• MariaEriksson87

Lammskinn i sommar

Hej....

Ska imorgon göra iordning vagnen inför sommaren, (Bor uppe i Lappland så de är typ nu vi börjar få sommar värme), Jag har haft ett lammskinn från Ikea i vinter längst ner i vagnen. och sedan wooksi eller en åkpåse. Men nu jag ska jag bara ha ett sommartäcke eller filt + kudde.

Min fråga är då:
    - Om man har kvar fårskinnet (som är äkta) kommer det att ha den effekten att även svalka? eller värmer det bara?

Kom gärna med tips på hur ni har haft i vagnen till en 6 månaders bebis.
    Inte för att det kanske har någon betydelse men han blir jätte lätt varm så de är mer frågan om hur man kan göra så att de svalkar och INTE att göra så de inte blir för kallt.

Hoppas på många svar och tips

• Svar på tråden Lammskinn i sommar
  • LuMa

Jag har haft barnen direkt på skinnet (äkta då givetvis) och sen en tunn filt ovanpå om det har behövts.
    Barnen har hållits lagomtempererade hela tiden tack vare skinnet.

• cloudberry79

Förra sommaren hade vi lammskinnet underst och en gallerfilt för att ha skugga eller lite värme då det behövts. Kalla dagar klädde vi på sonen extra, hade samma saker i vagnen. Han var då ett halvår gammal drygt. Vi har aldrig haft kudde i vagnen, men då har vi ett riktigt tjockt lammskinn som svalkade bra.

- - jag gillar inte de nya signaturerna - -
  • Alexi

På vad sätt svalkar ett lammskinn? Vi har ett skinn i vagnen och tycker dottern kändes väldigt varm på ryggen när man tog upp henne och det var 30 grader ute, hon var klädd i bara en body. Så jag började bli osäker på detta med hur skinn egentligen kan svalka.

• cloudberry79

Har man tjocka, äkta skinn som är gjorda för små barn så bildas en luftspalt mellan barnet och underlaget. IKEAs skinn är väl egentligen mattor och har kort päls, vet inte om det hjälper på samma sätt då. Vi har ett jättetjockt fluff på vårt skinn, så det blir väldigt luftigt.

- - jag gillar inte de nya signaturerna - -
  • Mrs Firren

Vi har ett äkta lammskinn i vagnen, bor i Västerbotten, och har en 6-månaders. Tycker att lammskinnet funkar kanon!

Här kan man läsa om varför lammskinn är bra även på sommaren:
    http://www.lammboden.se/lammskinn.html

• Alexi

Jag tror vi har riktiga lammskinn, köpta på Babyland och inte helt gratis i alla fall...

• Turvann

Jag har hört att de beror på från vilket får de kommmer i från (altså olicka raser)
    Jag har ärft ett av en kompis och det funkar kanon. De dagarna som det var som varmast fick min son ligga på den i bara blöja. Han var helt sval och skön. En dag missade jag och lätt han ligga på kudde, han var helt sjöblöt om håret medans resten av kroppen var sval. Nästa dag la jag kudden under fällen och då var han heller inte svettig om huvudet.

• MariaEriksson87

Tack för alla svar... och extra tack för länken, stod ju massor med bra fakta där...
    Ska prova med skinnet i sommar, om inte annat får man ta och ta bort det om det är så att han blir dyngsur i det....

Svar på tråden Lammskinn i sommar