• Anonym (Husägare?)

Fått lånelöfte men inte talat om att jag är gravid!

För ett tag sen budade vi på ett hus och vann det. Tillträde är inte förrän i mitten av augusti, och nu håller vi på att sälja våran lägenhet.

Vi var på banken och fick lånelöfte och allt såg ljust ut, vi skulle klara det bra sa bankkvinnan.

MEN... Vi berättade aldrig att jag är gravid. Så fort vi fått en köpare på lägenheten som skrivit på kontrakt så ska vi boka ett nytt möte på banken för att ordna med det sista på lånet (just nu är det ju bara handpennings lånet som vi tagit). Grejen är ju att nu är det omöjligt att dölja att jag är gravid, och det slog mig att tänk om de drar tillbaka lånelöftet? Kan de göra så?

De borde väl ändå kunna räkna med att man tids nog får barn - vi har ändå passerat 30 strecket bägge två. Och om man säger att man bara tänker stanna hemma i max 6 månader med full mammapenning, och sen att min pappa (som är hemma) tar hand om barnet, blir det nån skillnad då? Självklart är det inte riktigt sanningen, jag tänker va hemma så länge som det känns bra, sen stannar min sambo hemma.

Men kan de ta tillbaka lånelöftet tror ni?
    Nån som har nån erfarenhet av såna här saker?

• Svar på tråden Fått lånelöfte men inte talat om att jag är gravid!
  • Anonym

Jag förstår TS oro, har själv nästan varit i en sådan situation men för mig handlade det om att vi fick lånelöfte i maj och "köpte" huset sedan blev jag uppsagd i juli och vi skulle skriva och tillträda 25 september. Jag oroade mig varje dag för det står ju som sagt att löftet gäller om inte förändringar inträffar. Det gick dock bra för oss vi sa inget för jag hade 6 mån uppsägning och hade papper på att jag fortfarande var anställd. En graviditet kan man ju inte dölja. Jag tror att allt handlar om vilken marginal man har kvar när man räknar om på föräldrapenning. Är de hårda och det är på marginalen för att det i deras ögon ska gå runt tror jag de kan ifrågasätta.

• Anonym (!)

När man tar ett lånelöfte är det väl självklart att man ska ha marginaler att då och då kunna vara föräldraledig eller gå på a-kassa. Har man fått en så tight kalkyl av banken att det inte går ihop så är man ju överbelånad. Jag skulle gissa på att banken redan räknat in möjligheten att inkomsten tidvis kan minska lite i sin kalkyl precis som de räknat med att räntan kan stiga lite. Annars får ni ju själva inse att ni inte har råd att låna så mycket.

• Anonym (Husägare?)

Eftersom de inte visste att jag var gravid då så baserades ju allt på ordinarie inkomster, och vi fick lånelöftet för drygt två månader sedan.

Men vi har bra inkomster bägge två och ligger runt 35000 tillsammans efter skatt (jag har en något högre lön), och precis här i veckan fick jag ytterligare en lönehöjning, som jag inte tagit upp med banken, trots att jag är gravid och halvt sjukskriven.
    När hon räknade på lånekalkylen så såg det bra ut och vi tänkte alla att det där blir inga problem att fixa. Visst blir det mer än vi har idag, men nu har vi en väldigt låg månadsutgift.

Men de måste ju oxå haja att man (oftast) vill ha barn? Hade det inte kommit nu så hade det blivit om nåt år, och då kanske räntorna är på helt andra nivåer?

Ja nä, jag vet inte... Man får väl helt enkelt se hur det blir då. Men det skulle ju kännas bra snopet om man snubblade på mållinjen sådär.

• Anonym

Det är väl snarare ni som borde se problem, det är ju ni som ska betala lånet. Våra beräkningar gjordes innan jag berättade att jag var gravid (pga tidigare missfall väntade vi med att berätta) och tjejen på banken bara grattulerade och skrev på papprena sen så det är nog inga problem.

• systersandra

Ja men herregud om man råkar få barn ett halvår efter att man köpt huset,tvingar de en att sälja då eller?
    Du kan ju lika gärna bli sjukskriven ,då får du bara 80 %.
    Banken är väl ingen gestapo heller som har koll på om du är gravid eller inte.
    Annars borde de ju fråga om du ska bli gravid någon gång,ska du det får du inget lånelöfte.
    Eller be om att ni gör friskhetskontroller hos läkaren för att se att ni är friska och inte har en sjukskrivning i faggorna.
    Nej någon gräns måste det ju finnas.

• qwertyui

Banken räknar inte med att icke-gravida skall få barn i sina kalkyler om man inte uttryckligen ber om det.
    Banken räknar med att vuxna skall klara sig på ca 11000kr (vilket är det normala enligt konsumentverket) och klara upp till ca 8% ränta. Bägge siffrorna varierar mellan banker.
    Mitt tips är att räkna själva. Går era kalkyler runt så kanon. Går det inte runt kanske ni ska tänka en extra sväng vad som händer om ni blir arbetslösa, sjuka eller liknande.
    Ni kommer ju inte få 8% nu, det kanske är det bästa argumentet hos banken. När räntan är 8% så kommer ni befinna er på jobbet igen.

• Änglamark

TS, i all välmening: Oavsett vad banken säger/tycker, måste ni själva sätta er ner och räkna på det. Om de skulle neka er lånet handlar det inte om att de vill vara elaka mot er; de är givetvis måna om att få in sina pengar, vilket man måste förstå. Och anser de att ni kanske inte har råd att betala tillbaka som planerat är det väl bäst både för dem och för er om det inte blir något lån alls?

Jag en bekant som blev sur på banken för att hon inte har fått lån beviljat, eftersom hon (och hennes sambo) har för dålig ekonomi. Efter två månader blev hon halvtidssjukriven med ännu sämre ekonomi till följd, och då tackade hon sin lyckliga stjärna att de inte fick lånet, för det hade de aldrig klarat att betala då.

Tyvärr är det nog så att folk som gärna vill ha ett lån, räknar på ett väldigt positivt sätt. Visst ska man tänka positivt, men när det gäller viktiga saker som pengar måste man skilja på "positiv" och "naiv". Även om DU anser dig klara dig på x antal kronor i månaden, kanske banken räknar med några tusen till. Du kanske blir sjukskriven 20 dagar en månad? Du kanske behöver byta värmepanna helt plötsligt? Du kanske blir arbetslös? Har hört om många människor som har räknat som du, och efter några månader har det hänt något (arbetslös, sjukskriven etc.) och helt plötsligt har man inga marginaler längre, och Kronofogden är inte långt bort.

Men jag önskar er all lycka till med lånet hur ni än gör. =)

• Göteborgsmamman75

Varför dölja din graviditet? Jag var öppen med att jag skulle vara föräldraledig och vi fick vårt lån i alla fall. bara du har en fast anställning i grunden att gå tillbaka till sedan efter mammaledigheten.

var och varannan som man ser på visningar idag är ju gravid har du inte sett det när ni varit på visning? Det är ju därför de flesta köper hus. För att de väntar tillökning och behöver större boende.

• Indianica

Anonym (Husägare?) skrev 2009-06-01 11:16:16 följande:

Eftersom de inte visste att jag var gravid då så baserades ju allt på ordinarie inkomster, och vi fick lånelöftet för drygt två månader sedan. Men vi har bra inkomster bägge två och ligger runt 35000 tillsammans efter skatt (jag har en något högre lön), och precis här i veckan fick jag ytterligare en lönehöjning, som jag inte tagit upp med banken, trots att jag är gravid och halvt sjukskriven. När hon räknade på lånekalkylen så såg det bra ut och vi tänkte alla att det där blir inga problem att fixa. Visst blir det mer än vi har idag, men nu har vi en väldigt låg månadsutgift. Men de måste ju oxå haja att man (oftast) vill ha barn? Hade det inte kommit nu så hade det blivit om nåt år, och då kanske räntorna är på helt andra nivåer? Ja nä, jag vet inte... Man får väl helt enkelt se hur det blir då. Men det skulle ju kännas bra snopet om man snubblade på mållinjen sådär.
    Alltså, ni måste ju tagit ett otroligt högt lån om du tror barnen reagerar på tillökning? Ni har inga jätteinkomster, men borde väl klara ett lån på ett par miljoner iaf? Banken har ju huset som säkerhet.
  • Anonym (Husägare?)
    Änglamark skrev 2009-06-01 16:56:01 följande:
    TS, i all välmening: Oavsett vad banken säger/tycker, måste ni själva sätta er ner och räkna på det. Om de skulle neka er lånet handlar det inte om att de vill vara elaka mot er; de är givetvis måna om att få in sina pengar, vilket man måste förstå. Och anser de att ni kanske inte har råd att betala tillbaka som planerat är det väl bäst både för dem och för er om det inte blir något lån alls?Jag en bekant som blev sur på banken för att hon inte har fått lån beviljat, eftersom hon (och hennes sambo) har för dålig ekonomi. Efter två månader blev hon halvtidssjukriven med ännu sämre ekonomi till följd, och då tackade hon sin lyckliga stjärna att de inte fick lånet, för det hade de aldrig klarat att betala då.Tyvärr är det nog så att folk som gärna vill ha ett lån, räknar på ett väldigt positivt sätt. Visst ska man tänka positivt, men när det gäller viktiga saker som pengar måste man skilja på "positiv" och "naiv". Även om DU anser dig klara dig på x antal kronor i månaden, kanske banken räknar med några tusen till. Du kanske blir sjukskriven 20 dagar en månad? Du kanske behöver byta värmepanna helt plötsligt? Du kanske blir arbetslös? Har hört om många människor som har räknat som du, och efter några månader har det hänt något (arbetslös, sjukskriven etc.) och helt plötsligt har man inga marginaler längre, och Kronofogden är inte långt bort.Men jag önskar er all lycka till med lånet hur ni än gör. =)
    Jo absolut, självklart ser jag det med. Att de ju inte säger nej för att vara elaka, utan man nog snarare ska vara tacksam för det i längden.
    Det bara slog mig när jag satt och finurla lite på det och tänkte att någon här på FL kanske redan varit med om samma sak, inte mer än så.
    Och skulle vi då bli nekade lånet så sitter vi ju kvar i samma lägenhet (en tvåa med två barn på deltid och ett heltids på väg) fast med ännu mer i lån, det som vi tog i handpenningslån. Och det är ju såklart ingen jättehöjdare kanske.
  • Anonym (Husägare?)
    Göteborgsmamman75 skrev 2009-06-01 19:00:18 följande:
    Varför dölja din graviditet? Jag var öppen med att jag skulle vara föräldraledig och vi fick vårt lån i alla fall. bara du har en fast anställning i grunden att gå tillbaka till sedan efter mammaledigheten.var och varannan som man ser på visningar idag är ju gravid har du inte sett det när ni varit på visning? Det är ju därför de flesta köper hus. För att de väntar tillökning och behöver större boende.
    Vi har väl inte direkt döljt graviditeten, den har bara inte kommit på tal. När vi varit där så kändes det inte aktuellt för alla trodde att det här skulle gå fortare än det gjort och vi tyckte det var onödigt att berätta bara. Det är allt.
    Så vi har ju heller inte skrikit ut graviditeten.
    Och nä faktiskt inte, haha! Har faktiskt inte sett en enda med magen i vädret på visningarna. Fast visst du har rätt, det är ju därför man köper hus.
  • Anonym (Husägare?)
    Indianica skrev 2009-06-01 19:13:15 följande:
    Anonym (Husägare?) skrev 2009-06-01 11:16:16 följande:
    Alltså, ni måste ju tagit ett otroligt högt lån om du tror barnen reagerar på tillökning? Ni har inga jätteinkomster, men borde väl klara ett lån på ett par miljoner iaf? Banken har ju huset som säkerhet.
    Lånet är på 2,4 milj., och anledningen till att jag reagerar är väl att jag är lite extra nojig just nu bara... Sitter och grubblar på allt och inget och drar igenom de värsta scenariona i huvudet. Det har varit lite mycket med graviditet + diverse åkommor som kommer med på köpet, budgivning på olika hus, försäljning av våran lägenhet, flytten två veckor innan BF osv...
  • Göteborgsmamman75

Anonym (Husägare?) skrev 2009-06-01 22:07:33 följande:

Vi har väl inte direkt döljt graviditeten, den har bara inte kommit på tal. När vi varit där så kändes det inte aktuellt för alla trodde att det här skulle gå fortare än det gjort och vi tyckte det var onödigt att berätta bara. Det är allt. Så vi har ju heller inte skrikit ut graviditeten. Och nä faktiskt inte, haha! Har faktiskt inte sett en enda med magen i vädret på visningarna. Fast visst du har rätt, det är ju därför man köper hus.
    ja mäklarn sa på skämt till oss när vi var på visning: De flesta som ser på hus har 1,5 barn. 1 barn ute och ett i magen Det var standard i husvisningskretsar
  • valkyrian

Jag var gravid jag med, men sa inget om det tyckte faktiskt inte de hade med det att göra.
    Kanske fel av mig, men ja... sitter här i villan med bebisen nu i alla fall... Ekonomin kan ju ändras av andra saker med. Banken tar hänsyn till situatuionen nu, typ om du skulle vilja plugga nästa höst, eller om man blir arbetslös

Svar på tråden Fått lånelöfte men inte talat om att jag är gravid!