• Kaya

Nattliga sammandragningar...?

Tror inte jag hade några såna med mitt första barn men nu denna gång har det på sista tiden (är i v. 36 nu) börjat komma många ganska kraftiga SD på nätterna (förut var det mest när jag ansträngde mig eller stressade). Jag vaknar och känner att magen är hård som en sten... Är det här bara min livmoder som tränar eller är det tecken på att bäbisen kanske vill ut före BF???

• Svar på tråden Nattliga sammandragningar...?
  • pepparrot

Hej,

Jag är också intresserad av svaret. Jag har också sammandragningar på natten och de börjar komma tätare och tätare. Jag vaknar av dem ibland och ibland är jag redan vaken när de kommer.

Är i v31.

Detta är min första graviditet så jag har inget att jämföra med, men jag hade tänkt ta upp det med min BM nästa gång jag ska dit.

Någon som har något bra svar?

• Ida 3

Jag har exakt likadant och jag fick åka in och få mitt värkarbete avstannat förra fredagen.
    Jag hade samma frågor som du men läkaen sa att det vet man inte bebben kommer när den vill. Jag blev inte klokare av hans svar mer än att man har mer sammandragningar/värkar med andra barnet.
    Jag är också i v36 nu.
    Lycka till!

• Kaya

Oj då Ida, hur visste du att du skulle åka in för att få hjälp att stanna värkarbetet??? Jag ska till BM på onsdag så jag kan ju kolla med henne men... om jag får jättemycket SD inatt t ex...?

• Ida 3

Ja det är svårt att beskriva men när man har så ont att man knappt kan röra sig eller tom ont när jag satt så ringde jag till förlossningen och då bad de mig komma in.

• yaaniz

jag har jätte mycket och ofta onda samandragningar på nätterna.
    men även på dagarna..och dom blandas med en hel del förvärkar..
    inge kul må jag säga..samtidigt som förvärkarna eller sammandragningarna
    får jag ett enormt tryck neråt..ursh..

//Jaana v.34

• Mimer

Hej!
    När jag var gravid så hade jag mkt SD på nätterna, och jag fick höra (minns ej vartifrån) att det var vanligt med SD på nätterna, speciellt om man ligger på rygg...fast det gör man ju i regel inte ändå när man är så många veckor som ni kanske men ändå...

Minns iafall att det var jobbigt speciellt på nätterna...och min tjej kom iofsig 3 veckor tidigare än BF också.

• systernegativ

Jag har också massor av sammandragningar på nätterna och har haft det i över tio veckor. De gör dock inte ont. Har massa sammandragningar på dagarna också, och de kommer oavsett vad jag gör. Inte heller dagtid gör de ont.

Har haft en enda ond sammandragning, och då blev jag mest bara upprymd Vill gärna att Pyret ska börja fundera på utgång snart... Går in i vecka 38 imorgon.

• sami

Om sammandragningarna varar mer än en minut..kommer i relativt reglebundna intervaller, gör att man blir påverkad eller känns som det trycker på neråt kommer någon liten blödning eller inte avtar så bör man åka in...

förvärkar kan vara kanska kraftiga och vara svåra tt skilja från riktiga... så det kan vara bättre att åka in och kolla så lugnar man ner sig och värkarna kanske även försvinner...

förvärkar kan man ha mer av ju fler barn man fött...

jag är i v 31 och har en hel del förvärkar som tar i ganska ordentligt... och ibland så sitter de i några timmar och kommer med ca 10 minuters mellanrum.. då går jag och lägger mig och kollar om det lugnar ner sig... duschar varmt etc...hittills har det gjort det... jag vaknar ibland av att jag har sammandragningar på nätterna men även de lugnar ner sig efter ett tag. Har blivit tillsagd att åka in om det kommer igen... men hittils så har det lugnat ner sig...

vid min förra graviditet så fick jag sprutor från v 33 för at ajg hade så kraftiga förvärkar. han föddes v 35..liksom mina andra barn.

• yaaniz

Jag ligger itne så mycket på rygg men har dessa SD ändå..
    när vet man om SD är "onda"..för dom säger ju att SD inte ska göra jjätte ont.

• Miss Shira

Jag har också väldigt mycket sammandragningar och har haft det sen v. 19-20. Har man kraftiga sammandragningar som börjar så pass tidigt som det gjorde för mig, är det ett tecken på att man troligtvis inte kommer gå tiden fullt ut. Då är sannolikheten ganska stor att bebisen kommer v. 36-38. Det hade inte jag någon aning om förrän min barnmorska talade om det för mig idag . Annars så är sammandragningar väldigt vanliga och man kan få dem när som helst under graviditeten. En del går hela graviditeten utan att känna av ett dugg, andra har sammandragningar nästan hela graviditeten. Min livmoder tränar också väldigt mycket på natten, och jag är i vecka 29 nu, så än är det ju inte dags för mig.

Sammandragningar gör inte ont i sig. De trycker på neråt mot ljumskarna och slidan, man blir ofta akut bajsnödig/kissnödig, och de drar ganska mycket i ligamenten på sidorna av magen. Jag blir ofta öm där nere och lite svullen, men ont gör det inte.

• yaaniz

på mej kan dom göra riktigt ont..
    hade så i vecka..hmm 30 tror jag det var..åkte in akut men då var det inget fel med nått.
    dom kollade om SD hade påvärkat livmodertappen..men den var 4cm lång..

blir lite orloig vad det kan vara...ska till mvc på onsdag..får kolla med bm då.

• Ida 3

Mina gör också ont så det är nog olika från person till person. När jag väntade första barnet kände jag ingenting hade inte ens några riktiga värkar utan fick bara s.k pinvärkar när de försökte sätta igång mig men detta gör värkeligen ont!!!!!!!!!!

• BlueBlue

Jag har också haft sammandragningar på nätterna. Mest när jag legat på rygg. Även på kvällen och morgonen kan jag ha sd när jag bara ligger och vilar. Så länge de gör ont och inte är väldigt många och regelbundna så är det ingen fara.

• Mimer

Miss Shira - jaha, då stämde det som jag trodde då. Alla säger typ att även om man har tidiga SD så betyder det inte at man får för tidigt, men det trodde ju jag hela tiden...och så fick jag i v 37 knappt också...
    Men det finns ju de som går hela tiden också förstås.

Svar på tråden Nattliga sammandragningar...?