Inlägg från: Smultron ett |Visa alla inlägg
  • Smultron ett

Är det värt att plugga i 6 år?

För att bli arkitekt.
    Och få en lön på 25.00o - 30.000 ?

Jag känner det väldigt tveksamt även om jag väldigt gärna vill bli arkitekt.

• Svar på tråden Är det värt att plugga i 6 år?
  • Smultron ett

Ja, men vill jag leva på svältgränsen i 6 år och sedan betala av min skuld resten av livet på en lön som jag skulle kunna få utan utbildning.

• Smultron ett
    funfactory skrev 2009-06-01 12:08:02 följande:
    Smultron ett skrev 2009-06-01 11:44:32 följande: Jag lever på studielån och jag lever inte på svältgränsen. Det är något man vänjer sig vid. Kan du hålla nera kostnaderna på ett bra sätt så är det ju inga problem. Du kan ju tex inte ha bil, eller bo väldigt stort och dyrt osv.. Dessutom så hinner du extrajobba lite då och då.. det drygar ut kassan.
    Jag har 2 barn
  • Smultron ett
    sakoline skrev 2009-06-01 12:17:08 följande:
    Vad är alternativet? Vad ska du göra annars i sex år framåt?
    Arbeta i butik och som interjuare,
    det jag har erfarenhet av, samt leva lite undertiden
  • Smultron ett
    Adoniram skrev 2009-06-01 12:19:56 följande:
    6 år är ingenting. Vill du tjäna mer när du är färdig, så lämnar du bara Sverige. Min utbildning tar 7 år och lönen i Danmark är nästan dubbelt så hög som i Sverige.
    Jo men nu vill jag ju inte lämna Göteborg..
  • Smultron ett
    funfactory skrev 2009-06-01 12:25:41 följande:
    läs till butikschef. Din butik kanske kan erbjuda dig utbildningar om det är en en stor butik, vad är det för butik?
    Jag är arbetslös för tillfället. tyvärr-
  • Smultron ett
    Adoniram skrev 2009-06-01 12:28:45 följande:
    Smultron ett skrev 2009-06-01 12:20:57 följande: Så väljer du en dålig lön och du får ta ansvar för det du väljer :)
    Är ju inte direkt så att jag väljer en dålig lön. Jag bor i Göteborg. SÅ är det.

Vad va det för en kommentar????
  • Smultron ett

Ja jag vill nog gärna flytta själv till danmark utan mina barn och utan min familj. japp ja visst serru.

se min ironi.

Göteborg är mitt hem.

Och jag antar att du är en av dem som anser att alla utbildade flyttar utomlands för utomlandet kan ge bättre lön

• Smultron ett
    Pumpkin skrev 2009-06-01 12:55:09 följande:
    Är det ditt drömjobb så tycker jag att du ska satsa, helt klart. Det är värt det. Och leva kan man göra under studietiden också, även om man kanske inte tror det innan. Jag pluggar nu och kom hem från en New York-resa för två veckor sen t ex. Lever i stort sett som jag gjorde när jag jobbade - man vänjer sig och anpassar sig.
    Jo men nu är det så att jag är ensamstående med 2 barn så jobba extra på kvällar och helger är uteslutet.
  • Smultron ett
    Kjell2 skrev 2009-06-01 13:01:31 följande:
    TS: Det är bara du som är ansvarig för ditt liv och du väljer själv hur du vill leva och konsekvenserrna av det. Vill du försöka bli arkitekt - börja plugga Vill du bo i Göteborf - gör det I något läge i framtiden kanske du hamnar inför valet att ta en riktigt kul och välavlönat arkitekt jobb i New York eller så väljer du att stanna i Göteborg. Det är ditt val och ditt ansvar. Ibland går det inte att få både och. /Kjell.
    Både och vaddå?
  • Smultron ett
    Ly75 skrev 2009-06-01 13:20:15 följande:
    Smultron ett skrev 2009-06-01 11:44:32 följande: På det här svaret låter det som att du inte är så intresserad ändå utav att satsa 6 år?! Känns som du redan fattat ditt beslut, eller?
    hade jag gjort det så hade jag ju inte tvekat och ställt frågan....

Grejjen är ju att jag drömt om att bli arkitekt, men plugga i 6 år.... åh shit herregud, det känns som att åka till månen på en cyckel.
  • Smultron ett
    Hemligalåda skrev 2009-06-01 20:06:31 följande:
    Är inte arbetsmarknaden för arkitekter rätt dålig också?
    njä. det är ganska stabilt jämfört med andra yrkesgrupper just nu. och vem vet var vi är om 6 år. tycker faktiskt man inte kan resonera så.
Svar på tråden Är det värt att plugga i 6 år?