• Anonym

Finnar mellan benen? (äckligt)

De senaste veckorna har jag börjat fått finnas på de yttre blygläpparna, jätte jobbigt! visste inte ens att mankunde få det där nere. En har jag haft i två veckor nu. Den blev alldeles vit och gjorde jätte ont när jag gick så jag var tvungen att kläma den, i morse när jag vaknade hade den blivit vit igen! Äckligt! Någon mer som har samma problem eller är det bara jag?

• Svar på tråden Finnar mellan benen? (äckligt)
  • SaraSara

är det verkligen finnar då? skulle kunna vara inflammerade hårsäckar.. låter som det, med tanke på hur envisa de är. vanliga finnar försvinner ju oftast efter nån enstaka dag.

• Anonym

Ja kanske, har inte tänkt på det, men en av dem är verkligen stor! Den var så stor att den gjorde ont när jag hade byxor, skit äckligt! Kan hårsäckar verkligen bli så stora om de blir inflamerade? Är det farligt?

• Anonym

ser ut som en blandning mellan finne och blåsa, både vitt o blod i den!

• Astrid09

Låter som en hårsäcksinflammation. och JA, de kan bli stora:P Försök att inte pilla så mycket med smutsiga fingrar då det hela bara kan bli värre. Det brukar läka ut av sig själv efter ett tag.:)

• Anonym
    Astrid09 skrev 2009-06-01 14:24:50 följande:
    Låter som en hårsäcksinflammation. och JA, de kan bli stora:P Försök att inte pilla så mycket med smutsiga fingrar då det hela bara kan bli värre. Det brukar läka ut av sig själv efter ett tag.:)
    googlade lite och såg att de tydligen kunde bli en jätte infektion under huden om man har det länge, stämmer det tror ni?
  • Astrid09

Det kan nog stämma. Min pappa hade en en hårsäcksinflammtion i röven, håret växte innåt jättemycket så han fick lov och lägga sig på operationsbordet. Men oroa dig inte. Är nog ingen fara, ge det lite tid så ska du se att det går över. Blir det dock outhärdligt och mycket värre så får du nog kolla upp på sjukhus.

• Anonym

jag brukar ta bort hårtrået med pincett om det är inflammerat, trycka ut gojset och tvätta med tvål och vatten alternativt klorhexidinsprit....

det kan bli så nu när det börjar bli varmt ute och man kanske har för tajta underkläder och byxor....

• Astrid09

Jag hade inte vågat vara med pincett och rotat, det brukar läka av sig själv..

• Anonym

Det låter som en böld?

Sök hjälp.

• Anonym (barbamamma)
    Astrid09 skrev 2009-06-01 14:33:25 följande:
    Jag hade inte vågat vara med pincett och rotat, det brukar läka av sig själv..
    Jag brukar dra ut håret med pincett, om jag låter det vara så brukar det aldrig gå över. MEN, jag vet att om det är inflammerad hårsäck så ska man egentligen inte röra det alls utan bara låta det vara precis som du säger. men jag tycker inte att det någonsin läker förrän håret är ute.

Och när håret dras ut så kan det ibland vara typ 1-2 cm långt som alltså har växt innåt, så jag förstår inte hur det rent fysisk skulle kunna läka så länge håret är där inne och bråkar.
  • aleksa98

tror oxå att det e en böld eller bölder eftersom det e flera

• Ninso

Jag kan få inflammerade hårsäckar ibland när jag har rakat bikinilinjen. Jag brukar låta dem vara, men en gång fick jag för mig att försöka klämma en - big mistake. Det blev jätteinflammerat och slutade med att jag fick gå till närakuten och öppna upp den. Fick pencillin och gå till VC för att lägga om såret varannan dag i 2 veckor. Det blev verkligen en jätteböld av det, nästan som en golfboll i storlek. Så låt dem vara, det kan ta tid men de försvinner så småningom.

• Astrid09

Men en hårsäcksinflammation som är stor blir ju som en böld, fyld med blod och var. så typ sak samma säger jag;P

• Anonym (anon)

Anonym (barbamamma) skrev 2009-06-01 18:51:45 följande:

Jag brukar dra ut håret med pincett, om jag låter det vara så brukar det aldrig gå över. MEN, jag vet att om det är inflammerad hårsäck så ska man egentligen inte röra det alls utan bara låta det vara precis som du säger. men jag tycker inte att det någonsin läker förrän håret är ute. Och när håret dras ut så kan det ibland vara typ 1-2 cm långt som alltså har växt innåt, så jag förstår inte hur det rent fysisk skulle kunna läka så länge håret är där inne och bråkar.
    Hehe, precis sa gor jag med. Tvattar med kirurgtval innan, handerna alltsa, och sedan omradet efterat. Se till att fa ut allt och sen kanske man maste upprepa nagra ganger... det minskar for varje gang. Jag brukar badda med nagot antiseptiskt med som aco acnemedel eller tea tree oil (utspadd) sa att det torkar ut. Men inte sa att det rinner ner pa de kansliga omradet, lufttorka medans jag haller nagot emot under bolden eller vad man nu kallar det, sa att det verkligen inte rinner nerat.
  • Anonym

nu har jag klämt ut de vita o gjort rent med saltlösning, ska till gyn på onsdag så jag får höra om han säger något. Har alltid rakat mig men aldrig fått dessa problem förr. Undra varför de kommit nu? Har ni nå bra tips för att slippa?

• Ninso

Man kan bränna bort (? ta bort iaf) roten, men då måste man veta exakt vilken hårrot det är som är problemet. Inget man kan göra medan den är inflammerad.

• Zorro1982

Jag tror absolut att det kan vara finnar. Jag får det med jämna mellanrum och innan jag/gyn förstod att det handlade om finnar så fick jag bla. diagnosen herpes (vilket var fel).

För min del så blir det bäst om jag klämmer dem så snart som möjligt för då går de tillbaka. Jag är kanske lite äcklig men jag tycker faktiskt att de är skithäftiga att klämma, kommer massor med vitt gegg. Hihi :)

• Anonym
    Zorro1982 skrev 2009-06-01 19:48:16 följande:
    Jag tror absolut att det kan vara finnar. Jag får det med jämna mellanrum och innan jag/gyn förstod att det handlade om finnar så fick jag bla. diagnosen herpes (vilket var fel).För min del så blir det bäst om jag klämmer dem så snart som möjligt för då går de tillbaka. Jag är kanske lite äcklig men jag tycker faktiskt att de är skithäftiga att klämma, kommer massor med vitt gegg. Hihi :)
    Har inte heller något emot att klämma, har svårt att låta bli :) Men där nere gör d förjäkla ont att klämma, tog en nål sist som jag gjort rent o bränt,, gick inte att få hål på annars!
  • Zorro1982

När mina problem kom så vågade jag inte klämma (eller ja, jag trodde det handlade om blåsor) och då slutade det alltid med infektioner som fick botas med antibiotika. Nu när jag vet att det "bara" är finnar så klämmor jag så snart de dyker upp (de kommer inte så ofta men alltid 5-10 finnar samtidigt) och då blir det inte mer problem.

Egentligen ganska konstigt för man ska väl normalt inte klämma finnar..?? (fast det gör jag ändå, tur att jag inte har så många "normala" finnar ;))

• Zorro1982

Och ja, har också använt nål ibland. Det spänner liksom så mkt men så fort man fått hål på finnen så lättar det!

Svar på tråden Finnar mellan benen? (äckligt)