• ke chara

"Smalna av" skåpstommar?

är det någon som vet om man kan "smalna av" skåpstommar till kök? vi har äntligen hittat den perfekta lösningen inför vår köksrenovering, men skulle behöva ha ett skåp 5 cm smalare. något smalare alternativ finns tyvärr inte att köpa hos någon av de köksleverantörer jag kollat, och jag börjar få lust att banka huvudet i väggen...

alternativt, finns det någonstans man kan specialbeställa skåpstommar? och ja, jag känner mig en aning desperat. detta enda skåp avgör ca 50% av blivande kökets effektivitet...

• Svar på tråden "Smalna av" skåpstommar?
  • LLNLLLNB

Hur smalt ska det vara då?
    Har ni kollat på alternativa lösningar, tex ett gäng CD-hyllor t ex Benno från IKEA, avkapade till rätt längd. Det finns grunda bokhyllor med dörrar till också.
    Kolla upp gamla kök t ex på Blocket, loppisar- ofta kan man träffa på knepiga mått där.

• ke chara

det är ett bänkhörnskåp som skulle behöva vara 85 x 90 istället för 90 x 90. alternativet är typ att skippa diskmaskinen - kanske ingen hit i en 4-personersfamilj...

• LLNLLLNB

Det borde gå att såga av längst bak om man sedan sätter tillbaka bakstycke o dyl.
    Testa innan ni river ut hela köket
    Borde funka bra, tycker jag.
    Fram med cirkelsågen och kapa av

• ke chara

mmmm. får försöka. för alla andra lösningar min (i och för sig rätt trötta) hjärna kan komma på innebär typ skippa diskmaskinen; ha diskmaskinen 2 mm från spisskåpet; ta bort 65% av bänkytan...

ska kolla med en granne som är snickare nu under dagen - om han är hemma.

tack för svaren.

• LLNLLLNB

Lycka till! Kök kan man verkligen bli galen på!

• ke chara

skämta inte. vi har ett praktexemplar i det avseendet... litet, trångt, gammalt, inga standardmått... jag har försökt lösa detta utan våld i över ett halvå nu, och ja, jag tror jag nöjer mig med att lösa det nu.

• Helene OSV

Gå till en snickare eller nåt mindre företag som gör egna kök. Då kan du få vilka mått du vill.

• ke chara

Helene: inom 2 timmars resväg finns inte den möjligheten (med köksföretag). eller jo, på ett ställe - om vi är beredda att nästan 4-dubbla budgeten. ska dock konsultera en snickare så fort jag "hittar på" honom.

• ke chara

så där. lösningen var enklare än jag trodde: snickaren tittade i 5 sek, och sa sedan "vrid termostatn på elementet ditåt". så lätt kunde det vara när man vet vad man talar om.

än en gång: tack för svaren.

• LLNLLLNB

Men!
    Ja, ibland tänker man o tänker så det blir överambitiöst och missar de enklaste lösningarna.

Svar på tråden "Smalna av" skåpstommar?