• längtan89

fetaost

Jag åt nyss sallad med fetaost classic från Arla .. å sen fråga sambon om jag får äta fetaost..

någon som vet om jag får äta det eller om jag borde oroa mej för listeria ?

TACKSAM FÖR SVAR!

• Svar på tråden fetaost
  • Helstsyskonnu

Ingen fara, den är pastöriserad. All fetaost från Arla är OK?

• Rosa Bubbelgum

Jag fick reda på idag att man kan äta svensk fetaost men man skulle absolut inte äta den grekiska.

• LinaMii

det står i den info man får från BM att man ska UNDVIKA opastöriserad mjölk.
    dvs. mögelost, brie,gorgonzola osv.. men står inget om feta ost. Jag har också ätit det.. tror inte det är någon fara..

• FamHull

Vad är det som är farligt med den grekiska?
    Ska ju åka till Grekland i sommar o såg bl.a. fram emot feta-osten...

Rosa Bubbelgum skrev 2009-06-01 21:01:14 följande:
    Jag fick reda på idag att man kan äta svensk fetaost men man skulle absolut inte äta den grekiska.
  • Helstsyskonnu
    Helstsyskonnu skrev 2009-06-01 20:58:54 följande:
    Ingen fara, den är pastöriserad. All fetaost från Arla är OK?
    Skulle inte vara ett frågetecken, den ÄR ok!
  • längtan89

förstod nästan det =) Tack igen för svar !

det är så skönt att kunna skriva frågor om graviditeten här på fl när man inte kan ringa bm och fråga =)

• längtan89
    FamHull skrev 2009-06-01 21:07:06 följande:
    Vad är det som är farligt med den grekiska?Ska ju åka till Grekland i sommar o såg bl.a. fram emot feta-osten...
    kan det vara för att den kanske har större risk för listeria ?
    ingen aning faktiskt! blev lite nyfiken nu .. hoppas någon kan ge ett riktigt svar på detta =)
  • solsken

Jag var i Grekland under min första graviditet... Barnet föddes i och för sig med en missbildning men har svårt att tro att det var pga fetaosten som jag åt dagligen.

• Mickiz85

Jag har smaskat fetaost ingen fara!

• Helstsyskonnu

Men den grekiska kanske är opastöriserad? Jag mailade iaf till Arla när jag var gravid och fick svar att deras fetaost är OK.

Sen är det ju såklart inte alltid man blir smittad av bakterier om man äter opastöriserad ost, men det är ju kanske onödigt att chansa.

Svar på tråden fetaost