• apelsin2

Mitt hår blev orange!

Jag gjorde nyss något jättesmart, färgade från mörkbrunt/svart till blont. Det var avblekning i färgen. Nu sitter jag här med en utväxt som är VITblont, och resten är orange med svarta fläckar. Det ljusa är så ljust att jag fick för mig att jag tappat lite hår, och jag är fortfarande inte säker.

Vad ska jag göra? Fungerar det att färga till mörkbrunt? När kan jag göra det? Vill inte ha det såhär en dag till! Och hur ska jag göra för att få allt i samma färg, eftersom det är stora färgskillnader nu?

Tacksam för snabbt svar!

• Svar på tråden Mitt hår blev orange!
  • all is full of love

Du kan ju alltid chansa lite och ta en blekning till på allt som inte är utväxten. Eller bara färga allt i en färg.

Min naturligt rödhåriga fru blev kycklinggul igår. Det ser verkligen förfärligt ut, men vi ska bleka det en gång till imorgon eftersom hon vill ha ljuuuusblond nästan vit.

Lycka till!

• Bina

Oj - nej inte så smart. Been there done that!

Färga det mörkt igen, kanske behöver du färga i två omgångar.. och var väldigt snäll mot håret efteråt med inpackningar och undvik värme såsom hårtork och plattång. Skall du ha ljust hår är bästa botemedel att lägga slingor i omgångar för att få ett så bra och så naturligt resultat som möjligt.

Lycka till!

• DaCiss

Problemet med brunsvart hår är att det är för mörkt att få blont i bara ett svep. Det krävs mycket jobb och det är svårt att få ett lyckat resultat hemma på eget bevåg. Om du vill ha det blondt så krävs det flera omgångar. Vissa kör med en avfärgning först och sedan en till ett par blonderingar. Däremot är det så slitsamt för håret så det bästa är om man inte gör allt på en gång utan väntar några dagar, kör vårdande inpackningar på håret så det får andas lite emellan. Risken är annars att håret inte tål all behandling och går av. Du kan känna på håret om det klarar av fler behandlingar. Känns det slätt och mjukt, följsamt då klarar det mer men känns det slitet, torrt och lite gummiaktigt om du tar i ett hårstrå och drar i det så klarar det absolut inget mera. Dessutom, blir det såpass slitet så klarar det heller inte av att hålla någon färg i sig, så om man försöker färga det senare så kommer håret vara så poröst att all färg på sätt och vis åker igenom håret.

Då du haft håret nästan svart så skulle jag säga att det är mycket svårt om inte nästan omöjligt att få håret riktigt platinablondt. Men en varmare och mörkare blond nyans kan du få. Men det krävs som sagt fler blonderingar och hårroten skall absolut inte mera blonderas så roten skall inte få något medel på sig. När du har fått allt hår någolunda blondt så kan du sätta i en färg som är snäppet mörkare än den blondhet du kommit till. Då får du bort de mesta fläckarna och roten matchar bättre med topparna.

Du kan också sätta in en brunaktig färg i håret nu. Men om du har svarta fläckar fortfarande i håret så kommer de fortfarande synas ifall den bruna färger du väljer är ljusare. Dina rötter som nu är riktigt riktigt blonda kommer dessutom ha en annan nyans av brun färg än resten av håret. Tar du en naturbrun färg är risken dessutom den att dina rötter kan få en grönaktig nyans av brun och resten av håret en rödaktig nyans av brun.

Att färga hår är en vetenskap i sig och det är väldigt svårt att nå lyckade resultat på egen hand. Speciellt om man inte är riktigt insatt i hur hår fungerar ihop med färger och blonderingar. Jag hoppas dock att du fick lite mer vetskap nu och att du når ett lyckat resultat!

• apelsin2

Ok då tror ni det går bra att färga med mörkbrunt själv hemma? Hur länge måste jag vänta?

• tulinas

NEEEJ!!! Gör det inte själv- Jag blev helt kycklinggul i skallen hela håret!!!! Frssan hade ett helvete. Fick färga tre ggr,

• apelsin2

Tack för ditt långa svar. Jag måste verkligen fundera över hur jag ska göra .. vad menar du med "naturbrun" ?

• Mamma 2b

Vänta till imorn.
    Har också gjort det där misstaget. Du behöver ju inte färga det mörkbrunt om du nu ville bleka egentligen.
    Du kan lägga i en mellanbrun, eller ljusbrun. Det funkar det med.
    Sen gradvis bleka med slingor.

• apelsin2
    tulinas skrev 2009-06-01 22:17:49 följande:
    NEEEJ!!! Gör det inte själv- Jag blev helt kycklinggul i skallen hela håret!!!! Frssan hade ett helvete. Fick färga tre ggr,
    Blev du alltså kycklinggul av att färga det brunt efteråt?
  • Saris2

Gå till frissan är mitt råd, med tanke på att det blivit så "fel".

• tulinas
    apelsin2 skrev 2009-06-01 22:18:39 följande:
    Blev du alltså kycklinggul av att färga det brunt efteråt?
    Jag skulle bleka håret från att ha varit ganska mörk.
Svar på tråden Mitt hår blev orange!