• thessires

hjäääälp!!!

Har blivit med trädgård men känner att den är mig övermäktig . Den har stått orörd i några år (endast gräsmattan har blivit klippt) vilket lett till en vildvuxen trädgård där ogräs, gräs, blommor och buskar växer i en salig röra.Syrénbuskar stora som hus, en vildvuxen häck (vet ej vad för sort), igenvuxna rabatter, slingerväxter, klätterrosor, taniga rosenbuskar, körsbärsträd, äppleträd, krusbärsbuskar m.m....... Frågan är nu bara hur jag ska få bukt på allt detta vildvuxna. Jag vet inte i vilken ände jag ska börja, hur ska jag prioritera? Alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden hjäääälp!!!
  • nilla 1972

va roligt med en trädgård ! men som sagt en del jobb innan.
    mitt tips är att fundera på vad du vill ha kvar och hur du vill ha trädgården. även sådant som ser tanigt ut som du skrev tar sig med omplantering och att gräs och ogräs försvinner. syren buskar går att beskära .det är dyrt att köpa massor av nya växter så jag skulle ta vara på det mesta men kanske göra omplanteringar och flytta på en del, och ev. kompletera med en del nytt. jag skulle ta bort sådant som jag inte vill ha, det är ingen vits med vinbärsbuskar om man inte använder bären.
    märk upp med plastband eller annat på det du vill spara på och gräv bort resten.

börja med ex. entren där går man ju varje dag och uteplatsen.ta bit för bit i trädgården är man överallt känns det som man aldrig blir färdig.lycka till hoppas du får till det och blir nöjd.

ps. innan du slänger växter så hör med bekanta, grannar osv. när jag hade trädgård tyckte jag det va roligt att få växter.

• thessires

Tack för svaret Ja, att ta en del i taget är en smart idé... Men det är stressande att se allt ogräs frodas (och kika in på grannens extremt välsansade trädgård) medan man koncentrerar sig på en liten bit. Det blir mest att jag springer omkring och försöker göra allt samtidigt... Men jag får väl ha tålamod och låta det ta den tid det tar! Det finns en hel del rosenbuskar som har vuxit till långa, taniga buskar. De ser inte alltför pigga ut, tror du att de går att rädda? Hur i sådana fall?

Bra tips att dela med sig av växter!

• Champis

Håller med. Bestäm när du får tid till trädgård (ser ut på din bild som att du har barn), en lite del av trädgården, kanske en buske eller rabatt och undersök vad som finns och behövs göras. Om möjligt gör klart så långt du kan på en platt så ser du resultatet snabbare istället för att göra lite överallt. Har ogräset fått växa fritt länge kommer det ta tid att bekämpa. Det är svårt att ge konkreta tips när man inte ser hur det ser ut. Ta hjälp av släkt, vänner och kanske kollegor som gillar trädgård. Om du vill lära mer om trädgård och hur den bör skötas finns många böcker för nybörjare om trädgård. Då förväntas du inte ha några kunskaper utan allt förklaras från början. Googla på tex bok+nybörjare+trädgård.

Gillar du forum får du gärna komma in på alltomträdgård.se Trevligt trädgårdsforum där alla är välkomna. Där kan du bland annat lägga upp bilder på växter som du vill veta namnet på. Eller kanske fråga om något om skötsel av växter eller dylikt.

Sist men inte minst. Trädgård tar tid. Det blir inte perfekt idag eller imorgon. det måste få ta tid. Ta en blit i taget. Redan nästa år kommer det bli lättare om du börjar jobba med trädgården denna säsong. Om du börjar tidigt nästa år att bekämpa ogräs. Jag brukar börja så fort jag ser det första ogräset i april. Begränsar man då brukar det vara ganska enkelt att hålla det i schack tills nu i juni. Sommaren är mycket jobb för alla.

• Diablo

Jag satt i precis samma situation, och det är viktigt att man bor in sig i sin trädgård innan man börjar röja, annars kan man lätt ta bort något som man senare ångrar. Har du många träd, se var de skuggar, kan det vara mysigt att sitta i skuggan under sommaren, bär de frukt. Vilka vårväxter kommer upp. Men som ovanstående sktibent skrivet så välj ut var du vill börja och blunda för resten av trädgården.
    Bjud hem vänner för en trädgårdshelg, grilla och rensa bort ogräs. Är man många så är det nästan alltid någon som kan sätta namn på växterna. Har du någon som är dukig på växter, be dem märka ut med pinnar och skriv vad växten heter.
    Glöm inte att njuta av trädgården i sommar

Lycka till!

• thessires

Tack för alla svar . . . Förstår att det kan ta tid att bli av med allt ogräs. Det har tagit över de flesta rabatter. Någon som har konkreta tips hur man lättast blir av med eländet. Mycket rötter och långa gräs som invaderat. Precis som ni skriver ska jag inte ta bort något innan jag lärt känna trädgården lite bättre. Min make vill ta bort nästan allt för att börja om men jag gillar ju att det är stort och lite vildvuxet men måste få lite bukt på det...

På fruktträden (körsbär, äpple och päron) ser jag att det kommer en små frukt-knoppar, hoppas att det blir något utav det. Förra ägaren sa att körsbärsträdet var något utöver det vanliga med otroligt goda körsbär ..

• Champis

För att spara lite arbete kan man täcka en hel eller delar av en rabatt. Enklast och billigast är tidningspapper+ ett minst 10 cm tjockt lager gräsklipp. För att helt bli av med allt ogräs krävs två år (!) med denna täckning. Finns växter du vill ha kvar kan du inte täcka för nära denna växt. Meningen med denna täckning är att minimalt med vatten, luft och ljus ska nå jorden. Samtidigt bryts papper och gräsklipp ner och ger näring år jorden. Fyll på med mer papper och gräsklipp vid behov. Även halm kan användas. Om du vill använda dig av detta kan du se hur länge du håller ut. Allt ogräs är inte flerårigt så en förbättring finns redan efter ett år men för bästa resultat krävs två år. Vill du inte täck så är det rensa, rensa och rensa som gäller. Täck inte för nära växter du är rädd om.- Se till att de ser fina och friska ut. Slokar de så flytta lite på täckmaterialet.

Fruktträden får ni väta tills i höst respektive i vår med att klippa. Om de är riktigt vildvuxna och ni är ovana skulle jag ta hjälp av någon ni känner eller ta hjälp av en trädgårdsmästare. Beskärning av fruktträd är skattesubventionerat och går under hushållsnära tjänster. Att få ett bra och grundligt jobb förlänger livet på era gamla träd. Det är säkert nu såsom de är som bäst så efter beskärning kommer de ge massor av frukt.

• CLT

Vi hade samma "problem" med vår trädgård, förra ägaren va väldigt trädgårdsintresserad o hade planterat MYCKET men hade pga ryggproblem inte haft ork att rensa...Så det va väldigt vildvuxet när vi flyttade in...
    Vi började med att ta bort alla rabatter närmast huset (inte bra att ha för mycke växtlighet nära fasaden o husgrunden) o har lagt "kullersten" (stora runda stenar i sättsand) med kantsten som avgränsning mot gräset o sedan planterat buxbom i detta. På andra sidan huset marmorkross med tujor o kantsten mot gräset. Lättskött o vintergrönt. Sedan har vi gjort en jätterabatt med perenner med kantsten runt, den enda rabatten där man behöver rensa ogräs, alltså allt samlat på ett ställe!
    Vi har två barn så det måste va enkelt o inte ta alltför lång tid. Vi har istället koncentrerat oss på mycke krukor med blommor o olika sorters gräs i! (=ogräsfritt!)
    Som många skriver, ta en sak i taget!

• CLT

Kanske samla alla "ätbara" buskar o träd på ett ställe???

• thessires

Tack för alla tips. Ska ta en rejäl funderare i några dagar. Bara känna in och tänka ut lite olika lösningar.

Ska absolut kolla in forumet på alltomträdgård.se, kanske fotografera lite växter som jag behöver få identifierade ..

Svar på tråden hjäääälp!!!