• Smultron ett

Är det värt att plugga i 6 år?

För att bli arkitekt.
    Och få en lön på 25.00o - 30.000 ?

Jag känner det väldigt tveksamt även om jag väldigt gärna vill bli arkitekt.

• Svar på tråden Är det värt att plugga i 6 år?
  • funfactory

Självklart om det är något du brinner för!

• Smultron ett

Ja, men vill jag leva på svältgränsen i 6 år och sedan betala av min skuld resten av livet på en lön som jag skulle kunna få utan utbildning.

• funfactory

Smultron ett skrev 2009-06-01 11:44:32 följande:

Ja, men vill jag leva på svältgränsen i 6 år och sedan betala av min skuld resten av livet på en lön som jag skulle kunna få utan utbildning.
    Jag lever på studielån och jag lever inte på svältgränsen. Det är något man vänjer sig vid. Kan du hålla nera kostnaderna på ett bra sätt så är det ju inga problem.
    Du kan ju tex inte ha bil, eller bo väldigt stort och dyrt osv..
    Dessutom så hinner du extrajobba lite då och då.. det drygar ut kassan.
  • funfactory

Dessutom så betalar du inte av din skuld hela livet eftersom du bara har 25år på dig att betala tillbaka allt. Så det blir isåfall 25år av ditt liv.

• Miss Lau

Om du verkligen brinner för det tycker jag absolut att det är värt det. Och vad är det som säger att just du ska nöja dig med den lönen? De arkitekter jag känner tjänar betydligt mer än så

• funfactory

Ja precis 25-30.000kr är ju nog bara ingångslönen, det är ju samma ingångslön som ingenjörer får typ..

• Smultron ett
    funfactory skrev 2009-06-01 12:08:02 följande:
    Smultron ett skrev 2009-06-01 11:44:32 följande: Jag lever på studielån och jag lever inte på svältgränsen. Det är något man vänjer sig vid. Kan du hålla nera kostnaderna på ett bra sätt så är det ju inga problem. Du kan ju tex inte ha bil, eller bo väldigt stort och dyrt osv.. Dessutom så hinner du extrajobba lite då och då.. det drygar ut kassan.
    Jag har 2 barn
  • sakoline

Vad är alternativet? Vad ska du göra annars i sex år framåt?

• Adoniram

6 år är ingenting. Vill du tjäna mer när du är färdig, så lämnar du bara Sverige.

Min utbildning tar 7 år och lönen i Danmark är nästan dubbelt så hög som i Sverige.

• Smultron ett
    sakoline skrev 2009-06-01 12:17:08 följande:
    Vad är alternativet? Vad ska du göra annars i sex år framåt?
    Arbeta i butik och som interjuare,
    det jag har erfarenhet av, samt leva lite undertiden
Svar på tråden Är det värt att plugga i 6 år?