• Anonym (lilla jag)

Hur gör jag för att anmäla handläggre på AF

Hur ska jag göra för att anmäla min handläggare på Arbetsförmedlingen när jag tycker att han har agerat fel i mitt ärende?

I slutet av januari gick jag till AF och anmälde mig som arbetssökande. Jag har ett funktionshinder så jag kan inte söka alla jobb. Min handläggare sa att han behövde ett läkarutlåtande för att kunna gå vidare, bla med AF-rehab. Jag mådde rätt så psykiskt dåligt så det dröjde ett tag (ca 1 månad) innan jag kontaktade mitt landsting för att få ett läkarutlåtande. Men då sa dom (vården) att det var min handläggare på AF som skulle begära in ett intyg, inte jag som skulle sköta det.
    Jag kontaktade min handläggare på AF och sa som det var och sen var de på vården även så snälla och kontaktade han på AF och sa hur det skulle gå till, att handläggren var tvungen att skriva vad han ville veta osv.
    Så fort vården fick in det pappret ringde de mig och hittade en tid så jag fick gå före i kön. Allt för att det skulle bli så fort uppklarat. Det var inga problem att kolla funktionshindret, skadan var som den var även för ca 4 år sen när AF sist begärde in liknande intyg. Läkaren skrev; livslång skada, ingen chans på förbättring, jobb med lite belastning, inga möjligheter med ytterligare insatser från vården för förbättring.

Från slutet av januari till april har min handläggare inte gjort något, fast han vetat att jag kommer behöva till AF-rehab. Han har förhalat och väntat med att skicka in min journal till AF-rehab tills jag konfronterade honom angående det och har hela tiden skyllt ifrån sig och inte erkänt sitt ansvar i det hela.
    Under hela tiden här tiden har jag stått utan ekonomisk ersättning. Han nekar till att jag är berättigad till aktivitetsstöd för att det inte finns någon åtgärd på mig.

I åtgärdsprogrammet som är skickat hem till mig står det att jag uppger att jag kan ta vilket jobb som helst, inom mina kvalifikationer och utbildning, bara det går ihop med mitt funktionshinder.
    Alla barnen är inskolade på dagis och jag kan tänka mig att starta i morgon dag.

Det jag vill anmäla är att handläggaren har förhalt mitt ärende till AF-rehab.
    Innan jag får komma till AF-rehab blir det ingen ekonomisk ersättning för mig.

Förlåt för att det blev så långt, är det någon som kan ge mig svar och råd på hur jag ska gå till väga?

• Svar på tråden Hur gör jag för att anmäla handläggre på AF
  • sasssyy

tycker du ska kontakta chefen på din arbetsförmedling och tala med honom henne.. se gärna till att din läkare kan stötta upp (vilket h*n ju redan verkar ha gjort en del i saken och finns säkert där lite till)

Sen är det väl ams eller nåt som håller i det hela.. men anmäla.. det är nog svårt.

Blir ju bäst att trycka upp det i ansiktet på chefen.. gå till pressen är ju också effektivt men lite trist att behöva göra kan man tycka.

• Anonym (lilla jag)
    sasssyy skrev 2009-06-02 12:14:17 följande:
    tycker du ska kontakta chefen på din arbetsförmedling och tala med honom henne.. se gärna till att din läkare kan stötta upp (vilket h*n ju redan verkar ha gjort en del i saken och finns säkert där lite till) Sen är det väl ams eller nåt som håller i det hela.. men anmäla.. det är nog svårt. Blir ju bäst att trycka upp det i ansiktet på chefen.. gå till pressen är ju också effektivt men lite trist att behöva göra kan man tycka.
    Hur menar du? Trycka upp det  i ansiktet på chefen? En anmälan eller att man bara är missnöjd med handläggaren?
  • sasssyy

kontakta chefen och be om ett möte där du lägger fram allt precis som du gjort här.. du kan där passa på att kräva att få byta handläggare och kräva att chefen får fram en förklaring till varför det gått till på det viset. Du har ju gjort din del som du skulle göra.. och MER eftersom det ju inte ens var du som skulle kräva in intyget.

Det är väl ingen formell anmälan i sig men ett tydliggörande att du inte accepterar sättet du blivit behandlad på och anser att förmedlaren agerat felaktigt.

Det är chefen på varje arbetsförmedling som har yttersta ansvaret men de kan ju självklart inte se vad varje enskild förmedlare/handläggare gör. Detta bör komma till chefens kännedom.

Sen kan du gå in på ams.se och se om du kan hitta någon form av frågeformulär där du kan posta en fråga till "kundtjänst".. där kan du ju fråga rakt ut var du vänder dig om du är missnöjd och anser att din förmedlare inte bara gjort ett dåligt jobb, utan som här (som det verkar) har sinkat dig genom att skita i att göra som h*n ska..

• Anonym (lilla jag)

Nu har jag kollat på ams.se och hittat ett ställe som man kan anmäla på men det är inte direkt ett ställe som granskar och pricka/dömer en handläggare (om de finner det befogat att jag har blivit felbahandlad). Men bättre än något...

Jag ringde även till arbetsförmedlingens kundstjänst och frågade om vad det stod i min journal, hon kunde bara se den sista noteringen var och det var tydligen från AF-rehab, gjord idag. (hmm... före eller efter att jag hade konfronterat handläggaren tro?) Iaf. så var det tid för ett möte så då kommer det förmodligen komma ett beslut om åtgärd och då kommer jag väl kanske få aktivitetsstöd.

Tack för ditt svar

• Waldo

Om jag inte har helt fel nu så har AF ingen tillsynsmyndighet, alltså ingen du kan anmäla till.
    Det enda man kan göra är att ta upp det med respektive chef

• Anonym (Arbetsförmedlare)

Tråkigt att du känner dig illa behandlad!

Som någon annan här skriver så är det till handläggarens chef du ska vända dig. Gärna med skriftliga klagmål. Det finns också något som heter Af Kundrelationer dit man också kan vända sig och få ärendet utrett (alltså vem har rätt o fel). Jag kan också säga att om det utreds och det visar sig att handläggaren gjort fel/inte följt regelverket så kan han prickas.

Dock så har jag såklart lite åsikter ang ditt inlägg. Om man har ett funktionshinder har man inte rätt till några extra åtgärder förrän vi har ett nytt läkarintyg. Vilket förklarar varför handläggaren väntade den månad som det tog för dig att ordna intyget (men du har rätt i att vi också kan begära det, dock brukar det gå snabbare om individen själv gör det).
    Däremot är det inte säkert att du får aktivitetsstöd bara för att du går hos Af-rehab. Din handläggare har rätt när han säger att du inte har rätt till det förrän du är ute i någon åtgärd. Med åtgärd menas arbetsprövning, praktik, utbildning m.m. Att få stöd via Af-rehab är ingen sådan åtgärd.
    Nu vet jag ju inte vad det är för stöd du ska få? Om det är en utredning du ska göra av arbetsterapeut eller arbetspsykolog finns möjlighet till aktivitetsstöd. Aktivitetsstöd används inte till "försörjning" (alltså om man inte är i åtgärd) annat än för de som är utstämplade.

• Anonym (lilla jag)
    Anonym (Arbetsförmedlare) skrev 2009-06-02 21:34:03 följande:
    Tråkigt att du känner dig illa behandlad! Som någon annan här skriver så är det till handläggarens chef du ska vända dig. Gärna med skriftliga klagmål. Det finns också något som heter Af Kundrelationer dit man också kan vända sig och få ärendet utrett (alltså vem har rätt o fel). Jag kan också säga att om det utreds och det visar sig att handläggaren gjort fel/inte följt regelverket så kan han prickas. Dock så har jag såklart lite åsikter ang ditt inlägg. Om man har ett funktionshinder har man inte rätt till några extra åtgärder förrän vi har ett nytt läkarintyg. Vilket förklarar varför handläggaren väntade den månad som det tog för dig att ordna intyget (men du har rätt i att vi också kan begära det, dock brukar det gå snabbare om individen själv gör det). Däremot är det inte säkert att du får aktivitetsstöd bara för att du går hos Af-rehab. Din handläggare har rätt när han säger att du inte har rätt till det förrän du är ute i någon åtgärd. Med åtgärd menas arbetsprövning, praktik, utbildning m.m. Att få stöd via Af-rehab är ingen sådan åtgärd. Nu vet jag ju inte vad det är för stöd du ska få? Om det är en utredning du ska göra av arbetsterapeut eller arbetspsykolog finns möjlighet till aktivitetsstöd. Aktivitetsstöd används inte till "försörjning" (alltså om man inte är i åtgärd) annat än för de som är utstämplade.
    Jag har förstått att jag inte kan få någon ersättning pga att det inte finns något beslut om vad som ska göras för mig, MEN det finns inget beslut för vad som ska hända med mig för att han har dragit ut på mitt fall genom att dröja med att kontakta vården för ett läkarutlåtande (inte läkarintyg).
    Enligt vården sa dom till mig att det var hans uppgift att kontakta dom för att beskriva vad han ville ha reda på. Det kan ju inte jag veta.
    Bara jag får komma till AF-rehab kommer det ju komma en åtgärd (vad det nu än blir), jag får inte tid till AF-rehab innan det finns ett läkarutlåtande.

Man kan säga att jag i princip är utstämplad, jag hade en praktik inom vad som förr kallades plusjobb eller liknande, det var -06 det avslutades, sen fick jag barn och då föll de stämplingsdagar inne som jag hade kvar. För att få börja stämpla igen måste jag jobba 6 mån. Något som jag inte kan göra för mitt funktionshinder.
    När jag började den praktikplatsen hösten -05 hade jag samma funktionshinder och samma problem att jag inte kunde ta vilka jobb som helst, även den gången krånglade handläggare (samma person) med mitt läkarutlåtande. Denna gången sa han att det är ju inte säkert jag kommer få något läkarutlåtande, han tror att jag fejkar, sa det inte rent ut men antydde det.
    Mitt funktionshinder är lätt att kolla med utrustning och väldigt enkelt att avslöja om det skulle vara så att jag fått för mig att fejka det så det är bara bull shit från hans sida.
    Jag vill verkligen jobba jag är trött på att gå hemma, MEN jag kan inte ta vilket jobb som helst, jag skulle göra mitt funktionshinder mycket större skada och jag kanske skulle tvingas bli sjukpesionär (eller vad det heter nu för tiden). OK, jag behöver pengar, det behöver alla. Idag kommer jag köpa mat på krita och kommer ringa soc imorgon. Men det är en sysselsättning jag behöver främst, det är en praktik/arbetsträning jag främst är på och jagar honom för och han bara förhalar och förhalar.
    Idag fick jag kallelsen till doktorn som jag fixade själv, ca 2 månader efter jag bestält läkartid här hemma på VC. Den tiden som jag fick när han väl skickade in förfrågan om läkarutlåtande till vården hade jag förra veckan så det gick inte alls fortare att jag gjorde det själv.
Svar på tråden Hur gör jag för att anmäla handläggre på AF