Hur gör jag för att anmäla handläggre på AF
Tråkigt att du känner dig illa behandlad!
Som någon annan här skriver så är det till handläggarens chef du ska vända dig. Gärna med skriftliga klagmål. Det finns också något som heter Af Kundrelationer dit man också kan vända sig och få ärendet utrett (alltså vem har rätt o fel). Jag kan också säga att om det utreds och det visar sig att handläggaren gjort fel/inte följt regelverket så kan han prickas.
Dock så har jag såklart lite åsikter ang ditt inlägg. Om man har ett funktionshinder har man inte rätt till några extra åtgärder förrän vi har ett nytt läkarintyg. Vilket förklarar varför handläggaren väntade den månad som det tog för dig att ordna intyget (men du har rätt i att vi också kan begära det, dock brukar det gå snabbare om individen själv gör det).
Däremot är det inte säkert att du får aktivitetsstöd bara för att du går hos Af-rehab. Din handläggare har rätt när han säger att du inte har rätt till det förrän du är ute i någon åtgärd. Med åtgärd menas arbetsprövning, praktik, utbildning m.m. Att få stöd via Af-rehab är ingen sådan åtgärd.
Nu vet jag ju inte vad det är för stöd du ska få? Om det är en utredning du ska göra av arbetsterapeut eller arbetspsykolog finns möjlighet till aktivitetsstöd. Aktivitetsstöd används inte till "försörjning" (alltså om man inte är i åtgärd) annat än för de som är utstämplade.