• LBA

Va f*n? ADHD om dom ej kryper?

Var hos svärmor och pratade lite och lekte med sonen på snart 8 månader.
    Då svärmor sa att hon hade pratat med grannen som hört någonstans att barn som inte kryper har lättare för att utveckla ADHD!
    Jag tycker att min son är på god väg till att snart börja att krypa. Och jag tycker inte att han är sen med det!!
    Varför ska allt behöva gå så fort? Jag är sååå stolt över min lilla att han har funnit ett sätt att ta sig fram, då han brukar åla + rulla dit han vill.
    Och att han kan sitta stabilt på en filt och leka med sina saker!

• Svar på tråden Va f*n? ADHD om dom ej kryper?
  • Blå Flygare

Herre gud, det är väl ingen brådska än. Har hört nått liknande, fast det handlade inte om barn som var sena med krypet, utan som hoppade över det o gick diekt från gåstol till att gå.

• moonweb

Okunnighet från din svärmors och hennes grannes sida. Min son är också 8 månader och är precis som din - ålar som en mask och sitter stadigt på filten. Kanske blir som min dotter som inte kröp alls, utan började gå vid 10 mån istället?

• Flickan och kråkan

He he, tror din svärmor har fått ett och annat om bakfoten , fast jag förstår att du blev irriterad......du kan ju upplysa henne om att man inte ska tro på allt man hör

OBS! Det stämmer alltså inte

• LBA

Det är det jag tycker är så konstigt! Vem är det som har kommit på det här?
    Tänk om han nu inte vill/kan lära sig att krypa ska man behöva vara orolig då att barnet får ADHD under ett senare tillfälle. Visst det går mycket snack om saker och ting men trodde inte det kunde hända något sådant.

• hannaliza

Men herregud - säg åt svärmor att slapna av, han är ju inte ens sen!

...och skaffa en voodoodocka för att få ur dig lite aggression utan att lappa till henne :)

• Pinje

Det sägs så mycket av våra mammor och svärmödrar, **suckar**. Tips: lyssna på det du tycker låter vettigt, de har en del bra saker ibland.
    Lite OT: Sen kan du bara vänta och se hur mycket snack det blir om att vänja av med blöja! Där är det stor skillnad mot "förr i tiden"...

• LBA

Ja nu var det ju grannen som hade hört detta och bara måste påpeka det till min svärmor då hon vet att han inte kryper ännu!

• lillajag82

alla barn kryper inte många går rfån sittandes till gående vissa hoppar över både åla och krypa inge att bry sig om alla e vi olika även redan då..

www.tryggabarn.nu/barn/Page2879.html

~~ Emelie..Albin..Dante..~~
  • Topdog

1. Att inte krypa vid 8 månader är fullt normalt. Mina kröp vid 10 månader.

2. Man har upptäckt att de barn som hoppar över krypstadiet och senare får läs- och skrivsvårigheter, har stor hjälp av att lära sig krypa som en del av läs- och skrivträningen. På något sätt handlar det om kopplingar mellan hjärnhalvorna som tränas upp av krypning och som underlättar inlärningen när barnen ska lära sig läsa.

3. Jag har aldrig hört att hoppa över krypstadiet och ADHD hänger ihop. Kanske är det vanligare att hyperaktiva barn skippar krypstadiet för att dom är så ivriga att komma upp och gå? Eller så lär dom sig krypa tidigare för att dom så gärna vill komma framåt? Jag har iallafall inte hört talas om någon koppling mellan ADHD och krypande.

4. Däremot har jag från flera håll hört att barn som kan hoppa på ett ben inte har ADHD även om flera andra kriterier uppfylls. Detta är hörsägen från lekmän och jag tycker persnligen att det låter konstigt.

• LBA
    Pinje skrev 2009-06-01 10:11:15 följande:
    Det sägs så mycket av våra mammor och svärmödrar, **suckar**. Tips: lyssna på det du tycker låter vettigt, de har en del bra saker ibland.Lite OT: Sen kan du bara vänta och se hur mycket snack det blir om att vänja av med blöja! Där är det stor skillnad mot "förr i tiden"...
    Kan förstå det. Men nu är det nya tider! Och visst jag tycker att min svärmor är superbra när det gäller barn faktiskt. Men man bör hålla vissa rykten inom sig. Jag kanske hade hört det själv så småningom ändå.

Och hur man vänjer av med blöja har jag ingen aning om just nu! Lika bra det kanske =)
Svar på tråden Va f*n? ADHD om dom ej kryper?