• Jo79

Föräldraledig och semester?

Jag är föräldraledig hela detta året, får jag ingen semester då? Förra året tog jag ut 20 dagar semester i september och var f-ledig i 4 månader. Min chef säger att jag inte har någon semester att ta ut det här året, stämmer det? Jag har verkligen ingen koll känner jag....

• Svar på tråden Föräldraledig och semester?
  • Sara Li

Jodå föräldraledigheten är semestergrundande.

Jag frågade på FK under "Fråga Hanna":

"Fråga: Är föräldraledighet semesterlönegrundande?

Svar: Du frågar om föräldraledighet och semesterlön. Föräldrapenningen är semesterlönegrundande. Är du ledig med ditt barn utan att ha föräldrapenning är ledigheten inte semesterlönegrundande."

• ebben

nä,bara några av föräldradagrna är väl semestergrundande.så har då vi,kanske är olika på olika fack...

• 071001

Den är semesterlönegrundande men beroende på när barnet är fött får du olika antal dagar. Jag fick barn i januari och fick således bara 2 intjänade semesterdagar pga hur vårt kalenderår var upplagt. Lite surt, men vad göra?

• 071001

Ja, förlåt de första 120 dagarna är de som är semesterlönegrundande. (Eller svamlar jag nu, blev osäker nu )

• Jo79

Hon menar att jag tog ut mina semesterdagar från FP:n i september, och att jag då redan har gjort av med dem för det här året oxå...

• 071001

Det kan ju vara så då. Löneavdelningen brukar väl inte fara med osanning?

• Isalel

När började du vara föräldraledig och när bryts erat semesterår?

• Jo79

Det går januari till januari. Jag började min F-ledighet den 1 augusti 08, tog 20 dagar i september och ska vara hemma hela detta året.

• Isalel

Dom 20 dagarna du tog ut i september borde ju då rimligtvis ha tjänats in under 2007, så jag tycker nog att du borde ha några få dagar att plocka ut, nu minns jag inte hur många dagar som är semesterlönegrundande, men minns att om man varit hemma det första året så brukar man få 13 betalda semesterdagar...
    men du har ju bara varit hemma 5 månader då om man räknar bort semestern, men borde ändå resultera i några få dagar, typ 5-6 stycken och resterande borde komma med nästa år...

• 071001

Erica86, som jag skrev, enligt min lönekontor tjänade jag bara in 2 semesterdagar. Fick barn i januari och vårt kalenderår löpte mars-april så några 5-6 dagar får inte alla.

• Isalel
    071001 skrev 2009-06-02 12:25:32 följande:
    Erica86, som jag skrev, enligt min lönekontor tjänade jag bara in 2 semesterdagar. Fick barn i januari och vårt kalenderår löpte mars-april så några 5-6 dagar får inte alla.
    Jag kan omöjligt svara på ATT det är så eller inte, men eftersom att jag själv jobbat på en löneavdelning, vars datasystem automatiskt sköter det mesta rätt utan manuell hantering så vet jag att man omöjligt borde kunna gå föräldraledig 5 månader utan att det resulterar i någon som helst semesterdag, kan inte svara på om TS har rätt till 2 eller 8 dagar eftersom men jag tycker att det är orimligt att det inte blivit några dagar alls, som det tycks stå i TS?

Det enda som borde kunna resultera i noll semesterdagar är om TS fått två barn relativt tätt utan att anmäla det till sitt lönekontor så att dom tror att hon fortfarande är föräldraledig med första barnet...
  • Jo79

Nej nej, jag har jobbat i några år mellan barnen.

Jag fick barn den 31 juli 08, gick på FP då, tog 20 dagar semester i september. Sedan dess har jag varit f-ledig och ska så vara till 31 december.

Enligt min chef förbrukade jag mina semesterdagar som grundades på FP:n när jag tog semester i september. Jag har alltså inga alls det här året enligt henne.

Väntar på samtal från lönekontoret nu.

• Jo79

Ja alltså, tyvärr hade hon ju rätt...

De är ju de första 120 dagarna som är semestergrundande, och de tog jag ju i september... Och sedan jobbade jag ju bara in halva året (första halvan av 2008) så jag hade ju inte normalt många dagar där heller. Och eftersom jag är hemma HELA detta året och våra dagar är från januari-januari så har jag inga dagar alls.

Jag hade 1.25 timmar komp. Och det kommer man ju inte långt med...

Jaja, vi får väl pussla lite mer än jag tänkt i sommar då.

Tack för engagemanget!

• Humlansbebis
    Isalel skrev 2009-06-02 14:16:05 följande:
    Fick du något vettigt svar?
    Erika86: Du verkar vara klok och kunna det här. Kan du svara på en fråga jag har?? Jag jobbar inom vården och gick på havandeskapspenning i maj i fjol. Sonen föddes 6 juli och jag tog ut 10 dagars semester i augusti då maken var f-ledig.

Nu har jag begärt semester för 3 veckor i sommar och får veta att jag inte har dagar så det räcker? Hur är detta möjligt? De menar att jag har semesterdagar att ta av, men de är obetalda. Vad ska jag med dem till. Det står ju på f-kassans hemsida att 120 dagar är semesterLÖNEgrundande... jag fattar ingenting! Kan du hjälpa mig med denna fråga?
Svar på tråden Föräldraledig och semester?