• Anonym (sårad)

vad kostar en skilsmässa?

Jag och min man har de jävligt tufft nu. och i värsta fall kommer det sluta med skilsmässa...

Vi har en dotter tillsammans, men inget hus eller liknande så de handlar inte om några pengar. han jobbar heltid och försörjer oss då jag är arbetslös.

vem får betala för skilsmässan? och vad brukar det kosta?

• Svar på tråden vad kostar en skilsmässa?
  • KillBill

Ansökningsavgiften ligger på ca 500 kr och kanske ett par hundra för bodelning (minns inte riktigt). Den stora kostnaden får man i och med att man måste komplettera med möbler och bohag och att man efter skilsmässan måste betala hyra, försäkringar, telefon osv. alldeles själv. Får man inte tag i en hyreslägenhet så måste man ju dessutom köpa en lägenhet. Trots allt så är den största kostnaden att man kanske bara får hälften av tiden med sina barn...

• Anonym (sårad)

men måste man inte anlita advokad eller liknande för skillsmässa?

• Anonym (Nina)

man kan skilja sig hos tingsrätten och kostar 450 kr.

• Anonym

Den av er som vill skilja sig skickar in ansökningspappren och personbevis till tingsrätten och betalar 450 kr i ansökningsavgift. Om ni båda vill skilja er så gör ni detta tillsammans. Eftersom ni har barn så har ni sen 6 månaders betänketid innan skilsmässan kan gå igenom.

Bodelningen kan man sköta själva men om man blir osams om vem som ska ha vad kan man ansöka om en bodelningsförrättare hos tingsrätten, ansökan kostar 375 kr, och då utse tingsrätten en neutral advokat som gör bodelningen. Men sen får man givetvis också betala advokatens arvode, så det är ju bäst om man kan komma överens själva.

Svar på tråden vad kostar en skilsmässa?