• Odella

Skulle du låta din 12-åring gå till stranden själv (med kompisar)?

Var ute och påtade lite i trädgården idag och kunde inte undgå att lyssna på våra grannars konversation. De har en son som är runt 12-13 år och sa till sin mamma att han skulle till stranden med sina kompisar. Hans mamma sa då att han inte fick gå själv vilket mynnade ut i ett storbråk mellan dem. Sonen ansåg att han visst var stor nog för att gå till stranden själv medan mamman inte ansåg det.

Jag struntar i hur de uppfostrar sina barn, men jag tycker det är en ypperlig diskussionsfråga.

Min åsikt: Jag slutade nog be om lov att gå till stranden på en sådan underbar eftermiddag som denna har varit när jag var runt 12. Mamma hade aldrig sagt nej, och jag kan inte tänka mig att jag skulle säga nej till min 12-åring. "stranden" i detta fallet är en badstrand som ligger ett par hundra meter bort.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Skulle du låta din 12-åring gå till stranden själv (med kompisar)?
  • lillajag82

nej skulle noa aldrig våga släppa mina barn
    men jag vet att jag fick åka till stranden sj i den åldern

~~ Emelie..Albin..Dante..~~
  • Mammut och Papput

Är jag var 6-12 år hade vi 2 kilometer till en sjö med badstrand. Dit fick vi kompisar fara själva bara vi sa till innan. Tror vi får ensamma redan vid 9-10 års ålder, jaa minns inte exakt. Men jag tycker i alla fall att när man är 12 år ska man få fara. Kanske lite beroende på var man bor och hur långt det är.

• lillajag82

naj en per 100 m ja då e det ok men inte så att de behövde åka bussen eller cyka långt

~~ Emelie..Albin..Dante..~~
  • Fembarnsmorsan

Om de kan simma så skulle jag definitivt släppa iväg dem till stranden. De är så pass stora att de skulle klara av olika situautioner eller be om hjälp om de behöver det

• Busbellan

nu har vi ingen sjö eller hav så nära så barnen kan sticka själva, men till bassängbadet har dottern fått cykla tillsammans med nån kompis sen förra sommaren, då var hon 8,5 år

Mamma till Nora, August och Ella
  • Mälaröbo

Absolut!
    Har man en frisk 12-åring som inte klarar att gå till stranden själv så behöver man se över sitt föräldraskap ordentligt!
    Det är endast SEX år kvar till de gör precis vad de vill. Nånstans måste man ju börja!

• lövet2

Om de kan simma och har vett i skallen, så visst skulle jag det ...

It´s not supposed to be ...
  • Angels Fall First
    lövet2 skrev 2009-06-01 23:07:09 följande:
    Om de kan simma och har vett i skallen, så visst skulle jag det ...
    Precis, det där med vett i skallen tycker jag är viktigt. Simma är en sak, dom bör ha lite vattenvett också.
    mina svenska tangenter kommer och går
  • Huskatt

om barnet kan simma, ja.
    annars blankt NEJ

• En skrutt

Beror ju helt på hur det står till med simkunnigheten, inte bara med mitt barns simkunnighet, utan även kamraternas.

Svar på tråden Skulle du låta din 12-åring gå till stranden själv (med kompisar)?