boka tid hos gynekologen!
    Det är ett av de vanligaste skälen till besök så du behöver inte känna dig generad! Jag lovar att du får hjälp! De tar ett prov, kollar i mikroskopet och undersöker om de ser några sporer. Om de inte hittar något, skickar de iväg ett test för odling. (tar några dagar)
    Sedan får du lämplig behandling efter resultat.

Som sagt, klåda i underlivet behöver inte bero på svamp, utan kan även bero på t ex bakterieinfektion eller torra slemhinnor. Kolla upp det innan du behandlar själv.

• Anonym

Om du inte är säker på att det är svamp, boka tid hos gynekologen!
    Det är ett av de vanligaste skälen till besök så du behöver inte känna dig generad! Jag lovar att du får hjälp! De tar ett prov, kollar i mikroskopet och undersöker om de ser några sporer. Om de inte hittar något, skickar de iväg ett test för odling. (tar några dagar)
    Sedan får du lämplig behandling efter resultat.

Som sagt, klåda i underlivet behöver inte bero på svamp, utan kan även bero på t ex bakterieinfektion eller torra slemhinnor. Kolla upp det innan du behandlar själv.

• Anonym

Jag fick också problem med svamp i ett halvår efter att jag fått två kurer antibiotika på kort tid. Jag är allergisk mot en massa och reagerar även allergiskt på antisvampmedlet, vilket inte är helt ovanligt.

Jag besegrade mina besvär genom att

1. Sluta behandlingen så snart läkaren sett i mikroskop att ingen levande svamp fanns kvar. Kliar det fortfarande och är ömt och sprickigt så är det irritation efter antisvampmedlet och då bara sluter man den onda cirkeln genom att fortsätta behandla, för irritationen gör det lättare för svampen att angripa.

2. Ät receptfria antihistamintabletter. De verkar på alla slemhinnor i kroppen och lugnar ner slemhinnan i slidan. Denna rekommendation fick jag av en läkare, men han var den ende av åtta läkare som tänkte på att testa det.

3. Bort med vitt socker, godis och dra ner på alla kolhydrater, för de går ut i slemhinnan och matar svampen. Positiv bieffekt är att du går ner nåt kilo!

4. Använd kondom vid sex. Sperma innehåller massor av socker som svampen glatt tuggar i sig.

5. Det självklara: Använd luftiga byxor, bomulllstrosor och inga kemikalier eller tvål i underlivet. Olja är bäst, möjligen rent vatten, men använd ingenting annat om du verkligen vill läka.

Jag fick ett par återfall men jag kom ur min onda cirkel och har nu ett problemfritt underliv sedan sex år tillbaka.

• Anonym

Hej, hej!

1. Cortison ingår faktiskt i vissa antisvampmedel, t ex Daktacort som jag använt mot underlivssvamp.

Detta står i fass: "Hur verkar Daktacort?
    Daktacort innehåller ett svampdödande medel (mikonazol) och ett milt verkande kortison (hydrokortison) som är klådstillande."

Så jag förstår inte hur små mängder cortison som receptfri salva skulle främja svampinfektionen. Det gör det däremot om man kliar tillbaka för man kan smitta till andra områden.
    Och på vilket sätt "gillar" svamp cortison? Det har jag faktiskt aldrig hört talas om! Jag har bara hört att man lättare kan få svamp efter penicillin/antibiotika-kurer.

Tips! Använd även en handduk för bara underlivet! Svamp kan t ex smitta från tårna till underlivet...

I senaste numret av tidningen I Form står det utförligt om svamp. Kanske kan vara intressant för några. Jag vet inte om tidningen finns ute i affärshyllorna än, men det står i alla fall en blänkare på framsidan.

• Anonym

hej jag har oxå otroliga problem me svamp, ca 3 ggr i månaden har jag detta,,,,,jobbigt vill jag lova. Min man blir ju oxå drabbad eftersom man inte orkar ha sex pga allt jäkla kliande. Jag har provat ALLT, dactacort, pevaryl, canesten, diflucan ja precis allt men inget hjälper, så jag undrar om det finns andra tips, går det att operera på nåt vis???

För jag blir snart galen jag lovar, inte blir det ju bättre av att man är gravid heller

• Anonym

Se till att partnern också behandlar sig annars blir det ju en enda lång cirkel av det hela.

Svar på tråden Diflucan