• Trulis78

Ni som åker husbil med små barn...

Hej!

Vi har två tjejer, ett och tre år gamla, och planerar för en husbilssemester i sommar. Vi har nu problem med hur man ser till att barnen färdas säkert i husbilen. Vi vill ju att båda ska åka bakåtvänt eftersom de ännu är så små. En av dem kan åka i sin britax hiway i passagerarsätet fram eftersom där inte finns någon airbag, och då kan stolen monteras precis som i en vanlig bil. Problemet är då hur vi fäster en andra stol bakåtvänt någonstans. Den måste ju fästas bak i sittgruppen som består av två soffor mitt emot varandra. I den framåtvända soffan går inte att montera någon bakåtvänd stol eftersom det inte finns något att fästa de förankringsband som behövs i. Då är frågan om man kan fästa en framåtvänd stol i det bakåtvända sätet för att uppnå ungefär samma effekt och tanken är då att välja en stol som är godkänd för både framåtvänt och bakåtvänt åkande. Monterar man stolen framåtvänt i det bakåtvända sätet monteras en sådan stol enbart med bilens trepunktsbälte och öglor att fästa förankringsband behövs inte. Barnet kan sitta fastspänt med stolens egna sele för så är de två stolar vi tittat på konstruerade (britax multitech och brio zento). Jag har ringt land och rike runt känns det som och ingen kan ge ett bra svar på vad som är ok att göra, har pratat med britax, brio och ntf.

SÅ, nu undrar jag hur ni som faktistk åkt husbil med era barn har gjort?

• Svar på tråden Ni som åker husbil med små barn...
  • Joico

Har ingen husvagn/husbil, men däremot - vad jag har hört så är lösningen med framåtvänd stol i bakåtvänt bilsäte, inte testad. Man vetalltså inte vad som händer, vilket troligen är anledningen till att du inte får så bra svar. Vad har dom du pratat med sagt?

• Trulis78

Precis så som du säger säger ntf, att den lösningen inte är testad och därför inte kan rekommenderas. Britax tyckte det var en bra lösning och på ntf:s hemsida står det faktiskt också angivet som en lösning trots att de inte tyckte det i telefon. Brio tyckte först det var ok men sa sen att det ju inte är testat så man vet inte riktigt... Knepigt det där!

• Linastrumpan

Mejla Robert på säkerhetsbutiken och fråga honom eller åk in med husbilen dit (såg att ni bodde i stockholm) Den mannen är oerhört kunnig i barnsäkerhet och framförallt säkerhet i bil www.sakerhetsbutiken.se/Jag skulle nog ha satt den stora i en framåtvänd bilstol i soffan bakåt och den lilla fram.

Svar på tråden Ni som åker husbil med små barn...