• wholelottarosie

Ni andra unga föräldrar, hur bor ni?

Hej!

Jag är lite nyfiken på hur ni andra unga föräldrar (får väll sätta åldersgräns på 23!) bor? Yta, antal rum, kostnad osv. Är ni nöjda med hur ni bor eller vill ni ha det större/mindre? Hur många barn har ni/vill ni ha och hur påverkar det era tankar/önskemål om boende?

Själv så bor jag och min sambo (20 och 22 år) i en tvåa (bostadsrätt) på 72 kvadrat med våran dotter på 10 månader. Vi har delat av sovrummet med bokhyllor så att hon har som ett eget rum med liten lekyta, säng, byrå, liten soffa, förvaring osv medans vi har andra halvan med vår säng (som vi alla tre sover i förövrigt). Vi funderar på en liten till och skulle isåfall flytta ut vår säng i vardagsrummet så att barnen får dela rum, eventuellt att man smäller upp en gipsvägg när de blir lite större så att det bli två rum. Drömmen är väl antingen en större lägenhet (3a/4a) eller rent av ett eget hus, men det känns rätt så avlägset just nu.

I månaden så betalar vi (hyra+amortering) ca 5000.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 18:51
    Kan vara bra att nämna vart i vårt avlånga land nibor så att man får lite prisperspektiv! Vi bor i Stockholm.

• Svar på tråden Ni andra unga föräldrar, hur bor ni?
  • Lussekatten87

Jag och min man, 21 och 22 år unga bor i en 4:a,hyresrätt på ca 84 kvm.
    Vi har en son på 17 mån som har eget rum och vi väntar även en bebis till början av Augusti,denna bebis får även den ett eget rum,vilket vi tycker är en självklarhet eftersom vi har den möjligheten .

Vi hyr även garageplats till vår bil.

Hyran ligger på drygt 8000:- varje månad + garage ca 450:-/mån.

Vi är väldigt nöjda med boendet,dels för att vi känner att vi får den plats vi behöver och dels för att allt är nytt från -09,nyrenoverat kök,badrum,vi har valt tapeterna,parkett i alla rum utom kök osv. Därför är det ok att betala så pass mycket i hyra.
    Vi vill bara ha 2 st barn så därför vet vi att vi kommer bo här X antal år.
    Därför är det så vikigt att allt känns fräscht och nytt

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Lillan BF 090803 ♥ ¸.?°´¯)
  • Ewima

Jag oc min sambo fyller 23 i år (hoppas vi räknas in här )

Vår familj (vi+vår dotter på 15månader) bor i en 2 rok bostadsrättslägenhet på 60kvm. Vi delar givetvis sovrum alla tre och det funkar jättebra.

Boendekostnad ligger på ca 4300:- (hyra+lån)

Vi kommer dock flytta till hus nu till sommaren.

• Nath

Jag är 21år gammal och har två barn på 1 och 7år. Jag bor med min sambo och våra barn. vi bor i ett par hus på 115m², vi köpte vårat hus förra året och har renoverat en hel del själva. 3 sovrum 2 badrum, en liten tomt och en stor veranda. 3 bils garage och p-platser framför och en stor fotbolls plats brevid. vi betalar ett lån på 9500 kronor. vi hoppas kunna köpa vårat drömhus om ett par år.. :o)

• Amanda N

Jag, min sambo 20 och 25 och våran dotter på 3 år + väntar en bebis till nu i september.. Vi bor i ett hus på 135 kvm med ganska stor tomt..
    Ingen aning vad det kostar jag bara betalar.. men det är billigare att bo i huset än om vi skulle hyra..
    Är riktigt nöjd och bra storlek..

• wholelottarosie

Men jisses, vilken lyx med hus! Jag gissar att ni inte bor i Stockholm? Här är det nämligen riktigt snuskigt dyrt även med små hus!

• Sanne for life inside

Jag 22 år och min sambo 24 år väntar barn till augusti, vi bor just nu i en 3:a på 84 kvadrat och betalar 3149 kr i hyra, om man räknar in våra 2 parkeringsplatser så landar hyran på 3349 kr. Vi bor i Eskilstuna och det är en ungdomslägenhet vi bor i, men nu har vi fått erbjudande om att hyra ett hus på 74 kvadrat istället så vi funderar starkt på att flytta :) Inte för att jag inte trivs där vi bor nu, men tro´t eller ej så e hyran på huset billigare o det är ju ganska lockande att bo i hus! =)

• AAEV

Jag 23, och min sambo, 25, bor i ett rött hus med vita knutar. 180 kv+70kv biyta.
    Det är 4-5 sovrum. Vi köpte huset för 725000 kr, kan tillägga att vi bor i smålands mörka skogar.
    Vi betalar 4200 kr/ månad för amortering och ränta varje månad. Vatten,el,avlopp o sotning ca 1000 kr/mån. uppvärmning är näst intill gratis, vi eldar med ved som vi inte köper.

Vi köpte huset i december när vår son var 5 veckor, nu väntar vi en liten till i okt/nov så det känns bra. Vi har bra utrymmen och behöver knappast trängas. Vårt sovrum är på 25 kvadrat.

• MammatillAlva

Menar du att dom yngre än 23 år ska skriva och berätta eller tvärtom?

Hur som helst fyller jag 18 år i höst. Vi bor fortfarande hemma hos mina föräldrar tills vidare. Eftersom mina föräldrar är försörjningsskyldiga tills jag blir 21 år och jag börjar gymnasiet i augusti -09. Är ensamstående till min dotter på snart 2 år.

Vi har lite planer på att söka försörjningstöd så fort jag fyllt 18 år och studierna har kommit i gång, men vi får se vad som sker.

Vi bor i en lägenhet på 4 rum och kök nu med två stora garderober där den ena kan användas till rum. Mina föräldrar har ett sovrum, mina två små bröder ett (3 år respektive 13 år) och jag delar ett rum med min dotter. Vi har stor tomt med plats för mycket planteringar som jordgubbar, svarta och röda vinbär, rabarber, krusbär m.m

Vi har mycket lekyta på tomten där vi har ruschkana, barnpool och en massa andra saker barnen kan leka med tillsammans.

Vi betalar ca 7000 kr / månaden för hyra inklusive el.

• Frida87

Är 21 år och sambon är 26. En dotter på snart 4 år å en son på 2 år, och väntar 3 barnet med BF 25 sep. Bor i hus på landet som vi äger, med VÄÄÄÄÄÄÄLDIGT stor tomt.. Så finns mkt yta utomhus.. Huset är på ca. 150-160 kvm. Finns 3-4 sovrum, tv rum. Sällskapsrum typ, kök, 2 stora å 1 liten hall. 1 badrum, då vi gjorde om ena toan till tvättstuga, källare, stort garage å vedbod.. =) Uppvärmningen är så gott som gratis då sambons morfar äger skog där vi får ta vad mkt vi behöver..

• Nathaliiiie

Jag är 21år gammal - pappa 21år och vi har en dotter på 15 månader.
    Vi bor i centarala Uppsala i en bostadsrätts lägenhet, en 2:a på 68m²,
    Hyran ligger på 3.000 :- , inget lån.
    Men eftersom vi planerar bebis nummer två så letar vi nu efter hus :)

Vi är väldigt nöjda med boendet, hela lägenheten är nyrenoverad så jag
    kan absolut inte klaga :P, men känner ändå längtan till hus och vi behöver verkligen något större, så barnen kan få varsitt rum, och lite mer space !

Svar på tråden Ni andra unga föräldrar, hur bor ni?