• Redmilk

känner ni ert barn andas inne i magen?

Jag känner mitt barn andas ibland när den ligger med ryggen utåt. Känns väldigt märkligt men fantastiskt.

Kan ni också känna era barns andetag?

(Jag e i v 37)

• Svar på tråden känner ni ert barn andas inne i magen?
  • Lingonskogen

Barnet tränar anding med fostervatten i livmodern. Under vägen ut så pressas deras lungor ihop o vattnet trycks ut o sen tar de ett riktigt andetag när de är ute. Därför är de många barn som föds med kejsarsnitt som behöver hjälp med andning o sugning och övertryck av fostervatten som finns kvar i lungorna!

• Jag o mina killar

Jag tror jag har känt av det vid ett tillfälle, kändes mycket skumt..

• Edzy
    Redmilk skrev 2009-05-31 15:24:55 följande:
    exakt! det övar ju på att andas inne i magen.....
    at

den börjar öva först i v 35-36
  • Jossisen
    Edzy skrev 2009-05-31 21:46:43 följande:
    [citat]exakt! det övar ju på att andas inne i magen.....[/citatden börjar öva först i v 35-36
    Nej, de tstämmer inte. Jag har själv sett dessa andningsrörelser på UL i v 27.
  • buffybus

oj bra känsel om man känner barnet andas.. hehe..

det enda jag känner är sparkar o hicka till massor

André ska bli storebror i Juli-09
  • Norrtös

Mitt barn hoppar till ibland i magen. Eller så hickar H*n.
    Vet inte :) Kan hålla i sig några minuter, sen blir det lugnt igen

• jennijen

Hur känns det då, när barnet övar sig på att andas?

Ibland så känns det som typ pulserande rörelser, som om bebis tar snabba små andetag men jag har aldrig tänkt att det kunde vara det...

• elaka mamman

Ha ha, barnet tränar andningsrörelser, men drar inte ner fostervatten i lungorna. Men det kan fortfarande finnas/komma ner lite vatten i luftvägarna och det pressas ut under förlossningen.
    Det har iaf min BM sagt.....

Jag har oxå kännt det på senare tid jag e i v 39...

• Josgirl

Jag ser på magen när barnet tränar att andas, och har gjort det i några veckor (38+2 idag). Denna lilla övning resulterar allt som oftast i att barnet sedan hickar...

JAG ser alltså dessa andningsrörelser, det är inget jag känner av mig själv. Och ja, jag ser dessa rörelser även om jag själv håller andan för att inte påverka hur min mage rör sig

• jmynt

Från familjelivs graviditets kalender.

Fostret: Benvävnad skapas och revben kan ses på ultraljud. Fostret kan öppna och stänga sin mun, suga och svälja, gäspa och sträcka på hela kroppen. Lungorna är färdiga och fostret börjar röra på bröstkorgen som om det andades, men syret kommer genom blodet. Att fostret tränar att andas i vatten är bra för lungorna, från samma ögonblick barnet kommer ut och navelsträngen klipps av så måste andningen fungera perfekt. Vattnet trycks ut ur lungorna precis vid förlossningsögonblicket och från att vara vattenvarelse börjar barnet andas luft genom munnen och näsan.

• tusshh

ja känner också andetag.. känns som hela magen "svajar" på nåt sätt.. undra först va de va frågan om men antar att de e'lungträning.. hehe

• Heavenlie
    jennijen skrev 2009-05-31 23:51:33 följande:
    Hur känns det då, när barnet övar sig på att andas?Ibland så känns det som typ pulserande rörelser, som om bebis tar snabba små andetag men jag har aldrig tänkt att det kunde vara det...
    Små snabba hopp med några sekunders mellanrum? Då är det säkert hickningar. Min hickar JÄTTEofta Nästan så jag trodde att det var nåt fel på henne, men jag pratade med min syrra och hennes ena bebis hickade massor och den andra nästan ingenting. Även BM sa att det var helt normalt. De får hicka när de drar ner lite för mycket vatten i lungorna när de tränar andningen tydligen... Glupsk säger jag, hon gillar säkert smaken på fostervattnet (jag äter mycket söt frukt och sånt). Hihi...
  • Redmilk

Jag har nu frågat min bm o hon säger att det säkert är barnet som tränar på att andas. Inget konstigt med det enligt henne.

När bebisen "andas" så höjs min mage upp o ner, sakta och regelbundet. Lägger jag handen på magen så känner jag barnets rygg och hur den häver sig upp och ner.

Inte alls som när den hickar, då det är mer som ett rytmiskt dunk.

• bella7878
    Jossisen skrev 2009-05-31 21:48:35 följande:
    Nej, de tstämmer inte. Jag har själv sett dessa andningsrörelser på UL i v 27.
    Och jag såg det i vecka 18 på ul
  • Josgirl
    Redmilk skrev 2009-06-01 10:48:40 följande:
    Jag har nu frågat min bm o hon säger att det säkert är barnet som tränar på att andas. Inget konstigt med det enligt henne.När bebisen "andas" så höjs min mage upp o ner, sakta och regelbundet. Lägger jag handen på magen så känner jag barnets rygg och hur den häver sig upp och ner.Inte alls som när den hickar, då det är mer som ett rytmiskt dunk.
    Precis så känner jag det också! Man känner och ser en distinkt skillad på "andning" och hicka... Hicka har min bebis också flera gånger per dag och då skakar verkligen hela magen!
  • Hdldvryhs

Jag väntar tredje barnet och idag v.37,5 så såg jag att den andades så magen rörde sig. En kvart senare kom hickan. Aldrig märkt i tidigare graviditeter så blev en ny häftig upplevelse denna gång ???? haft värkar i flera dagar nu så hoppas han kommer ut snart ??

Svar på tråden känner ni ert barn andas inne i magen?