spricka i revbenet??
någon som brytit elelr fått en spricka i revbenet som kan beskriva hur känslan är?
jag är jätteöm på ett revben och det gör ont så fort jag tar ett djupt andetag..kan det vara en spricka i det??
någon som brytit elelr fått en spricka i revbenet som kan beskriva hur känslan är?
jag är jätteöm på ett revben och det gör ont så fort jag tar ett djupt andetag..kan det vara en spricka i det??
Jag spelade väldigt mycket fotboll i mina yngre dar & fick då en del tacklingar varav en ledde till ett brutet revben & två sprickor.
Det jag kommer ihåg av det det är att det var jättesvårt att typ resa sig ur sängen, andas ja...allmänt röra sig!
Tyvärr kan man väl inte göra nåt åt det, bara ta det lungt & vila.
Lycka till (det satt i några veckor för mig iallafall)
hm, jo för så är det här. eller så fort jag typ ska lyfta nåt eller resa på mig å sånt så gör det ont. tar det lång tid att läka??
*puff* nån mer som vet? eller nån sjuksköterska/läkare som finns här kanske??
Låter som att du fått en spricka. Har du gjort nåt speciellt då, rammlat?? Det är jättelätt att få sprickor. Tyvärr kan man inte göra något åt dem utan de får självläka..brukar ta upp mot 1 månad innan de har läkt. Det bästa är att ta Panodil mot smärtan och ev vara sjukskriven 2-3 veckor beroende på vad du har för jobb. Kan du inte kontakta vc? Då kan du få remiss för röntgen till sjukhuset och kolla upp så att revbenet inte är brutet! Är det brutet kan det nämligen punktera lungan och det är FARLIGT!!
Att det ömmar och gör ont över revbenen kan också vara en muskelsträcknig, det kan också göra hiskeligt ont och då har man också svårt att andas! Där är det vila som gäller och lite stretchövningar..
det är inte en muskelsträckning för det kom av en skallning mot bröstet..
tror inte att det är brutet för då skulle nog smärtan vara betydligt värre.
Då får du härda ut! Men var försiktig med att ställa diagnos själv..
Jag hade spricka på revbentet 2000 och det tog ca 1.5 månad innan jag blev fri från smärtan.. Jag hostade sönder mitt revben!! Hade en rejäl influensa.. Uschamej..
hua! kan man göra det? vad läskigt!!
Har hört flera andra hosta sönder sina revben. Vanligt är det väl kanske inte. Dålig benstomme..
Fattade först inte vad det var. Hade varit ordentligt förkyld och fick världens rethosta. Hostade tills jag spydde..urk.. Sedan fick jag fruktansvärt ont i höger sida, långt ner. Kunde inte djupandas eller ligga på den sidan. Trodde först att jag hostat och sträckt musklerna. Sen fick jag antibiotika utskrivet och doktorn sa att jag troligen hostat en spricka i revbenet men att det inte var farligt. Gjordes aldrig nån rtg kontroll. Käkade Panodil och till slut gav sig smärtan..men det var jobbigt, gick som en krokig gumma i flera veckor..
Först gör det ont. Sedan blir det värre och värre i tre veckor. Sedan går det över.
spes: hm, ok..underligt..men man förstår sig ju inte på kroppen alltid..
så sant. Testade dock en gång att brytas av nåra pinnar innan de läkt ihop efter föregående smäll. Då var det bara att börja om igen på de tre veckorna, så vila och försiktighet anbefalles.
inte så lätt att vila med en liten hemma..kan inte gärna strunta i att lyfta honom vissa ggr..men man får väl försöka vila. gör inte så ont förutom då man tar på det och när amn lyfter eller tar i på nåt vis.eller när man tar ett riktigt djupt andetag. så antar att om det nu är en spricka så är den inte så stor alls..
Vila för min del innebar att inte köra motorkross. Blev dessutom på smällen under de tre viloveckorna och har inte kört sedan dess :(