• Anonym (Husägare?)

Fått lånelöfte men inte talat om att jag är gravid!

För ett tag sen budade vi på ett hus och vann det. Tillträde är inte förrän i mitten av augusti, och nu håller vi på att sälja våran lägenhet.

Vi var på banken och fick lånelöfte och allt såg ljust ut, vi skulle klara det bra sa bankkvinnan.

MEN... Vi berättade aldrig att jag är gravid. Så fort vi fått en köpare på lägenheten som skrivit på kontrakt så ska vi boka ett nytt möte på banken för att ordna med det sista på lånet (just nu är det ju bara handpennings lånet som vi tagit). Grejen är ju att nu är det omöjligt att dölja att jag är gravid, och det slog mig att tänk om de drar tillbaka lånelöftet? Kan de göra så?

De borde väl ändå kunna räkna med att man tids nog får barn - vi har ändå passerat 30 strecket bägge två. Och om man säger att man bara tänker stanna hemma i max 6 månader med full mammapenning, och sen att min pappa (som är hemma) tar hand om barnet, blir det nån skillnad då? Självklart är det inte riktigt sanningen, jag tänker va hemma så länge som det känns bra, sen stannar min sambo hemma.

Men kan de ta tillbaka lånelöftet tror ni?
    Nån som har nån erfarenhet av såna här saker?

• Svar på tråden Fått lånelöfte men inte talat om att jag är gravid!
  • JAG är BÄST

Vad har banken med att göra med att du är gravid?
    Nu förstår jag inet hur du tänker.

• Indianica

Nej, men alltså folk får ju barn även sedan de köpt hus...man kan väl för sjutton inte göra abort om man "råkar" bli gravid bara för att banken räknat med att två personer ska bo i huset och det visar sig bli tre? Det är ju ert ansvar om ni vill skaffa, ett, fem eller tio barn att försörja i det huset. Jag har svårt att tro att de ens säger annat än ev. grattis.

Det är en annan sak om man ljugit om att man t ex är ensamstående fast man inte är det.

• lugnåsbo

Har ni väl fått ett lånelöfte så har ni ju det tror inte dom kan dra tillbaka det.
    Sen så hoppas jag att ni inte låg så på marginalen för att få lånet att ett barn skulle spela någon större roll.

• Anonym (Positiv)

Jodå, visst kan de dra tillbaka lånelöftet pga en nära förestående föräldraledighet!

Vet inte HUR gravid du är visserligen, men om du nu kommer se väldigt gravid ut så tror jag de gör som de gör för oss (som ska ha barn väldigt snart) och skriver ner den ena inkomsten till 80% av heltidslönen eftersom det är det man max får som föräldraledig (ev. mindre om man når över taket hos FK).

Det står ganska tydligt i de lånelöfte vi har att beviljandet av det endast gäller under förutsättning att uppgifterna som vi gav när vi fick lånelöftet fortf. gäller...

Har ni inte marginalerna till det så får ni nog ladda med argument - eller visa på besparingar att fylla ut med under tiden ni är föräldralediga.

De köper knappast att ni bara är f-lediga i ett halvår... för vem sätter ett så litet barn i förskola (om man är bosatt i Sverige, vilket jag förutsätter att ni är)?
    Byter ni så att pappan är f-ledig efter 6 månader så kommer de ju basera det på att det är den andra lönen som minskar till 80% istället för din.

Hoppas ni ändå har kapitalet att klara lånen.

• Lina 1987

Då jag och min sambo skulle köpa hus var jag gravid i vecka 30. De var inga som helst problem för oss att få lån, dom ifrågasatt inte något alls. Dom har ju alla inkomstuppgifter.

Som någon skrev tidigare, människor skaffar ju barn efter att man köpt hus.

• Anonym (Positiv)
    Lina 1987 skrev 2009-06-01 00:43:39 följande:
    Då jag och min sambo skulle köpa hus var jag gravid i vecka 30. De var inga som helst problem för oss att få lån, dom ifrågasatt inte något alls. Dom har ju alla inkomstuppgifter.Som någon skrev tidigare, människor skaffar ju barn efter att man köpt hus.
    Baserade de din inkomst på din ordinarie lön eller föräldrapenningen?

När var detta, förresten? bankerna har ju blivit väldigt hårda i sina bedömningar sedan i höstas/vintras...
  • Lina 1987

Anonym (Positiv) skrev 2009-06-01 00:45:25 följande:

Baserade de din inkomst på din ordinarie lön eller föräldrapenningen? När var detta, förresten? bankerna har ju blivit väldigt hårda i sina bedömningar sedan i höstas/vintras...
    Dom hade ju koll på vad jag och min sambo hade för löner och ifrågasatt inget alls. De uppgifter de får in är ju ordinarie löner. Men de är ju inte precis svårt att ta om de till 80% av lönen om dom skulle vilja. Sen är de ju inte upp till banken att bestämma hur många dagar/vecka jag vill ta ut av mina dagar. De kommer ju jag och min sambo överens om. De är ju inte så att man ringer till banken när man blir gravid för att berätta att man inte kommer att ha full lön. De har ju inte dom med att göra så länge dom får in pengarna man lånat.

Vi köpte hus i september förra året. Så de är alltså 8 månader sedan. Eftersom dom såg att jag var höggravid och vi var och skrev klart alla papper 12 dagar innen BF så hade dom nog koll på allt :)
  • Anonym (Positiv)
    Lina 1987 skrev 2009-06-01 00:55:22 följande:
    Anonym (Positiv) skrev 2009-06-01 00:45:25 följande: Dom hade ju koll på vad jag och min sambo hade för löner och ifrågasatt inget alls. De uppgifter de får in är ju ordinarie löner. Men de är ju inte precis svårt att ta om de till 80% av lönen om dom skulle vilja. Sen är de ju inte upp till banken att bestämma hur många dagar/vecka jag vill ta ut av mina dagar. De kommer ju jag och min sambo överens om. De är ju inte så att man ringer till banken när man blir gravid för att berätta att man inte kommer att ha full lön. De har ju inte dom med att göra så länge dom får in pengarna man lånat. Vi köpte hus i september förra året. Så de är alltså 8 månader sedan. Eftersom dom såg att jag var höggravid och vi var och skrev klart alla papper 12 dagar innen BF så hade dom nog koll på allt :)
    Självklart bestämmer inte banken ngt alls om hur många fp-dagar man tar ut! Det var inte alls så jag menade. Men man KAN INTE få ut mer än 80% av lönen i FP (Jo, jag vet - det finns arbetsgivare som betalar ut mellanskillnaden upp till 90% av lönen...) och därför räknar banken på att en inkomst sjunker till 80% av ordinarie lön.

Eftersom detta var i september så var läget ett helt annat. MYCKET lättare att få lån beviljade då än det är nu. Tyvärr, för TS del.
  • Lina 1987

Anonym (Positiv) skrev 2009-06-01 00:59:45 följande:

Självklart bestämmer inte banken ngt alls om hur många fp-dagar man tar ut! Det var inte alls så jag menade. Men man KAN INTE få ut mer än 80% av lönen i FP (Jo, jag vet - det finns arbetsgivare som betalar ut mellanskillnaden upp till 90% av lönen...) och därför räknar banken på att en inkomst sjunker till 80% av ordinarie lön. Eftersom detta var i september så var läget ett helt annat. MYCKET lättare att få lån beviljade då än det är nu. Tyvärr, för TS del.
    Jag vet att man inte kan få ut mer än 80% av lönen :D Men väljer du att ta ut 3 eller 4 dagar i veckan, får du ju ut mindre ändå. Så de är ju egentligen ingen idé för banken att ens räkna på 80% om man ändå inte tar ut full FP.

De behöver inte bli svårt för TS, dom har ju redan kollat igenom de mesta. Har TS en relativt "bra" inkomst gentemot lånet så är de nog inga problem.
  • qwertyui

Lånelöftet gäller ju under vilkoret att inget ändras så om er lilla familjemedlem kikar ut innan ni får lånet klart gäller nog inte lånelöftet.

Däremot tycker jag det är konstigt att de räknar med ett ofött barn som någon ovanstånde skrev. Om man skaffar lån via någon internetbank (t.ex sbab, skandiabanken då träffas man ju aldrig) och det är ingen fråga i formuläret om man är gravid.

Däremot avråder jag från att ljuga om hur länge man ska vara hemma, det kan nog snarare ge ett negativt intryck om det är en relativt uppenbar lögn.

Svar på tråden Fått lånelöfte men inte talat om att jag är gravid!