• hejentjej

Fort tack! Hur ska jag tvätta överkastet?

Skulle tvätta överkastet nu till sängen,
    men står inget tvättråd

det är ett överkast som är i bomull tror jag
    fick den som premie från ellos eller liknande

blått med mönster.
    någon som har sånt kanske?

funkar 40 grader tro?

under det blåa är det något vitt annorlunda material.
    svårt att beskriva!

• Svar på tråden Fort tack! Hur ska jag tvätta överkastet?
  • La Lola

Jag skulle nog köra det på handtvätt.
    Överkast blir ju inte smutsiga utan mest dammiga på sin höjd.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • La Lola
    hejentjej skrev 2009-06-01 15:34:42 följande:
    men det är smutsigt...
    Hur lyckas man smutsa ner ett överkast?
  • Angels Fall First

Jag hade slängt in det i maskin på 40 grader. Jag orkar inte handtvätta mer än absolut nödvändigt *är ingen tvättexpert*

People like you are the reason people like me need medication
  • Angels Fall First
    La Lola skrev 2009-06-01 15:38:05 följande:
    Hur lyckas man smutsa ner ett överkast?
    Det är jättelätt om man har tex barn eller hund. Elelr om man har för vana att äta i sängen. Eller om man knullar på överkastet och det råkar komma både det ena och det andra därpå. Eller ungefär en miljon andra orsaker
  • La Lola
    Angels Fall First skrev 2009-06-01 15:38:21 följande:
    Jag hade slängt in det i maskin på 40 grader. Jag orkar inte handtvätta mer än absolut nödvändigt *är ingen tvättexpert*
    Fast det finns ju handtvätt på många maskiner idag.

Det har jag alltid haft, både i allmänna tvättstugor o hemma där jag har aft tvättmaskin.
  • La Lola
    Angels Fall First skrev 2009-06-01 15:39:37 följande:
    Det är jättelätt om man har tex barn eller hund. Elelr om man har för vana att äta i sängen. Eller om man knullar på överkastet och det råkar komma både det ena och det andra därpå. Eller ungefär en miljon andra orsaker
    Iofs....
  • Angels Fall First
    La Lola skrev 2009-06-01 15:39:46 följande:
    Fast det finns ju handtvätt på många maskiner idag. Det har jag alltid haft, både i allmänna tvättstugor o hemma där jag har aft tvättmaskin.
    Sant iofs Men så långt hade jag nog inte tänkt och ändå slängt in det på 40 grader.
  • hejentjej

haha, hur? hmmm det är ju alltid på sängen! vissa bäddar ju bara med överkast vid gäster och kalas.
    men jag har det alltid på, och har inte tvättat det innan : )
    och det har nog gått nåt halvår så det är dags : )

• Fina Fröken Lycklig

Om jag inte känner att det gör mig något om överkastet blev förstört pga fel temperatur i maskinen hade jag kört på den temperatur jag tror är nödvändigt för att fläckarna (vad de nu är o beror på?) ska gå bort. Annars, om jag var rädd om det så hade jag nog testat 30 grader fintvätt eller tvättmaskinens handtvättsprogram

Finns där bara nån enstaka fläck kanske man kan testa att använda möbeltvätt i skumform på flaska och bara gno på just fläcken..

• ljuvliga

tror jag brukar köra vårt överkast i 30 grader eller handtvättprogram som finns på maskinen.

• Åsa

´Jag undrar om det vita under är quiltat, i så fal lkanske inte sömmmarna tål ett vanligt 40-gradersprogram. Själv skulle jag om jag inte såg några tvättråd förmodligen ha lagt det i 40°, kanske 40° fintvätt, med förtvätt om det är smutsigt.
    Men jag är inte så förtjust i ljunktvätt i 30°.

Svar på tråden Fort tack! Hur ska jag tvätta överkastet?