• Cianna

Fler med rosa pojkar?

Min snart 5-åring (pojke) har hamnat i en rosa period. Helst ska allt vara rosa, kläder leksaker mm. Jag tycker det är helt OK och försöker hitta rosa kläder som i modellen känns OK för en pojke. HM har fina piketröjor och skjortor.

Han tycker det är OK att ha rosa på dagis, fastän vissa barn kommenterar. Han har observerat att flera män i vår omgivning går på fest i rosa slips eller skjorta. Att det inte är en tjejfärg.

Någon annan som har pojkar som gillar rosa? Som kanske har tips på hur man stöttar honom, bemötande av fördomar, tips på bra affärer???

• Svar på tråden Fler med rosa pojkar?
  • Cianna

hannaliza: Vilken snygg tröja! Måste jag visa sonen, vill han säkert ha

Mamma till gullungen: Han får ha rosa, så mycket han vill. Vet inte var du läst att han inte får det?

närradig: Skojar du? Det finns inga fördomar kring grönt, som det finns kring rosa. Jämförelsen känns inte riktigt relevant. Med stötta menar jag att få honom att fortsätta med rosa så länge han själv tycker det är fint. Inte tills han fått tillräckliigt med kommentarer för att inordna sig i normen.

• näradig
    Cianna skrev 2009-06-02 17:10:01 följande:
    hannaliza: Vilken snygg tröja! Måste jag visa sonen, vill han säkert ha Mamma till gullungen: Han får ha rosa, så mycket han vill. Vet inte var du läst att han inte får det? närradig: Skojar du? Det finns inga fördomar kring grönt, som det finns kring rosa. Jämförelsen känns inte riktigt relevant. Med stötta menar jag att få honom att fortsätta med rosa så länge han själv tycker det är fint. Inte tills han fått tillräckliigt med kommentarer för att inordna sig i normen.
    jag anser inte att det är någon skillnad på färgerna vi har det räcker nog som stöttning. våra grabbar får mest komplimanger.

jag skulle aldrig acceptera några dumma komentarer angående någonting till mina barn utan att säga ifrån och det gör inte stora grabben själv heller.

så att inte visa någon skillnad på de olika färgerna/modellerna/figurerna/aseccoarer mm är nog det som är viktigast.
  • Lykketrollet
    näradig skrev 2009-06-02 17:59:38 följande:
    jag skulle aldrig acceptera några dumma komentarer angående någonting till mina barn utan att säga ifrån och det gör inte stora grabben själv heller.
    Men det är ju jättebra att ditt barn inte låter någon ge honom negativa kommentarer, men alla barn är inte så tuffa att dem vågar säga emot. Och barnen är både på dagis och i skolan där vi föräldrar inte är och kan stötta dem verbalt. Och även om jag inte visar sonen att jag ser någon skillnad på färgerna så är det ju utan tvekan så att de allra flesta barn pratar om att rosa är en tjejfärg. Då är det väl inte heller så svårt att förstå att vissa barn faktisk kan behöva stötta. Stötta så att de väljer det de vill ha, och inte det alla andra tycker om.
  • näradig

Starlight mamman skrev 2009-06-02 18:06:34 följande:

Men det är ju jättebra att ditt barn inte låter någon ge honom negativa kommentarer, men alla barn är inte så tuffa att dem vågar säga emot. Och barnen är både på dagis och i skolan där vi föräldrar inte är och kan stötta dem verbalt. Och även om jag inte visar sonen att jag ser någon skillnad på färgerna så är det ju utan tvekan så att de allra flesta barn pratar om att rosa är en tjejfärg. Då är det väl inte heller så svårt att förstå att vissa barn faktisk kan behöva stötta. Stötta så att de väljer det de vill ha, och inte det alla andra tycker om.
    ja, på dagis kanske det är värre. accepteras det där? att tala så alltså?

nej, jag kani nte komma på något sätt att stötta. då. förutom på samma sätt som med allt. att själv inte begränsa sitt barn och inte tillåta att någon annan gör det heller. Att själv vara fördomslös mot andra.
  • Cianna

Näradig: Hur gamla är dina barn?

Jag tror att det framförallt är på dagis som rosa är en typisk tjejfärg.
    Många tjejer går igenom prinsessstadiet. Barnen lär sig att det är skillnad på killar och tjejer. Att killar och tjejer har olika kläder. Att rosa och glitter är för tjejer. Att spindelmannen och blixten är för killar.

Tror du verkligen att dagispersonalen hör alla sådana samtal om färger kön och att de ingriper? Inte på vårt dagis iallafall. Vi har några barn som brukar prata om vad som är för vilket kön, och de är tvärsäkra. Jag brukar möta med motfrågor och visa på motsatser för dom och de brukar se aldeles förvirrade ut...

Min son har iallafall ett antal vuxna män som gärna går i rosa som förebild. Jag har särskilt visat på att de bär rosa slips/strumpor/skjortor. Det gör jag för att stötta honom.

Jag inbillar mig att det blir lättare när barnen är äldre. Kanske är det bara en förhoppning...

• näradig
    Cianna skrev 2009-06-02 20:31:27 följande:
    Näradig: Hur gamla är dina barn? Jag tror att det framförallt är på dagis som rosa är en typisk tjejfärg. Många tjejer går igenom prinsessstadiet. Barnen lär sig att det är skillnad på killar och tjejer. Att killar och tjejer har olika kläder. Att rosa och glitter är för tjejer. Att spindelmannen och blixten är för killar. Tror du verkligen att dagispersonalen hör alla sådana samtal om färger kön och att de ingriper? Inte på vårt dagis iallafall. Vi har några barn som brukar prata om vad som är för vilket kön, och de är tvärsäkra. Jag brukar möta med motfrågor och visa på motsatser för dom och de brukar se aldeles förvirrade ut... Min son har iallafall ett antal vuxna män som gärna går i rosa som förebild. Jag har särskilt visat på att de bär rosa slips/strumpor/skjortor. Det gör jag för att stötta honom. Jag inbillar mig att det blir lättare när barnen är äldre. Kanske är det bara en förhoppning...
    de är 2 och 6 år. jag anser att personalen SKA vara med och veta vad barnen säger till varandra. men jag vet inte, därför frågar jag.
    vartifrån menar du att de lär sig detta?
  • Lykketrollet
    näradig skrev 2009-06-03 07:00:33 följande:
    de är 2 och 6 år. jag anser att personalen SKA vara med och veta vad barnen säger till varandra. men jag vet inte, därför frågar jag.vartifrån menar du att de lär sig detta?
    Min erfarenhet är att de flesta barn idag får veta att rosa är tjejfärg både hemma, i leksakskataloger, i klädaffärer. Överallt är rosa, rosa, rosa bara för tjejer och till pojkarna är det ju faktisk inget som är rosa (förutom en enstaka t-tröja här och där). Jag tror att de flesta pojkar som vill ha rosa får höra hemma att dem inte kan få det därför att....
  • Begga

Har en nästan permanent rosa pojk. Hans period har varit i drygt 1,5 år nu, han fyller 4 i augusti.
    Det var svårt först för att då ville han gärna ha rosa kjolar, glitter och glamour. Lite svårare att stå för det när det var dags att gå ut o handla ;)
    Men vet du det förenklar en hel del också. Han borstar tänderna för att tandborsten är rosa. Klär på sig vantar för att dom är rosa. Strumpor rosa, "rosa" mat etc etc

På dagis är fröknarna helt med på det där med könsroller och färger. Han får klä sig i rosa princesskjolar och ha det på hela dagen om han vill. Övriga barn lär sig därmed att det är inget fel på det.
    När han fyllde 3 hade vi rosa-och-bilar temakalas och han var världens lyckligaste. Ingen var barnen hade någon kommentar förutom en äldre flicka som fick en utmärkt förklaring på det där med färger och kön... att det inte spelar någon roll och hon får gilla svart eller blått om hon vill det, vilken lyx i det moderna samhället ;)

Nu har jag dessutom märkt att 3 pojkar i olika åldrar på hans dagis har sina rosa perioder. Dom är så gulliga allihopa i sina rosa stövlar, rosa jackor och kepsar. Jag hoppas verkligen att vi har gett ett gott exempel till deras föräldrar på hur man kan möta det där med rosa pojkar. Att dom ska helt enkelt få vara så så länge dom önskar !

Fördomar har jag fått höra från både vuxna med andra kulturella bakgrunder samt från homosexuella som undrar "men om han blir bög då?". Man får förklara och stå för att det är fritt val som har ingenting med hans individuella personlighet att göra :)

Kanske ska lägga till att jag är ganska nöjd med hans val. Fasar inför den perioden när allting ska vara "cool" och svart med döskallar på !!!

• Kicki0407

de e ju skithäftigt me rosa på killar! köper gärna färglada kläder överhuvudtaget te mina killar!
    en del barn tycker ju att de e tjejjigt me rosa... antar att de får de hemifrån?

• Cahjo

Min äldsta är en rosa kille (Han fyllde 4 i februari). Den yngre är mer grön. (Fyller 3 i september)

Den äldre fick glasögon i höstas och valde då ett par lila "Hello Kitty". Till detta fick han en snygg rosa Hello Kitty väska att ha glasögonen i. Den väskan tog han med och visade på dagis. En kille som var 1 år äldre hade hemma sagt att han också ville ha en sådan väska

Skönt att de kan ha vilka färger de vill utan att bli retade på deras dagis.

Svar på tråden Fler med rosa pojkar?