Inlägg från: thessires |Visa alla inlägg
  • thessires

hjäääälp!!!

Har blivit med trädgård men känner att den är mig övermäktig . Den har stått orörd i några år (endast gräsmattan har blivit klippt) vilket lett till en vildvuxen trädgård där ogräs, gräs, blommor och buskar växer i en salig röra.Syrénbuskar stora som hus, en vildvuxen häck (vet ej vad för sort), igenvuxna rabatter, slingerväxter, klätterrosor, taniga rosenbuskar, körsbärsträd, äppleträd, krusbärsbuskar m.m....... Frågan är nu bara hur jag ska få bukt på allt detta vildvuxna. Jag vet inte i vilken ände jag ska börja, hur ska jag prioritera? Alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden hjäääälp!!!
  • thessires

Tack för svaret Ja, att ta en del i taget är en smart idé... Men det är stressande att se allt ogräs frodas (och kika in på grannens extremt välsansade trädgård) medan man koncentrerar sig på en liten bit. Det blir mest att jag springer omkring och försöker göra allt samtidigt... Men jag får väl ha tålamod och låta det ta den tid det tar! Det finns en hel del rosenbuskar som har vuxit till långa, taniga buskar. De ser inte alltför pigga ut, tror du att de går att rädda? Hur i sådana fall?

Bra tips att dela med sig av växter!

• thessires

Tack för alla svar . . . Förstår att det kan ta tid att bli av med allt ogräs. Det har tagit över de flesta rabatter. Någon som har konkreta tips hur man lättast blir av med eländet. Mycket rötter och långa gräs som invaderat. Precis som ni skriver ska jag inte ta bort något innan jag lärt känna trädgården lite bättre. Min make vill ta bort nästan allt för att börja om men jag gillar ju att det är stort och lite vildvuxet men måste få lite bukt på det...

På fruktträden (körsbär, äpple och päron) ser jag att det kommer en små frukt-knoppar, hoppas att det blir något utav det. Förra ägaren sa att körsbärsträdet var något utöver det vanliga med otroligt goda körsbär ..

• thessires

Tack för alla tips. Ska ta en rejäl funderare i några dagar. Bara känna in och tänka ut lite olika lösningar.

Ska absolut kolla in forumet på alltomträdgård.se, kanske fotografera lite växter som jag behöver få identifierade ..

Svar på tråden hjäääälp!!!