• apelsin2

Mitt hår blev orange!

Jag gjorde nyss något jättesmart, färgade från mörkbrunt/svart till blont. Det var avblekning i färgen. Nu sitter jag här med en utväxt som är VITblont, och resten är orange med svarta fläckar. Det ljusa är så ljust att jag fick för mig att jag tappat lite hår, och jag är fortfarande inte säker.

Vad ska jag göra? Fungerar det att färga till mörkbrunt? När kan jag göra det? Vill inte ha det såhär en dag till! Och hur ska jag göra för att få allt i samma färg, eftersom det är stora färgskillnader nu?

Tacksam för snabbt svar!

• Svar på tråden Mitt hår blev orange!
  • DaCiss
    apelsin2 skrev 2009-06-01 22:15:15 följande:
    Ok då tror ni det går bra att färga med mörkbrunt själv hemma? Hur länge måste jag vänta?
    Välj i så fall en varm mörkbrun färg så att dina rötter inte blir grönaktiga. Om håret känns torrt och slitet nu och du är rädd för att det inte klarar av en omgång just nu kör en hårinpackning och använd balsam efter schamponeringar. Kör en färgning om några dagar.

Känns håret dock följsamt och mjukt med en aning av strävhet över sig så borde det klara en färgning redan nu.

Oftast brukar hår som inte färgats/blonderats mycket på senaste tiden klara e blondering och en färgning direkt efter. Om det här var din första färgning/blondering av håret på säg, 4 månader eller liknande så borde det tåla en färgning nu på en gång. Har du däremot färga det ofta, en gång per månad t ex så kan det vara värt att köra lite inpackningar nu och vänta några dagar. Men allt beror på hur ditt hår känns och verkar just nu.
  • DaCiss
    apelsin2 skrev 2009-06-01 22:17:55 följande:
    Tack för ditt långa svar. Jag måste verkligen fundera över hur jag ska göra .. vad menar du med "naturbrun" ?
    Naturbrun är alltså en helt neutral brun som varken är varm (röd) eller kall (grön). Vissa bruna färger ser helt enkelt kalla ut och kan i solens skimmer nästan skimra i lite grönt, vissa bruna är varma som i skimret glänser till lite i rött. Naturbrun skimrar inte i någondera utan gllittrar hel enkelt bara till.

Grejen är, en naturbrun kan läggas på ett hår som är ganska nära den färgen. Blondt hår, speciellt platinablondt hår innehåller inga röda pigment överhuvudtaget. Då är risken att slutresultatet går över i lite grönt. Så skulle man vilja att håret blev en vanlig naturbrun färg och man hade platinablondt då skulle man behöva blanda in lite lite rött i färgen innan man sätter den i håret. Då undviker man att rötterna som är jätte ljusa blir grönaktiga. Bäst är ju om du köper en brun färg som du ser är en varm nyans av brun. Det ser man på namnen också, caramel t ex är röd, mahogny är röd. Ask är alltid en kall färg.
  • apelsin2

Skönt att få information från någon som vet mycket! Svårt att säga, jag tycker att håret har varit torrt länge men jag har inte färgat på ca tre månader. Har köpt hem brun färg nu, Garnier nutrisse dark brown. Hittar ingen bild på förpackningen dock.

• DaCiss
    apelsin2 skrev 2009-06-01 22:30:52 följande:
    Skönt att få information från någon som vet mycket! Svårt att säga, jag tycker att håret har varit torrt länge men jag har inte färgat på ca tre månader. Har köpt hem brun färg nu, Garnier nutrisse dark brown. Hittar ingen bild på förpackningen dock.
    Om du kan så skulle jag vänta i så fall åtminstone en dag eller två. Har du hårinpackning hemma sätt i en packning och låt den sitta i så länge du bara kan.

Dark brown låter som om den är varken kall eller varm. Är din utväxt 3 månader gammal så är den runt 3 cm lång. Det kan vara nog långt för att märkas ifall det blir lite grönaktigt. Även om det inte skulle bli grönaktigt så kan resten av håret bli en varmare brun nyans så det kan hända att håret blir uppdelat i två olika nyanser av brun. Det är inte säkert men det kan hända. Skillnaden kan bli såpass liten att den är svår att upptäcka men det kan även bli mycket framträdande. Det är svårt att säga då man inte sett ditt hår och färgen du tänkt sätta i det. Sen är det som sagt en vetenskap så även om man såg ditt hår skulle man inte kunna med säkerhet säga hur utgången skulle bli. Men helt klart är det säkert bättre än det du har nu.
  • hellohanna
    DaCiss skrev 2009-06-01 22:44:15 följande:
    Om du kan så skulle jag vänta i så fall åtminstone en dag eller två. Har du hårinpackning hemma sätt i en packning och låt den sitta i så länge du bara kan. Dark brown låter som om den är varken kall eller varm. Är din utväxt 3 månader gammal så är den runt 3 cm lång. Det kan vara nog långt för att märkas ifall det blir lite grönaktigt. Även om det inte skulle bli grönaktigt så kan resten av håret bli en varmare brun nyans så det kan hända att håret blir uppdelat i två olika nyanser av brun. Det är inte säkert men det kan hända. Skillnaden kan bli såpass liten att den är svår att upptäcka men det kan även bli mycket framträdande. Det är svårt att säga då man inte sett ditt hår och färgen du tänkt sätta i det. Sen är det som sagt en vetenskap så även om man såg ditt hår skulle man inte kunna med säkerhet säga hur utgången skulle bli. Men helt klart är det säkert bättre än det du har nu.
    Oj! Du verkar kunnig på området! Kanske är du frisör? Hoppas di kan svara på en fråga åt mej: Vilket blekmedel som finns i dagligvaruhandeln är det bästa? Jag har alltid kört på Poly Blonde SuperLyse (vart platinablekt i 6 år), men för någon månad sen blev mitt hår alldeles skållhett när jag hade i medlet! Varför blir det så? Har nu testat Wella Viva, men är inte alls lika nöjd med resultatet då det inte blir lika platina!
  • apelsin2

Tack för alla svar, det är lugnande. Ja, det är ca tre centimeters utväxt. Då tror jag att jag testar att färga med den bruna imorgon eller i övermorgon. Jag hoppas att det inte blir grönt men inget kan vara värre än det jag har nu.

Jag har ingen inpackning hemma så får köpa en, eller vet du någon bra man kan göra hemmagjord?

• LJ87

så blev mitt också när ja skulle färga håret.. fick bleka håret 6 gånger inom loppet av ett par vekcor men blont blev de.. nu är ja riktigt blond... visst förstördes håret en hel del men de växer ju ut nytt så man behöver bara färga utväxten då.. ca 2 år sen ja gick från mörkmörkbrunt till blont o nu är mitt hår jättefint.. tyckr absolut de va värt besväret...

men visst man fick gå några dagar med oranget hår... gick typ 4 dagar sen färgade ja igen o så höll ja på... allt som allt färgades de 6 gånger innan ja va nöjd.. använde även silvershampoo under tiden...

• DaCiss
    apelsin2 skrev 2009-06-01 22:52:43 följande:
    Tack för alla svar, det är lugnande. Ja, det är ca tre centimeters utväxt. Då tror jag att jag testar att färga med den bruna imorgon eller i övermorgon. Jag hoppas att det inte blir grönt men inget kan vara värre än det jag har nu. Jag har ingen inpackning hemma så får köpa en, eller vet du någon bra man kan göra hemmagjord?
    Om du inte har en inpackning till hands så kör med en rejäl dos balsam. Jag skulle även sova med det och ha en handduk på kudden. Så skulle jag köpa en inpackning imorgon och köra en vända med den också eller två innan nästa färgning.
  • apelsin2

Jag orkar inte hålla på med att färga 6 gånger så jag ger upp det blonda och färgar brunt istället. Vill bara ha tillbaka det gamla nu.

• apelsin2

Är det inte skadligt att ha i balsam så länge? Brukar ju stå i texten på förpackningen "skölj ur noga" som om man inte ska kunna ha i det för länge?

Svar på tråden Mitt hår blev orange!