• Cianna

Fler med rosa pojkar?

Min snart 5-åring (pojke) har hamnat i en rosa period. Helst ska allt vara rosa, kläder leksaker mm. Jag tycker det är helt OK och försöker hitta rosa kläder som i modellen känns OK för en pojke. HM har fina piketröjor och skjortor.

Han tycker det är OK att ha rosa på dagis, fastän vissa barn kommenterar. Han har observerat att flera män i vår omgivning går på fest i rosa slips eller skjorta. Att det inte är en tjejfärg.

Någon annan som har pojkar som gillar rosa? Som kanske har tips på hur man stöttar honom, bemötande av fördomar, tips på bra affärer???

• Svar på tråden Fler med rosa pojkar?
  • snart tre

Jag har en son som tycker rosa är en fin färg och jag har en del rosa piké-tröjor, t-shirts osv till honom bland alla andra färger i hans garderob. Har aldrig hört någon kommentera detta negativt - tvärtemot brukar många barn spontant säga att det är fint.

Även min man och andra i vår vuxna omgivning använder rosa i bland (skjortor, slipsar etc) och det har han också sett, precis som din son.

Tips på bra affärer är webben och alla de nya märken som dykt upp (Villervalla, Blingo, Katvig, IdaT och Ej Sikke Lej) som man kan handla där och som har mycket fina kläder i glada färger och utan att rosa för den sakens skull innebär spetsar, volanger och glitter.

Kika in på (och passa på när de rear ut):

www.luckylittleme.se
    www.ajabajakids.se
    www.blingo.se
    www.villervalla.se
    www.freshmilk.se
    www.babyclothes.se
    www.babyshop.se
    www.matadorkids.se
    www.funkybaby.se
    www.sweetfunky.se

Och så vidare. Det är bara att googla ovan nämnda märken så ska du se att det finns kläder i rosa att köpa till killar.

Var på H&M i helgen och de har flera t-shirts, pikéer och även skjortor i rosa.

• Cianna

Oh, tack för länkarna. Ska genast kolla länkarna

En pojke på dagis hade kommenterat att rosa är en tjejfärg, när han hade rosa.
    Men det var en yngre kille så det verkade inte bekomma honom.

• Addy

har också haft en rosa kille. När jag äntligen shoppat lite snygga rosa tröjor som jag stolt visade upp för honom sa han - "men mamma, jag älskar inte rosa längre, jag tycker om lila istället"
    Suck!
    köpte långärmade t-shirts med Snobben på HM

• Cianna

Det är just det man är orolig för. Att man köper på sig dyra kläder och att han sen tröttnar. Han tjatade länge om en rosa skaljacka från P&. Köper mest t-shirts och tröjor, som inte kostar så mycket.

• snillis

Min son, 4 år i oktober, älskar rosa och rött.

Har en rosa cykel som han är såååå stolt över, när vi köpte "crocs" för ett tag sedan skulle det naturligtvis vara rosa (förra året valde han röda).
    Men han är samtidigt en Blixten McQueen och Spindelmannel-kille så det är en salig blandning.
    Härligt och precis som det skall vara, tycker vi
  • Lykketrollet

Jodå, vi har en riktigt rosa kille. Han har alltid varit en rosa pojke. Just nu tycker jag faktisk att det är lite svårt. Jag börjar bli rädd att han ska retas när han börjar i skolan. Han ville tex ha en rosa hjälm med blommor och rosa Barbiesandaler. Nu hittade han iofs andra alternativ till både delarna utan att jag sa något, men jag vet liksom inte om jag vill köpa det mest tjejaktiga längre.. Andra barn har ofta kommenterat att han har rosa kläder, men han bryr sig inte en sekund, och just det är iaf skönt!

• Mamma till gullungen

Vill pojken ha en rosa tröja så låt han ha det.Det är vanligt att både killar och tjejer har rosa så varför ska inte din son kunna ha en rosa tröja,min son hade ett par lila skor när han var mindre och det var ingen som sa något om att killar ska inte ha lila. Låt han använda det han tycker om och bry dig inte så mycket om vad andra säger.

• näradig

det har båda mina gjort/gör. det gör nog alla barn som får chansen. likadant med glitter, guld "diamanter" osv.

"stöttar"? hur skulle du stötta honom om han ville ha grönt??

Svar på tråden Fler med rosa pojkar?