• Sockret78

Filmjölk till 9 månaders?

Hej!

Min lilla kille på nio månader gillar varken gröt eller välling. Ammas fortfarande en del. Lunch- och middagsmålen går bra men inte mellanmålen. Fruktpuréer gillar han inte. Smörgås funkar ibland och lite diverse som jag äter. Frågan är nu om jag kan ge honom filmjölk? Provade att ge honom det idag och det verkade uppskattas. Hur är det med mjölkprodukter i den här åldern?

En annan fråga - smöret på mackan måste inte vara osaltat va?

Ha det fint!

• Svar på tråden Filmjölk till 9 månaders?
  • MammaHela

mjölkproduker ska man vänta med tills barnen är 1 år, och jo smöret bör vara osaltat.

nån som kan laga ett krossat hjärta?
  • La Lola
    MammaHela skrev 2009-06-02 18:37:58 följande:
    mjölkproduker ska man vänta med tills barnen är 1 år, och jo smöret bör vara osaltat.
    Näpp och näpp.

Något totalt saltförbud finns inte.
    Det man ska undvika är tillsatt salt (tex strunta i att salta pastavattnet).

Ang mjölkprodukter:
    "Mjölk, fil och yoghurt

Mjölk är rik på protein, vitaminer och mineraler och ingår naturligt i vår svenska mat. Bland annat innehåller mjölken mycket kalcium, som behövs för att bygga upp skelettet. Järninnehållet i mjölken är dock lågt. Om en stor del av barnets mat består av mjölk och mjölkprodukter är det risk för att barnet inte får i sig tillräckligt mycket av järnrika livsmedel. Vänta därför med mjölk som dryck och större mängder fil och yoghurt till slutet av spädbarnsåret. Små mängder i matlagning eller till gröt är dock inget hinder. Du bör å andra sidan inte vänta för länge med att införa dessa produkter, för då kan det bli svårare att få barnet att vänja sig vid de nya smakerna. För äldre barn är mjölk och mjölkprodukter viktiga näringskällor.

OBS! Servera aldrig opastöriserad mjölk till små barn. Den kan innehålla skadliga bakterier."

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV#mjo

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Sockret78

Hmm ja, ok. Men hellre uppmuntra något han tycker om än att truga på något som fungerar dåligt? Jag menar, regelboken menar att man ska vänta för att barnet bör få i sig så mycket järn som möjligt. Det måste ändå vara bättre att premiera matglädje och att säkerställa att barnet får i sig något än att fortsätta tokamma eller truga med gröt som inte funkar - eller vad tycker ni? :\

Finns det ens bredbart smör som är osaltat?

• La Lola
    Sockret78 skrev 2009-06-02 19:01:26 följande:
    Hmm ja, ok. Men hellre uppmuntra något han tycker om än att truga på något som fungerar dåligt? Jag menar, regelboken menar att man ska vänta för att barnet bör få i sig så mycket järn som möjligt. Det måste ändå vara bättre att premiera matglädje och att säkerställa att barnet får i sig något än att fortsätta tokamma eller truga med gröt som inte funkar - eller vad tycker ni? :\ Finns det ens bredbart smör som är osaltat?
    Jamen...fil är ju helt ok.

Riktigt smör finns nog som osaltat.
    Men man använder ju oftast både bröd o pålägg som inntehållet salt.....
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • 071001

Vi har gett fil och yoghurt före ett års ålder och ingen har höjt på ögonbrynen åt det. Håller även med La Lola i att det är det tillsatta saltet man ska vara försiktig med.

• Sockret78

Tack då kör vi vidare! :)

Svar på tråden Filmjölk till 9 månaders?