första cykeln?
kan man köpa en 12" cykel till 2,5 åring? När ska man köpa den första cykeln? Har era barn fått en redan? När fick dem den? Eller när tänker ni köpa en 12" med stödhjul?
kan man köpa en 12" cykel till 2,5 åring? När ska man köpa den första cykeln? Har era barn fått en redan? När fick dem den? Eller när tänker ni köpa en 12" med stödhjul?
När hon blir 3 år ska hon få en 3hjuling. "Riktig" cykel får hon vänta ett tag med...
min son blir tre i veckan och får ingen cykel. jag tycker det är för tidigt för han skulle inte ha en möjlighet att lära sig cykla utan stödhjul förrän om tidigast ett år.
Alla utvecklas ju olika men så är det för min pojke ialla fall.
Däremot tror jag på att en "springcykel" kan vara bra lite tidigare. Men han får ingen sån heller.... mest för att vi inte har nån bra stans att låta honom leka med den och lära sig i sin takt.
Vår dotter är 2,5 år och fick för någon månad sedan en trehjuling. Känns onödigt med en "riktig cykel" redan nu då de inte har förmågan att hålla balansen utan att stödhjulen är fullständigt i marken. Dessutom har vi fått erfara att det går alldeles utmärkt att ramla med en trehjuling också, så det hade ju inte blivit mindre vurpor om vi köpt en större cykel åt henne.
Hennes första riktiga cykel får allt dröja några år :)
Min mans pojk på 2,5 år har fått sin första cykel med stödhjul bara för att han är tokig i cyklar. Han kan ju inte cykla på den än ;) men har man tid å vara med och träna så varför inte, vi har ju kul tillsammans
Min dotter som precis fyllt 3 år har haft sin spring cykel ett tag och nu har hon verkligen fattat hur man håller balansen. Hon sitter ner på sadeln och tar fart med fötterna .När hon fått upp en högre fart då vågar hon äntligen hålla upp fötterna.
Kan varmt rekomendera dessa springcyklar innan man börjar använda vanlig cykel. Nu slipper vi sätta på stödhjul då balansen redan finns där.
Vi började med springcykel vid 2.5 års ålder.
Tvåhjulingar med stödhjul har våra ungar fått när de fyllt fyra.
Tack så mycket för alla svar. Och alla verkar hålla med om att man inte ska få en tvåhjuling med stödhjul när man är 2,5.
Så jag tror jag väntar jag med. Hon får nöja sig med sin trehjuling. =)
Min äldste lärde sej att cykla när han var mellan 4,5-5 år. Det kändes lagom. Hans småsyskon får nöja sej med trehjulingen tills de blir ungefär lika gamla och har fått lite cykelvett och dessutom kan lära sej cykla utan stödhjul.
www.ntf.se/Halland/default.asp
Sonen tog över dotterns 12 tum med stödhjul innan han var 2 år fyllda! Då kunde han både trampa o styra alldeles själv.
Vi köpte en 12'' med stödhjul till sonen i mars, då var han 2 år och 3 mån. Till en början förstod han inte riktigt men vi tänkte att "då har han tid att lära sig till sommaren" men redan efter några veckor cyklade han hur bra som helst. När vi "provade" cyklar i affärerna så gick han med fötterna i backen med trehjulingarna men försökte trampa med tvåhjulingarna så därför valde vi en tvåhjuling. Men alla barn utvecklas ju olika. Nu cyklar han jättebra även på trehjulingarna på dagis.