• guppyn

Bebis med atopisk hud/eksem

Min son har atopisk hud enligt sköterskan på bvc. Han har röda områden på kinder och armar som ibland blir som sandpapper. Någon annan som har en bebis som också har detta. Kanske man kan få lite tips om hur man tar hand om det på bästa sätt....
    Det senaste jag prövat med nu är att smörja med Bephanten och det fungerar bättre än Miniderm tycker jag.
    Läste på growingpeople om att barn med detta kan utveckla en massa allergier, tyckte jag lät oroande.
    Har även funderat på att sluta amma min fyramåners, kanske det vore oklokt med tanke på detta...

• Svar på tråden Bebis med atopisk hud/eksem
  • Sandrine

Min dotter hade så när hon var spädis men det försvann när hon var runt ett år. Enligt läkaren på vår bvc berodde det på en "omogenhet" i huden!?

• Lily38

Min son är inte allergiskt mot något, han är nu 2 år, men det kommer utslag som kliar från o till..nu för tiden mest på benen o ibland armarna. Men då tar jag en kur med hydrokortison o miniderm ett par veckor o då blir det bättre. Kortisonet ska man ju vara försiktig med runt ögonen men du kan ju testa på armarna kanske?

• guppyn
    Sandrine skrev 2009-06-02 13:19:28 följande:
    Min dotter hade så när hon var spädis men det försvann när hon var runt ett år. Enligt läkaren på vår bvc berodde det på en "omogenhet" i huden!?
    Kan ju hoppas på att det är så. Min bvc sköterska svamlar rätt mycket men jag tror hon har nämt något om det också.
    Hur länge har ni helammat? Ibland tänker jag att det kanske vore bättre med ersättning om det skulle vara så att han reagerar mot något.
    Det är så olika, vissa dagar är det mer än andra.
  • eelin a

har också en son med atopiskt eksem, enligt läkarna. enligt bvc är det allergi så jag är rätt kluven.
    vi ger honom NAN2 och smörjer varannan vecka med kortison och varannan med miniderm. veckorna vi smörjer med miniderm kommer det tillbaks och han blir snustorr och flagnig, röd i ansiktet och på halsen och litegrann på benen. vi ska smörja en månad sa läkaren.

men jag tycker ju att det är konstigt ifall det är allergi, borde det inte vara prickar även när vi smörjer med kortison? man kan väll inte smörja bort sånt?

• guppyn

Bvc sköterskan sa att om det är allergi så är det prickar på magen. Det borde ju som sagt inte gå att smörja bort.
    Konstigt att man får så olika bud om vad det är och varför.
    Min bvc sköterska sa att jag skulle smörja med salcyvaselin som man använder mot skorv i hårbotten för det hade med det att göra. Men det hjälpte inget.
    Nu har jag använt bephanten i två dagar och det hjälper faktiskt lite iallafall.
    Det verkar ju inte vara bra med kortison och måste man inte ha recept för det?

• eelin a

Ja alltså han har ju lite prickar (mörkröda små, lite som myggbett) några få på magen, kanske 5-6 st, sen där han har haft blöjan på sidorna på höften och lite bak i ryggen.. trodde först att det var värmeutslag men nu när jag ser att du skriver att det kan vara allergi så blir jag ännu mer kluven..
    men vi har bara smörjt två dagar med kortison den här veckan så det återstår ju att se om det försvinner annars får jag kontaka bvc..
    salicylsyrevaselin har vi använt mot skorv, men sa dom på ditt bvc att man skulle använda det på kroppen istället för kortison?

jag tycker kortison funkar bra för oss, och vi köper 1% tuben receptfritt på apoteket..

• TvåTrollungar

Hej min bebis på snart 5 månader hon har också eksem som vi är oroliga för, om det skulle vara allergi eller liknade! Det går allergier i släkten (hennes pappa, farfar, farbror, faster och säkert fler) sen även astma både på hans och min sida!! Men jag funderar över om det verkligen kan uppkomma så tidigt + att de allergier som finns är mest mot exempel pälsdjur, gräs osv och det "ska" ju inte ge eksem???

Hon har eksem i pannan, kinderna, armväck, benväck, mage, hals och lite på ryggen!! hon har haft så sedan hon var ca 4 veckor (trodde först det var typ hormonprickar) men det bytte karaktär och blev bara värre och värre! hon har alltid lyckats vara i "bra" perioder när vi besökt BVC och det är nu på senaste som det blivit mycket värre också!

tycker det är svårt med smakisar också när hon är prickig/exemig hela tiden så kan man ju inte se om det uppkommer av något speciellt kan ju också tillägga att vi tagit bort tvättmedel med perfym och kör nu bara tvättmedel från astma och allergi förbundet men det verkar inte hjälpa så bra det heller :S

När vi behandlar med kortison två gånger om dagen försvinner det från det behandlade stället men dyker ändå upp på andra ställen och man vill ju inte smörja in hela kroppen då kortison INTE är så bra för små barn!

Någon som kan ge råd? kanske någon som varit med om samma och fått reda på om det varit allergi senare?

• Fenomen a

Barn kan vara allergiska/överkänslga mot massa olika saker och visa det på olika sätt. Kortison tar bort eksem som kan vara allergi.

• Fenomen a

Vår bvc sa att vi skulle smörja med miniderm på lilltjejen men på barnmott. sa de att det var det värsta man kunde göra eftersom det svider. bvc sa även att eksemen inte var allergi men det visade sig att hon hade olika kraftiga allergier

Svar på tråden Bebis med atopisk hud/eksem