• LBA

Va f*n? ADHD om dom ej kryper?

Var hos svärmor och pratade lite och lekte med sonen på snart 8 månader.
    Då svärmor sa att hon hade pratat med grannen som hört någonstans att barn som inte kryper har lättare för att utveckla ADHD!
    Jag tycker att min son är på god väg till att snart börja att krypa. Och jag tycker inte att han är sen med det!!
    Varför ska allt behöva gå så fort? Jag är sååå stolt över min lilla att han har funnit ett sätt att ta sig fram, då han brukar åla + rulla dit han vill.
    Och att han kan sitta stabilt på en filt och leka med sina saker!

• Svar på tråden Va f*n? ADHD om dom ej kryper?
  • tobiq

Men gud vad skönt att tösen precis har börjat krypa här hemma då! Nu slipper jag oroa mig för ADHD! {#lang_emotions_cool}

Själv kröp jag inte alls som liten, jag satt still tills jag blev 15 månader och tog något enstaka steg då och då, det dröjde lääänge innan det blev någon fart på mig.
    Jag läste och skrev innan jag fyllde 6 år och är nog den mest harmoniska människan man kan tänka sig. Hur gick detta till?:o

Lyckligare än någonsin!
  • Ordinary

Och jag som trodde att ADHD var något man har (medfött) och inte något man får?!? Men jag ska givetvis kolla upp det så att jag inte blir anklagad för spridande av missvisande information.

• Ordinary

För övrigt så kröp jag inte heller som liten och har inte "fått" ADHD heller. Varken som liten eller på äldre dagar. Men däremot hade jag vattkopor som liten.

• LBA
    Topdog skrev 2009-06-01 10:17:11 följande:
    1. Att inte krypa vid 8 månader är fullt normalt. Mina kröp vid 10 månader.2. Man har upptäckt att de barn som hoppar över krypstadiet och senare får läs- och skrivsvårigheter, har stor hjälp av att lära sig krypa som en del av läs- och skrivträningen. På något sätt handlar det om kopplingar mellan hjärnhalvorna som tränas upp av krypning och som underlättar inlärningen när barnen ska lära sig läsa.3. Jag har aldrig hört att hoppa över krypstadiet och ADHD hänger ihop. Kanske är det vanligare att hyperaktiva barn skippar krypstadiet för att dom är så ivriga att komma upp och gå? Eller så lär dom sig krypa tidigare för att dom så gärna vill komma framåt? Jag har iallafall inte hört talas om någon koppling mellan ADHD och krypande.4. Däremot har jag från flera håll hört att barn som kan hoppa på ett ben inte har ADHD även om flera andra kriterier uppfylls. Detta är hörsägen från lekmän och jag tycker persnligen att det låter konstigt.
    Ja det där med att ADHD barn inte kan hoppa på ett ben tycker jag verkar konstigt. Jag har ju för fan hoppat hage med ett "ADHD" barn på ett fritids. Då jag var elevassisten!
  • Ordinary

Nu har jag kollat. ADHD är genetiskt betingat, vilket betyder att man antingen har det eller inte. Alltså inget man får bara så där. Sedan ska ett antal kriterier uppfyllas och visa sig under en längre tid. En längre tid är, vad jag har förstått, något eller några år. Det finns, på de sidor jag kollat, inget som antyder att uteblivet krypande skulle vara tecken på ADHD. Det räcker heller inte med ett kriterium för att påvisa ADHD, utan ett antal kriterier.

Så oroa er inte.

• Kattflickan
    Topdog skrev 2009-06-01 10:17:11 följande:
    Däremot har jag från flera håll hört att barn som kan hoppa på ett ben inte har ADHD även om flera andra kriterier uppfylls. Detta är hörsägen från lekmän och jag tycker persnligen att det låter konstigt.
    Om man har DAMP (heter något annat nu för tiden tror jag) kan man ha problem med motoriken. Och DAMP är väl som ADHD + motoriska svårigheter? Har man DAMP så kanske man inte kan hoppa på ett ben? Så lite kanske just det påståendet stämmer... i vissa fall.
  • Ordinary
    Kattflickan skrev 2009-06-02 10:35:40 följande:
    Om man har DAMP (heter något annat nu för tiden tror jag) kan man ha problem med motoriken. Och DAMP är väl som ADHD + motoriska svårigheter? Har man DAMP så kanske man inte kan hoppa på ett ben? Så lite kanske just det påståendet stämmer... i vissa fall.
    Men det räcker fortfarande inte med endast det som kriterie. Att inte kunna hoppa på ett ben kan också ha med balansen att göra, vilket sitter i innerörat och har noll med ADHD att göra.

Man ska också vara försiktig med att indela människor, oavsett ålder, i olika bokstavskombinationer. Man kan aldrig klassa någon utan att det fyller ett antal kriterier. Jag jobbar i skolans värld och koncentrationssvårigheter kan bero på ett antal olika anledningar, liksom att inte kunna hoppa på ett ben eller koordinera sina kroppsrörelser.

Man kan, för övrigt, ha motoriska svårigheter när man har ADHD. Det är nämligen en av kriterierna, som dock ej är obligatorisk för sjukdomen/handikappet.
  • SaramedM

De har ju rätt i att krypningen är viktigt för hjärnas utveckling även om jag inte hört nått om just ADHD

• Topdog
    Ordinary skrev 2009-06-04 08:23:43 följande:
    Men det räcker fortfarande inte med endast det som kriterie. Att inte kunna hoppa på ett ben kan också ha med balansen att göra, vilket sitter i innerörat och har noll med ADHD att göra.
    Självklart har inte dessa personer sagt att inte kunna hoppa på ett ben är ett kriteriet för att ha ADHD. Det som framkommit från flera föräldrar jag har träffat på, är att de har barn där misstanke om ADHD funnits men de har dragit en lättnadens suck för "barnet kan hoppa på ett ben och då kan det inte ha ADHD". Detta har jag som sagt hört från lekmän och dessvärre har jag inte fördjupat mig i var de ha fått informationen ifrån. Jag tycker dock att det låter helt befängt.
  • Little Ms Chatterbox

Vår son tränar sensomotoriskträning genom en metod som heter Vestibularis, det går lite ut på att träna de saker som man kanske missade eller inte riktigt gjorde helt fult ut som liten. Flera barn med tex ADHD har blivit hjälpta av den här träningen.
    Finns lite att läsa om det i texten.
    www.vestibularis.se/sensomotorisk_traning.asp

Vår son är 7 år och har problem med bla balansen, koncentartionen, arbetsminnet och många andra saker. Han har tränat motoriken i ca ½ år och har blivit bättre (nog helt bra) med tex att följa blicken och klarar av att samla ihop kroppen bättre så han inte sölar så mycket vid maten. Han ska utredas på bup/hab inom kort för npf. (tex ADHD el. AS)

Det där med att hoppa på ett ben kan hänga ihop med sämre motorik, som är vanligt hos en del med tex ADHD. Men alla med ADHD behöver inte ha sämre motorik.
    Sonen kröp och gick som han "skulle" fast han är född 10 v. för tidigt och vi hade med i beräkningen att han skulle kunna få problem. Han klarade hopptestet vid 4-årskollen med nöd och näppe men sen (är det 5 ½ års koll?) klarde han inte riktigt all motoriktest. Då hade vi redan kontaktat bup men läkaren uppmärksammade det att han var lite sämre än genomsnittet. Nu kan han hoppa på ett ben men, kanske inte så snyggt som jämnåriga.
    Där emot är han super på ordförståelse och logiskt tänkande, som en vuxen resp. 10 åring enligt WISC-test.

WOW! En ny Omega-3 & -6 tråd www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
Svar på tråden Va f*n? ADHD om dom ej kryper?